HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VP i Energi Klasse 1 hus
snubbi
Hej,

Vi er ved at få bygget et hus i Energi klasse 1 og i den forbindelse skal vi vælge opvarmnings form. I første omgang skulle vi have jordvarme, men det ser ud til at det ikke kan tillades på den udstykning.

Nu står valget så mellem en luft/vand VP eller bare ren fjernvarme. Men jeg har svært ved at gennemskue den egentlige besparelse ved en VP i forhold til fjernvarme for et godt isoleret hus. Umiddelbart skulle man mene at et dårligt isoleret hus, evt med olie hurtigere ville tjene et sådan system hjem da det bruger mere energi. På den anden side kan et godt isoleret hus nøjes med en mindre VP plus at udgiften til fjernvarme tilslutning spares (ca 40.000).

Nogen der har erfaringer med varmepumper og nye huse?

På forhånd tak.
 
Lars Kristensen
Hvad er grunden til at det ikke kan lade sig gøre med jordvarme?

Og med hensyn til fjernvarme, skal det være meget billigt før det kan betale sig, og man skal være helt sikker på hvordan varmen bliver afregnet for ikke at ende med en kæmpe varmeregning, energi klasse 1 eller ej.

Mvh Lars
 
snubbi
Tak for det hurtige svar.

Hvis man kigger på fjernvarme kontra jordvarme, så har jeg snakket med Fredericia kommune. Fjernvarmen koster 0.558 kr per KWh. Fjernvarme abonnement er 2687,- per år. Installation for fjernvarme på vores grund beløber sig til 10.000,- (der er lagt ud til vejen)

Elpriserne er 1.64kr per kwh

Et jordvarme anlæg skal services, lad os sige 1500,-. Fjernvarme skal ikke så vidt jeg er orienteret.

Lad os antage et hus bruger 10.000kwh.

For fjernvarme bliver det: (0.558 * 10.000) + 2687 = 8267,- per år
For Jordvarme (lad os tage en COP 3.5): (1.64 / 3.5) * 10.000 + 1500 (service) = 6185,- per år.
Dvs jordvarmen sparer os for 2082,- per år.

Problemet er nu at jordvarmen koster 50.000 at installere mens fjernvarmen var 10.000. Dvs 40.000 ekstra. De 40k tager os mere end 19år at tjene hjem. Vel at mærke hvis der ikke er problemer med anlæggene (og her må fjernvarme vel være mere robust og have færre udgifter til rep).

Regner jeg forkert nogen steder eller mangler nogen tal?
 
Lars Kristensen
I sidste ende er det et religionsspørgsmål, personligt ville jeg aldrig vælge fjernvarme, grunden til dette er nok at jeg bor i et område hvor vi betaler 10000 kroner i abonnement, 57 kroner pr kvadratmeter og 750 kroner pr mWh.

Du skal være klar over at du får andel i den gæld der evt må være i det pågældene fjernvarme anlæg/forsygningsområde, men det har de nok glemt at fortælle dig på komunen.

Skærbækværket er gasdrevet, så det er nok kun sjovt så længe der er gas, vi holder op med at være selvforsyndende inden for de næste 5-6 år, og så er det op til russerne hvad vi skal give for vores gas.

Shell i Fredericia leverer overskudsvarme, men hvis de vælger at dreje nøglen, hvad så?

Det eneste sted der så er at få varme fra er kolding affaldsforbrænding, og hvis ikke de kan få det til at løbe rundt, kan de med et "rimeligt varsel" hæve de faste afgifter, så pengene passer i deres regnskab.

Det er ikke for at være udpræget pessimist, og det kan også godt være at det er en god idé at koble sig til fjernvarmen, men så hænger du på den, elektriciteten er trods alt lige glad med hvor den kommer fra.

Mvh Lars

ps. hvis det er et nyt hus skal merudgiften vel alt andet lige finansieres over 30 år, så ser regnestykket sikkert anderledes ud.

pps. hvorfor kunne du ikke lave jordvarme, men kun luft/vand ?
 
snubbi
Tak for svaret. Og ja, det er også meget et religionsspørgsmål.

Kommunen har skrevet i lokalplanen at der ikke må laves jordvarme. Men det er ikke helt klart om det kun gælder dem der ligger inden for 300meter af en vandboring. Men det er jeg ved at undersøge.

Så jeg tænkte at en luft til vand pumpe kan jeg jo altid bruge, men den er jo lidt mindre effektiv end jordvarme. Og da jeg så regnede efter på jordvarmen så blev jeg først rigtig i tvivl.

Hvis det viser sig at at jordvarme ikke er muligt, kan man vel altid starte med fjernvarme, og hvis prisen senere bliver urimelig installere en luft til vand pumpe. Men det kan tænkes at når man først er på fjernvarmen så vil de ikke have man stopper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
er du sikker på at dit nye hus i energiklasse 1 overehoved når op på et forbrug på 10000 kwh/årl, jeg har et jordvarmeanlæg fra 1985 som fungere fint men i dit tilfælde tror jeg, bla på grund af de i danmark meget høje udgifter til installation af nyt jordvarmeanlæg, at det måske i det lange løb bedst kan svare sig at bruge el varme feks gennem et vandbåren gulvvarme anlæg.

grunden er at du ikke vil få nævneværdige udgifter til installation og løbende vedligeholdelse af et el opvarmet anlæg.

Det forudsætter dog at dit hus er meget godt isoleret og at dit varmeforbrug er meget lavt, så jeg mener du bør få lavet en meget præcis beregning af dit varmeforbrug og så vurdere ud derfra.

Skal man feks betale 130000 kr for et jordvarmeanlæg med ca 2000 kr i årlige udgifter til til service for at opvarme et hus der kræver under 10000 kwh så tror jeg ikke det hænger økonomisk sammen i det lange løb. man skal i gennemsnit vist ikke regne med mere end 18 år i levetid på et jordvarme anlæg, forstået på den måde at så er den teknilogiske udvikling løbet fra det gl anlæg.
d.v.s at der en ca afskrivning på godt 7000 om året + ca 2000 til service d.v.s i alt 9000 kr + varmepumpens kwh forbrug.

tænk det grundigt igennem og hvis du vælger jordvarme så forsøg at presse prisen på installationen og anlægget da det er det der er afgørende for om det kan betale sig.

mvh wøbbe
 
philcore
Det er så bestemt et religionsspørgsmål, jeg er enig med Lars Kristensen i at jeg heller ikke ville vælge fjernvarme hvis det var muligt at lade være.
Men jeg må dog sige at jeg heller ikke er den store fan af L/V varmepumper pga. af deres str. og forholdsvis højt støjniveau.

prøv at kontakte miljøministeriet vedr. jordvarme de har lempet og ændret reglerne for afstande.

du kunne også prøve helix prober de skal bores ned i 5 m. dybde
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,224 Unikke besøg
XHTML CSS