HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
solfanger cop 4,5?
peter s
Hej

Jeg har fået 2 tilbud på lv varmepumper.
Den første IVT, lover mig en cop på 3,0.
Den anden Sabetoflex lover mig en cop på 3,5 + de siger at en solfanger (8m2) vil spare yderlige 30%.
Umiddelbart burde der ikke være nogen tvivl om hvad jeg skal vælge. Men jeg har forstået det sådan, at jordvarme absolut er den billigste måde at varme huset op på og efter hvad jeg kan læse her på siden, så giver de gode anlæg en cop på ca 3,5. Regner jeg Sabetoflex efter, så giver de en cop på 4,5, når man regner solfangeren med.
Kan det være rigtigt eller er regnestykket ikke stillet rigtigt op?
 
johnia
Dem der har eller sælger luft/vand vil sige at det er det bedste og dem med jordvarme vil sige at deres er det bedste.
Jordvarme har den bedste COP, men er meget dyrere at installere.
Så prisen vil blive den samme i det lange løb.
Tror det er op til den enkelte, til at bestemme hvad de vil have.
Husk på at købe "støjfrie" yderdele til luft/vand, da både du og dine naboer skal høre på kompressoren, men som regel kører den ikke så meget om sommeren, når man er i haven eller på terassen. Og slet ikke med solfanger. (tror ikke du bliver valgt som månedens nabo, hvis du installere yderdelen, tæt på naboens soveværelse)
Men håber at folk herinde kan komme med en saglig debat, hvorvidt om man skal vælge det ene eller det andet.
Nybyggeri maj 2010, 170m2 bolig+43m2 opvarmet garage, 1plans hus, gulvvarme overalt. Fighter 1145 8 kw + VPA 300/200 + UKV 100 parallel forbundet, 450m slange i sandjord, 70-100 cm vandspejl
 
ultimatevp
Hej!
Mærkeligt nok siger du at naboerne hører krompressoren - jeg synes at det er ventilatorbulderet man hører, og vil gerne vide om der er nogen der har ideer til lyddæmpning af ventilatorstøj/bulder - støjskærm, materialer etc.
Mvh. TM
 
peter s
ja, sådan vil det jo nok altid være.

Jeg vil bygge en mur eller trævæg over mod min nabo, så støjen fra udedelen bliver minimeret mesat muligt. Den fr IVT har et støjniveau på 49db, så det burde blive bragt noget ned med en væg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,272,734 Unikke besøg
XHTML CSS