HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe som suplement til gasfyr
majmik
Hej

Jeg er i den situation at jeg har fået et luft/vand varmepumpe forærende af min arbejdsplads, det er helt nyt ( firmaet er gået konkurs så butikken hvor jeg arbejder har opgivet at sælge anlæget)
Jeg er interesseret i hvad jeg kan få ud af det, kan det bruges som suplement til mit gasfyr?
Jeg tror jeg kun vil køre med det i sommerhalvåret til at lave varmt brugsvand, vil det være en dårlig ide?

Vi er 2 voksne i hustanden.

Hilsen Mikael
 
PeterKunz
Det kommer an på størrelsen af dit hus, gasprisen med mere.
Radiator eller gulvvarme?

Hvor mange kw er varmepumpen på?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
majmik
Huset er på 115m2, radiator, varmepumpen er på 2850w
 
PeterKunz
Hvad hedder varmepumpen?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
majmik
Nordicair
det er sikkert noget være skrammel, men som skrevet har det ikke kostet mig noget!
 
hamselv
Hvis den er lidt ældre - kineser. Firmaet røg netop på røven fordi varmepumperne duede dårligt.

Men som sommer-pumpe måske ikke så ringe en ide. Vp'er netop bedst henover sommeren og gasfyr kører mindre godt når der er for meget dellast. Vi skal nok vide lidt mere om hvilken model osv for at skabe os noget der ligner et økomisk overblik over rentabiliteten. Ligeledes nuværende forbrugs osv.
 
majmik
VP er en NA-8000LV
Gasfyret er et Geminox THI 2-13
Forbruget af gas i 2008 var på 1066m3
Redigeret af majmik d. 30-03-2009 09:58
 
hamselv
Jeg ville ikke engang overveje det!
 
ultimatevp
Hej!
Ingen varmepumpe er bedre end den montør der monterer den. En Nordic Air NA-8000Lv er en varmepumpe der er produceret mange af under forskellige navne og til forskellige formål. Som poolvarmer og som air condition i de sydlige lande. Firmaet der solgte dem i DK og SE gik konkurs, vel mest fordi der ikke blev fulgt op på garanti siden og servicesiden.
Varmekapacitet: 8550W, indgangseffekt 2850W ved 7/45, hvilket giver en energifaktor på ca. 3,0. Er det så dårligt at man kan sige at den slet ikke duer?????????????
Jeg var intereseret i en sådan en NA engang, netop fordi at der er en mere simpel styring, som menigmand, som mig kunne finde ud af. men firmaet var jo netop gået konkurs, og jeg kunne ikke finde nogen på markedet .
Hvis den er komplet, så medfølger der en pladevarmeveksler type NA 8000VX og en cirkulationspumpe NA8000P eller anden pumpe UPS25-40 130, samt måske endda en akkumoleringstank med.
Nordic Air er et udskældt produkt, måske netop derfor købte jeg en af deres Luft/Luft modeller da Elgiganten solgte ud af dem, en inverterstyret model, som er monteret i mit sommerhus og jeg må sige at jeg faktisk er meget tilfreds med den.
Lad dog være med at sige at NA produkter ikke duer. Ingen varmepumper er bedre end den køletekniker der monterer den og servicerer den, og de etablerede firmaer vil selvfølgelig helst servicere deres egne produkter.
Mvh. TM
 
hamselv
Må jeg lige fastslå: Jeg ville ikke overveje at begynde at bikse en varmepumpe på et hus med så lille et gasforbrug. Dernæst skriver jeg vist at jeg opfattede det som en god ide til sommerdrift! Det var vinterdriften der var Nordic'ernes akilleshæl. Men med så lavt et gasforbrug ville jeg ikke eksperimentere for meget. Iøvrigt er varmepumpen væsentlig for stor til opgaven.
 
ultimatevp
Hej Per!
Du har selvfølgelig ret i at man ikke skal begynde at bikse med en L/V varmepumpe med et så lille energiforbrug, som der her er nævnt. Men er det ikke alle L/V pumpers akilleshæl, at vinterdrift ikke er deres livret, specielt ikke frostvejr? Om NA skulle være ringere på det punkt end andre aner jeg ikke, og i givet fald Hvorfor? At få en ny varmepumpe foræret, synes jeg er storslået - tillykke med det Majmik.
MVH. TM
 
majmik
Tak for responsen.

Det sæt jeg har fået består af en pladevarmeveksler (et svensk mærke) , akkumulatortank med varmeveksler, en grundfoss cirkulationspumpe.
Det var mest for sjov at jeg tænkte på at stille det op.
Hilsen Mikael
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,927 Unikke besøg
XHTML CSS