HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
2 års erfaringer med lavpris varmepumpe
davidson
Hej alle
Jeg vil fortælle lidt om mine erfaringer med en billig Appliance pumpe fra "Onkel Harald".
Jeg har et værksted/hobbyrum bygget i træ på 40 m2 med 200mm iso. på loft, 150mm i vægge og 100mm flamingo i gulvet + termoruder.
Tidligere blev temperaturen holdt på 5 grader med elpaneler, og så brugte jeg en gasvarmer når rummet skulle benyttes. Gassen afgav en masse fugt, og de 5 grader kunne heller ikke holde værktøjet helt fri for rust!
Derfor faldt tanken på en varmepumpe.
Faktisk talte jeg med en kølemand der til formålet anbefalede en af de billige modeller, for jeg var jo ikke afhængig af varmen, og selvom man næppe kan skaffe reservedele ved nedbrud, koster en ny sikkert ikke mere end hvad en kølemand skal have for at rep. en dyrere pumpe af anerkendt mærke.
Så der blev indkøbt en model med R410A + varmespiral i yderdelen.Pris kr. 2495,- .Jeg monterede selv og anvendte "susemetoden" til fjernelse af fugtholdig luft i systemet.
Jeg har snydt den termofølsomme modstand, så rumtemperaturen holdes på 14 grader i stedet for 17 grader som er anlæggets originale minimumstemp.
Anlægget kører ca. 6 måneder om året.
Ved 5 grader med elpaneler bruger jeg i fyringsperioden i gennemsnit 5 kWt pr døgn.
Ved 14 grader med varmepumpen bruger jeg i gennemsnit 5,5 Kwt pr. døgn, og værkstedet er nu behagelig fri for fugt.
Jeg har ingen problemer med is på yderdelen ( man kan se et tynd lag i meget koldt og fugtigt vejr, men det fjernes ved den automatiske afrimning ) Idet jeg ikke har oplevet problemer med at der ophobes is i bunden af yderdelen, har jeg ladet en gammel termostat fra et kølerum give strøm til varmespiralen ved en udetemp. under minus 5 gr. ( originalt aktiveres den allerede ved + 5-7 gr. )
På denne baggrund synes jeg godt at jeg kan være tilfreds med min lavpris kineser model, og når den før eller siden går i stykker køber jeg nok noget lignende.
Så har man et mindre værksted eller lign. der skal have en let og billig varmekilde kan mine erfaringer forhåbentlig bruges.
Jeg synes ikke at mine erfaringer kan danne grundlag for indkøb af varmepumpe til andre formål, da slet ikke til bolig opvarmning.
Hilsen
Carsten Smile
 
PeterKunz
Hej Carsten

Det er rigtig godt at høre om brugeres erfaringer!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
hamselv
Det er da dejligt, men....

Selvmontage er idag forbudt!

Skylning istedet for vakuum har altid og er stadig forbudt!
 
pld
Jeg kan supplere med min anbefaling til også at anvende et sådant anlæg til et fritidshus. ( ældre middelisoileret hus på ca 70 m2 )
I mit tilfælde har jeg sænket temperaturen til 10 grader, når jeg ikke opholder mig i huset, og jeg har aldrig konstateret tilisning overhovedet. Anlægget har kørt siden nov. 2008 problemfrit.
Jeg kan via telefon hæve temperaturen til 17 grader nogle timer før jeg benytter huset.
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
neslo1963
Det må man da siger er posetive erfaringer. Hvad har sådan et anlæg kostet som du beskriver her ?
Interesseret i [URL=http://www.tagmaling-tagrenovering.dk/]tagrenovering[/URL] og [URL=http://www.varmepumper-jordvarme.dk/]luft til luft varmepumper[/URL], [URL=http://www.solar-solvarme.dk/]solfanger[/URL]
 
pld
Anlægget købspris var lidt under 4.000 kr. Jeg monterede selv indedel og yderdel, hvilket er en meget nem opgave, der klares på en halv times tid. Efterfølgende havde jeg en kølemontør til at forbinde de to enheder. Pris ialt mindre end 7.000 kr.

Venlig hilsen pld
Venlig hilsen pld

AAC INVDESIGN 14000A-PCT ( APPLIANCE )
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 15

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,237,010 Unikke besøg
XHTML CSS