HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
udarbejdelse af tilbud
PeterKunz
Hej Jia

Du kan godt se driftstider.

Gå ind i Menu og accessniveau.
Her skal man normalt skrive måned (03) og dag (24) for at komme ind i installatør-menuen.

Læg 1 til alle tallene: 14 35 i stedet for 03 24 og så kommer du ind i fabriksmenuen.

Her kan du se en masse driftstider for din varmepumpe!Grin

God fornøjelse!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Jeg har installeret to Bosch L/V pumper for mine naboer i huse på hhv 200 og 320 m2. Pumperne er på 8 kW og 10 kW og på begge pumper har vi slået el-patronen helt fra. Ingen af dem har manglet varme denne vinter..
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
allankj1
Mon JIA er så venlig at skrive hans driftstider ind på el-patronen når han har aflæst denne. Samt vende tilbage når han har fundet ud af om pumpen kører fint uden el-patron. Vi håber Smile.

Såfremt dette er løsningen på hans problem synes jeg egentlig at det er lidt skræmmende at de forskellige leverandører / montører ikke som det første koble el-patronerne fra når kunderne brokker sig over deres overforbrug af el. Det virker som om de ikke er helt gode nok til deres job. (ved godt jeg nok leger lidt med ilden ved at skrive dette).

Vil i denne forbindelse gerne fortælle om hvad jeg fik at vide af min egen montør (ansat af min leverandør).
I forbindelse med at jeg har montøreren ude og lave vores pumpe (da den var gået i stykker), sagde jeg at jeg var rigtig glad for den nu men i starten brugte den at for meget fordi el-patronen standard stod til at slå til efter 1 time. Nævnte overfor ham at jeg sagde at de var underligt at de var stillet sådan standard for med tung gulvvarme ville den jo altid få driftstider over 1 time (tager en del tid at varme 167 m2 beton 3,5 grader op). Hans svar var at jamen hvis ikke den kunne nå setpunktet efter en time og den så bleve ved med at køre i måske 20 timer i træk ville jeg jo trække at for meget på energien i min jord. Shock. Sagde ikke mere men tænkte bare at hvis ikke jeg har energi nok i jorden til at køre 20 timer i træk er det vel fordi jeg ikke har jordslange nok og så skal det laves om, fremfor at lade el-patronen koble til efter en time dag efter dag hele vinteren. Synes i hvert fald det var en mærkelig måde at anskue tingene på.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 24-03-2009 21:06
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
jia
Hej alle
Det er meget pænt af jer alle at prøve at hjælpe mig og måske også andre.

Jeg vil prøve at gå ind og rode lidt i menuen, har talt med ingeniøren, han siger at man under ingen omstændigheder må frakoble el patronen, pumpen er nød til at skal have lidt hjælp når det bliver for koldt. Jeg skal ikke have koblet noget fra, set nu at tingesten går i stykker så står jeg med håret i postkassen måske mere end jeg gør i forvejen.

Men under alle omstændigheder har jeg fået for lille en pumpe.

Jeg har et to strenge radiator system, men som ingeniøren gav udtryk for, så havde de også sat cirkulationspumpen forkert, den skulle side på fremløbet og ikke på tilbageløbet.

Vender tilbage når jeg har fået noget mere afklaring på mit problem/udskiftning til større pumpe/måske nyt oliefyr ja hvem ved.

Allan. jamen tænk hvis du kunne lægge noget mere slange ud så kunne du slippe helt for el patronen.
 
allankj1
Hej igen

Svarer lige ud for de enkelte punkter:

Jeg vil prøve at gå ind og rode lidt i menuen, har talt med ingeniøren, han siger at man under ingen omstændigheder må frakoble el patronen, pumpen er nød til at skal have lidt hjælp når det bliver for koldt. JAMEN HVORNÅR DER DET FOR KOLDT TIL AT DU SKAL HAVE EL-PATRONEN TIL AT HJÆLPE ?!? DETTE VED DU IKKE FORDI DU IKKE VIL PRØVE AT JUSTERE FOR TIDEN HVORNÅR PATRONEN SKAL SLÅ TIL. MIN ER FAKTISK IKKE KOBLET HELT FRA MEN ER SAT SÅLEDES AT DEN FØRST KOBLER TIL HVIS FØLGENDE 2 FORHOLD ER TIL STEDE.
1. PUMPEN SKAL HAVE KØRT KONSTANT I 300 MINUTTER OG 2. DET SKAL VÆRE UNDER MINUS 15 GRADER UDEN FOR. ANER IKKE OM JEG HAR BRUG FOR EL-PATRON VIS DET ER MINUS 15 GRADER FOR HELDIGVIS SKER DET SJÆLDENT I DANMARK.

JA INGENØREN SIGER DU IKKE MÅ SÅ DEN FRA FORDI DEN SKAL HAVE TILSKUD, MEN HAR DIN INGENØR SELV EN VARMEPUMPE OG KENDER HAN TIL DRIFTEN AF DEM ELLER ER HAN KUN VARMETABSBEREGNINGSINGENØR. EN TING ER BEREGNINGER OG NOGET ANDET ER PRAKSIS.


Jeg skal ikke have koblet noget fra, set nu at tingesten går i stykker så står jeg med håret i postkassen måske mere end jeg gør i forvejen. PUMPEN GÅR IKKE I STYKKER AF AT KØRE 24/7. DET ER JO IKKE SOM ET GAS ELLER OLIEFYR SOM KØRER EN GANG I MELLEM OG SÅ HOLDER PAUSE. EN VARMEPUMPE MÅ GODT KØRE KONSTANT. FAKTISK ER LANGE DRIFTSTIDER BEDST FOR PUMPEN OG NETOP DERFOR HAR DU OGSÅ FÅET EN BUFFERTANK PÅ, SÅLEDES AT DU IKKE FÅ FOR MANGE SMÅ DRIFTSPERIODER MEN NOGLE FÆRRE OG LÆNGERE. FORSTIL DIG AT DINE RADIATORER KALDER PÅ VARME OG ÅBNER. NU SER ANLÆGGET AT RETURVANDET ER FOR KOLDT I FORHOLD TIL INDSTILLINGERNE I VARMEKURVEN. DEN STARTER OG SKAL TIL AT VARME DE 100 LITER VAND I BUFFERTANKEN OP PLUS DINE RADIATORER OG GULVVARME SAMTIDIG AFGIVER VARME. DET BETYDER AT DINE DRIFTSTIDER BLIVER LÆNGERE END DE 2 TIMER OG SÅ SLÅ DEN EL-PATRONEN TIL FOR AT DEN HURTIGERE KAN NÅ DET. MEN HVORFOR IKKE BARE LADE DEN KØRE VIDERE PÅ ALM. DRIFT I YDERLIGERE 2-3-4-5-6 TIMER OG DERMED SPARE PÅ EL-FORBRUGET. ELPATRONENS COP ER JO 1,0 OG IKKE 3,5 - 3,7 SOM VARMEPUMPEN LEVERE VED ALM. DRIFT. SE OGSÅ HVAD PETERKNUZ HAR SKREVET.

Men under alle omstændigheder har jeg fået for lille en pumpe.

ER JEG STADIG IKKE SIKKER PÅ.


Jeg har et to strenge radiator system, men som ingeniøren gav udtryk for, så havde de også sat cirkulationspumpen forkert, den skulle side på fremløbet og ikke på tilbageløbet. VED JEG IKKE OM BETYDER NOGET. HAR INGEN ERFARINGER I DETTE.

Vender tilbage når jeg har fået noget mere afklaring på mit problem/udskiftning til større pumpe/måske nyt oliefyr ja hvem ved.

NEJ IKKE OLIEFYR IGEN. PRØV NU AT KOBLE DEN EL-PATRON FRA OG ACCEPTERE NOGLE LÆNGERE DRIFTSTIDER UDEN ELPATRON MED EN COP PÅ 3,5 - 3,7 I STEDET FOR 1,0 MED EL-PATRON.

Allan. jamen tænk hvis du kunne lægge noget mere slange ud så kunne du slippe helt for el patronen. DU HAR IKKE LÆST HVAD JEG HAR SKREVET. KØRER (NÆSTEN) HELT UDEN EL-PATRON OG HAR RIGELIG JORDSLANGE FOR JEG HAR IKKE PARMAFROST I JORDEN SELVOM DEN KØRE 20 TIMER ELLER MERE I DØGNET. IGEN EN INGENØR DER IKKE FORTALTE TINGENE KORREKT.

UNDSKYLD AT ALT ER SKREVET MED STORT MEN DET VAR FOR AT FOLK KUNNE SE DIN / MIN DEL AF INDLÆGGET. Smile

MVH

ALLAN
Redigeret af allankj1 d. 25-03-2009 13:17
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
jia
Hej Allen
Jeg kan godt se at jeg ikke har tydet det rigtig med varmeslangerne.

Vil prøve at stille elindkoblings tiden op til 3 eller 4 timer eller koble den helt ud.


Den ingeinøren jeg har koblet på har opbygget og udviklet pumpen så går jeg jo ud fra at han ved vad han taler om.
 
allankj1
Ja prøv det og vend så tilbage. Men synes det kunne være rigtigt rart hvis du ville skrive driftstiderne for din el-patron når du har fået aflæst dette.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
kla
Er ellers stoppet,

det er rigtigt at valget af varmepumpe er forkert, MEN var der nogen der tvang dig til at vælge en Bosch, var det ikke dig selv som alene ud fra sælgerens flotte ord valgte at underskrive et forkert tilbud uden at have sat spørgsmålstegn ved de forskellige tilbud?

Olieprisen er faldet meget de sidste 4 mdr. det gør da rigtinok besparelsen mindre, men hvem med en smule intilligens vil regne med at olieprisen bliver så lav som nu altid?

Du har bare valgt forkert og det er da ærgeligt. men det var altså dit valg, man kan da ikke give producenten skyld for energipriserne.
 
allankj1
Fatter ikke man kan sige at mandens varmepumpen er for lille.

Vi er enige om at han bruger for meget strøm i forhold med beregningen fra hans leverandør men hans el-patron er tilkoblet efter 2 timers drift. Og manden har ikke prøvet at køre uden for at se om pumpen kan klare det på normal drift.

Jvf. beregning på [url]http://www.jordvarme.dk/beregning.htm[/url] han jeg prøvet at taste mandens data ind (antaget 2.000 liter olie) og den siger en 7 kwh pumpen (dvi har ikke 6 kwh). Jo det har de men den er frekvensstyret. ( Admin )

Jeg mener han bør forsøge at koble patronen fra for man kan vurdere om pumpen er for lille.

Allan
Redigeret af Admin d. 25-03-2009 20:28
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
jia
Da er da overhovede ikke noget i vejen med produkcentens pumpe, det er da nogle af de beste pumper der findes.

Det mit første indlæg startede med, var bare en advarsel til jpdk at sådan som tiderne er for øjeblikket, så er det ikke rentabelt at investerer i sådan en pumpe, hvis man tror at man skal spare mange penge og slet ikke hvis man bruger under 2500l olie.

Men godt for milijøet. men det bliver der åbenbart ikke taget hensyn til, fra regeringens side.
 
jpdk
Jeg synes, at mit spørgsmål er gledet noget i baggrunden,som JIA skriver, har han givet mig et svar omkring luft/vand vp. TAK. ellers har jeg ikke hørt om andres erfaring.
jp
 
ultimatevp
Hej Jia!
Sikken diskution der er startet siden dit første indlæg. Jeg synes det er dejligt når ekspertisen kommer på banen med gode indlæg. Dit og mit varmebehov er næsten ens. Vi kan være lidt misundelig på Allans elforbrug på sin jord varmepumpe og sit gulvvarmesystem, men vi der satser på luftvarmepumpe kan aldrig hamle op med et jordvarmeanlæg, da vi er afhængige af lufttemperaturen. Et jordvarmeanlæg kører iflg. Allan med en energifaktor på 3,5-3,7 året rundt, mens vi der har luftvp. i frostvejr, måske ikke måske ikke har mere end cop2,0. Jeg vil da være meget tilfreds, hvis min årsmiddelenergifaktor nærmer sig 3,0.
At varme et hus på 167m2 op til 24gr. med et forbrug på ca. 4200 Kwh må velsiges at være et lavenergihus? Ikke Allan?
Jeg har kørt helt uden tilskud hele vinteren, og skal heller ikke have noget tilskud tilkoblet. Jeg ser ikke nogen problemer i dette eftersom pumpen først stopper ved -20 gr. Anderledes ville det have været for bare to år siden, hvor pumpen stoppede ved -10. Måske tager jeg fejl, men jeg kan ikke se at pumpen skulle tage skade ved at køre uden tilskud. At opvarme med direkte el er noget der koster kassen. Jeg var alligevel lidt spændt på om min Optima kunne klare sig uden tilskud, men det er gået meget fint, selvom den en overgang kørte konstant.Prøv dog at se, hvad den kan klare uden tilskud.
Den rigtige dimesionerede varmepumpe vil altid være billigere opvarme med end olie. Smed du dit gamle oliefyr ud? Eller kan det måske tilkobles, som tilskud, i stedet for el?

Mvh. TM.
 
PeterKunz

Citer

Måske tager jeg fejl, men jeg kan ikke se at pumpen skulle tage skade ved at køre uden tilskud.


Det eneste der kan ske er, at der ikke bliver varmt nok i huset..
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
allankj1
Hej igen.

Faktisk er vores hus bygge efter Bygningsreglement 2006 og er ikke et lavernergi hus. Kom dog ned lavenergiklasse 2 ved at installere varmepumpen Smile. Og for lige at gøre jer lidt mere misundelige har jeg en elpris frem til august 2010 på DKK 1,29 pr. kwh.

Ja væk med det tilskud på el-patronen, det koster alt for meget. Angry. Klart det skal kobles til igen hvis ikke den selv kan klare det ved alm. drift men det bør alt andet lige afprøves.

Tror generelt man som ejer af en varmepumpe skal prøve at sætte sig godt ind i tingene og så lege / justere lidt (meget) med anlægget. Det er ikke så meget der kan gå i stykker på den. Bare man lige skriver standardinstillingerne ned eller sikre sig at pumpen kan nulstilles så den kommer tilbage til standardindstillingerne.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 26-03-2009 09:52
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
jia
Hej ultimatevp og jpdk
Tak for jeres støtte det var lige det jeg var ved at skrive som du ultimatevp har skrevet til Allan, og jpdk du har forstået mit budskab Tak.

Allan jeg tror at du er kommet lidt på afveje du skulle vel enlige over at diskuterer jordvarme anlæg for du kan ikke samling det med luft til vand anlæg, i og med som ultimatevp skriver at vi der har de pumper er meget styret af vejr og vind.

Men ultimatevp det med at slå elpatronen helt fra, så kan brugs vandet jo ikke varmes op på den forskrevet temperatur er det ikke ca. 70grader en gang om ugen, så den eventuelt brænder den farlige legionelle bakterie af.

Og lige til sidst til kla. Tak for kaffe.

Vh Jia
 
allankj1
Muligt at jeg har min erfaring med jordvarme men det ændre stadig ikke ved at el-patron er dyr i drift og din pumpe kan måske / måske ikke klare sig uden men det bør da afprøves inden man skriver herinde at pumpen er for lille til dit hus og måske dermed afskræmmer andre fra at købe ligende anlæg bare fordi du bruger mere el end beregningerne viste. Flere andre skriver da også at de har slået el-patronen fra (på luft/vand pumpe) uden problemer.

Men det er da helt op til dig om du tør prøve.

Men prøv i det mindste at aflæs i pumpens menu hvor mange timer din pumpe har kørt med tidskud (el-patron) i den periode du har haft den. Så kan du se på dette time antal og tænke på at i de timer har din cop været 1,0. Noget dårlige end de 2,0 ultimatevp skriver er maks på en luft / vand pumpen i frostvejr. (heldigvis er det de færeste døgn i DK hvor temp. er under 0 grader i 24 timer Smile )

Til ultimatevp: Du har tidligere i denne tråd skrevet at du brugte 3.000 liter olie før og nu bruger du omkring 9.000 kwh. Det burde give følgende cop. 3.000 liter olie * 10,00 (10,00 kwh er brændværdien i 1 liter olie) = 30.000 kwh, dog må vi antage dit tidligere oliefyr ikke havde en forbrændning på 100% men måske nærmere 80%:

30.000 *0,80 = 24.000 kwh

Det vil sige dit hus varmetab er 24.000 kwh. Disse 24.000 kwh kan du nu lave ved at smide 9.000 kwh gennem din pumpe på et år.

Cop bliver derfor : 24.000 / 9.000 = cirka 2,66. (muligt jeg mangler erfaring men beregninger og nu en gang beregninger).

Overføres samme beregnign til jia ser eksemlpet således ud:

2.000 liter olie: 2.000 *10 *0,8 = 16.000 kwh / 9.000 kwh = 1,77 i COP. Hmmm hvorfor mon denne forskel i COP?

El-patron indkoblet på den ene og ikke på den anden. Hmmm ja det betyder nok ikke noget eller ????

Ps. "Blander" mig ikke mere i "Jeres" diskution da jeg jo har jordvarme Smile

Pps: Husk såfremt der er nogen der kører med el-patron uden det er nødvendigt øger I Jeres CO2 udslip med 2,6 - 3,5 gange i forhold til alm. drift. Sad

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 26-03-2009 11:29
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Admin
Hejsa

Livlig debat Smile

Bosch beregningsprogram kan findes her [url]http://www.vpw2100.com/default.asp?lngLangID=8&lngSiteID=9[/url]

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Admin
Hej jia

Kommer din varmepumpe gennem Bosch Danmark, og leveret af Bosch forhandler i danmark. Så er det aftalt med Produktchef Niels Pedersen hos bosch. At de vil se på sagen hvis du henvender dig.

/Admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
ultimatevp
Hej Allan!
Jeg ser da meget gerne at du blander dig, selvom du har jordvarme.
Iøvrigt synes jeg det er en rigtig god diskution vi har her, hvor man får mere indsigt i varmepumpeteknikken. Speciel er jeg intereseret i at høre lidt om, hvordan du har fået din elpris ned på kr. 1,29. Det er en pris vi andre kun kan drømme om.
Mine antagelser med en cop værdi på 2,0 i frostvejr er ikke noget jeg har målt, men ret mig, hvis jeg er helt forkert på den med at antage at den ved -10gr. er den nede på det niveau. Ved +10 er det jo en helt anden energifaktor vi regner med.
Mit olieforbrug er fra den gang fyringsolie kostede kr 285,00 for 1000 ltr. så det er altså længe siden og det var med en kondenserende oliekedel med blåflammebrænder, som udnyttede olien noget bedre end de 0,80 som du regner med, og med et "halvvejs" lavtemperaturanlæg, men det gør jo ikke økonomi ringere med Optimaen. Jeg regner stadig med at jeg kan varme huset op med 8-10.000 Kwh med Optimaen, og anser det for at være tilfredsstillende for mit vedkommende.
Lad os dog ikke stoppe diskutionen her, for jeg synes, at jo flere der kommer med deres synspunkter - jo mere interesant er det.
Jeg diskuterer på forbrugerniveau, og ser gerne at dem der arbejder med det til daglig kommer med kommentarer og gode råd til os forbrugere. Jeg er dog lidt entusiast mht. til varmepumper, selvom jeg ligger i et fjernvarmeområde. Min første varmepumpe var fra begyndelsen 80erne.

Mvh TM
 
allankj1
Hej igen.

Jamen grunden til den billige el-pris er fordi jeg vandt "gratis" el hos nordjyske el-handel. Det var lidt at det sats og jvf. mit normale el-selskab (seas-nve) var jeg den første de havde hørt om som rent faktisk vandt "gratis" el. Alle andre de havde hørt om havde tabt og måtte betale 10 % ekstra for deres el i 2 år.

En effektfaktor på 2,0 er nok meget rigtigt ved - 10 grader. Men heldigvis der det da sjældent at der er så koldt i dk. I de fleste dagstimer er vi da over 0 grader og så er cop noget anderledes.

I både jordvarme og luf pumper der det vel brinvæske der løber rundt og derfor bør denne vel kunne bruges til at se lidt på cop ved forskellige temp. på brinen:

http://www.jordvarme.dk/qc-teknik.htm

Hvis dit fyr havde en bedre forbrændning end de 80% ser dit regnestykke jo kun bedre ud hht. cop. Ved dog selvfølgelig ikke om du har isoleret siden osv.

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,101 Unikke besøg
XHTML CSS