HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
co2 Sanyo Varmepumpe
peter s
Hej

Jeg er blevet anbefalet at købe en Sanyo co2 varmepumpe 9kW luft til vand.

For mig ser det ud som om at den er en del dyrere end dem uden co2. Er co2 så meget bedre at det kan betale sig?

De siger, at den også er forberedt til solfangere. Men får man virkelig så meget ud af solfangere her i det kolde nord, at det er pengene værd?

Håber, at I kan hjælpe. Jeg synes at man bliver mere og mere forvirret jo længere men kommer ind i VP-universet Shock)

Peter
 
hamselv
Data'erne for Sanyo'en ser jeg fine ud. CO² varmepumpen udmærker sig ved at bibeholde en meget fin COP ved endog meget lave udetemperaturer. Til gengæld er den ikke specielt god når der er varmt ude. Netop med CO² varmepumpen lyder det ikke åndsvagt at kombinere med solvarme, netop af denne årsag. Men havde du en 410a, 407c eller 134a pumpe ville regnestykket blive mere sølle, idet disse kan fremvise særdeles høje COP værdier når det er varmt ude (dvs når solfangeren duer). Har ikke prøvet at regne på det, men det kunne da være interessant. CO² er et sært kølemiddel, der på mange måder opfører sig anderledes end andre kølemidler. Så en lille prøveopstilling på JTI, hvor de stod og legede med en lille transkritisk opstilling. Fik den lov til at lave 80° fremløb blev COP omkring 6!!! Kan ikke huske ved hvilken fordampning. Men kondenseringstrykket var så også så vidt huskes 100 Bar.

 
Hen64
Også jeg har kigget nøje på Sanyo CO2-9. COP er opgivet til 3,1 ved 50 graders fremløb, 7 grader udetemp.
3,1 lyser ikke af meget og tallet kan ikke umidelbart sammenlignes med andre, der opgiver COP ved fx 35 graders fremløb.
CO2-9s COP må vel formodes at nærme sig konkurrenterne ved en lavere fremløbstemperatur?
Eller er den netop IKKE specielt økonomisk, når nu man HAR dimensioneret et anlæg til lavtemperatur?

En anden ting er prisen. Tilbuddet, som er en kampagnepris efter det oplyste, er på 124.800 inkl. moms, men eksl. evt. vvs arbejde. En pris, der er mere end 25% højere end mange af de andre aktører på markedet - uden at der er nogen dokumentation for, at ydelsen er bedre.
I dét lys kan Sanyo ikke konkurrere. Måske til ældre huse med radiatorer, der skal bruge høje fremløbstemperaturer?
Venlig hilsen Henrik
 
trolderik
Nu bliver jeg nysgerrig ... jeg har netop modtaget et tilbud på samme vp - skal jeg forstå det sådan, at jeg måske ikke behøver at udskifte de radiatorer jeg allerede har ( et-strenget ). ?? vil den fungere samen med gulvvarmen jeg også har i ca. 90 m2 af mine 170 m2 ??
 
Sydkoel
Med så høj fremløbstemperatur burde du ikke skulle udskifte dine radiatorer, da pumpen jo leverer samme varme som eksempelvis et oliefyr.

Daikin er for iøvrigt også lige kommet med en højtemperaturpumpe der kan levere 80 grader varmt vand til centralvarmen. Daikins pumpe er opbygget som et kaskade anlæg med en inverter kompressor inde og en inverter kompressor ude. Den bliver leveret standard uden tilskudsvarme da dette ikke skulle være nødvendigt.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
trolderik
OK ... jeg har været inde og kigge på Daiken .. men kan ikke finde noget om førnævnte pumpe - har den et navn/nummer ???
 
Sydkoel
Daikin.dk er vist ikke helt opdateret, men fandt den på Daikin.se : [url]http://www.altherma.se/solutions/renovation/high_temperature/default.jsp[/url]
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,272,607 Unikke besøg
XHTML CSS