HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Spørgsmål ifm. anskaffelse af jordvarmeanlæg
linne
Hej!

Vi er helt nybegyndere indenfor alt det med jordvarmeanlæg, men har forsøgt at læse os til viden. Det er dog ret forvirrende, og vi ved ikke helt, hvad vi skal. Kan nogen hjælpe med gode UVILDIGE råd?

Sagen er, at vi skal bygge et hus på 140 kvm. Huset skal bygges som et helårshus, men det vil overvejende blive brugt som sommerhus for os selv og familien, dvs. det vil stå tomt en del af tiden. Vi vil alligevel gerne have jordvarme, men er i tvivl om, hvilket anlæg vi skal investere i. Et af de byggetilbud, vi har fået fra en bygmester, er inclusive et Vølund Fighter 1240. Er det godt nok og er der "behovsstyring" på dette, eller er behovsstyring kun et reklamefif?

Vi vil også gerne have en form for klimaanlæg og har fundet ud af, at man kan få et klimaanlæg tilsluttet Vølund 1240 dog uden aktiv varmegenvinding. Bør man have aktiv varmegenvinding i et sommerhus, når man har jordvarme? I et tilbud fra en anden bygmester er anført Nilan Comfort. Vi har selv tænkt på et Nilan VP 18, men den totale pris på Vølund Fighter 1240 og Nilan VP 18 har vi fået opgivet til 185.000, hvilket lyder som en ret høj pris.

Så det korte og lange er:

Kan nogen anbefale eller fraråde Vølund Fighter 1240?

Hvis vi vælger Vølund Fighter, bør vi så tage deres klimaanlæg med?

Er det "at skyde gråspurve med kanoner" både at have et Vølund jordvarmeanlæg og et Nilan VP 18 genvexsanlæg?

På forhånd tak for svar

Linne

Model nr. er rettet af admin til 1240
Redigeret af Admin d. 15-02-2009 17:10
 
Daffy
Øh ? hvad er en Vølund fighter 1270 ? Shock

Kender Nibe 1240 - og 1250 som de "højeste" numre på Nibes (Vølund)s anlæg !Frown

Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Admin
Det var en fejl ,model nr er 1240
Rettet af admin
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Ventilation eller ikke ventilation....Laves huset efter alle kunstens regler bliver det tæt. Ekstremt tæt, og derfor er mekanisk ventilation fornuftigt. Så resterer at finde ud af hvordan (og hvor dyrt det må være). Passiv genvinding - leveret og monteret uafhængigt af varmesystemet lyder klogt. De to anlæg og deres funktion har intet med hinanden at gøre. Der har været flere forsøg på såkaldt naturkøling, uden at der dog er dokumenteret noget fra danske anlæg. Og laver du et anlæg der kan "naturkøle" skal det være ret sølle dimensioneret varmemæssigt. Dvs skal man have "gratis" køling, skal der være et sted at hente kølekalorier fra. Og det kan du ikke fra jorden på et veldimensioneret jordvarmeanlæg. Slet ikke når der virkelig er behov. Er jordvarmedelen ringe dimensioneret kan der hentes køling først på sæsonen, men når man som i DK flere steder kan påvise jordtemperaturer på over 17 grader i en meters dybde er der ikke meget at køle med (2008 tal, to forskellige steder i DK).


Så er økonomien til det, ville jeg vælge et godt anlæg med modstrømsveksler og lavenergiventilatorer, og helst noget der ikke er lavet af plastic. Varmeanlægget kunne klogt være jordvarme, størrelse tilpasset om man har spa eller ej. Har selv jordvarme og VE anlæg udført med dobbelt kryds i modstrøm. Kombinationen udsugningsvarmepumpe -> vand/luft a' la VP18 sammen med jordvarme forekommer ikke som noget jeg ville eje. Så valgte jeg VP 18, ville en anderledes kombination med noget andet være bedre (i min verden). Måske noget luft/vand. Men comfortmæssigt synes jeg slet ikke luft/luft baserede varmepumper er fornuftige i nyopførte lavenergibolige. Der er passiv genvinding langt mere rart at være sammen med.
 
linne
Tak for svar.

Vores hus vil ikke blive et decideret lavenergihus, isolering bliver efter nugældende byggereglement. Og vi skal ikke have spa. Mht. til klimaanlægget er det ej heller kølefunktionen, der interesser så meget, mere at der er en god luft i huset, og at der ikke dannes kondens. På nettet har vi set nogle, der har haft problemer med Velfac vinduer pga. kondens. Det vil vi gerne undgå. Men som jeg læser dit svar ville du vælge et jordvarmeanlæg for sig og et passiv genvindingsanlæg for sig. Nilan Comfort er så vidt jeg har forstået et passivt genvindingsanlæg, men jeg mener at have læst noget om, at Nilan anvender plastik. Hvad er der galt med plastik?

Linne
 
hamselv
Plastik kan brænde og udvikler kedelige dampe hvis det sker. De skal man som udgangspunkt ikke anvende brændbare komponener i ventilationsanlæg. I tilfælde af brand i huset, vil en plastikveksler kollapse og røg og giftige dampe vil blive pustet ind i huset via indblæsningsventilatoren. Ved aluveksler vil det samme ske, men ved en højere temperatur og veksleren vil bare smelte - ikke brænde og udvikle giftige dampe.

Der findes en lang række ventilationsanlæg, så undersøg da markedet. Spørger du om min anbefaling, vil jeg pege på Genvex Energy I. Lad jer ikke friste af riste til afkast og indtag, men brug hætter, gerne kipmonterede, idet ventilationsanlæg der overholder det nye bygningsreglements energikrav, arbejder med så ringe tryk, at anlæggene er stærkt følsomme for vindpåvirknng. Husk rigeligt med lyddæmpere.

Opvarmningen kan klares med en ganske lille varmepumpe, hvis ikke der er spa og den slags. For at sikre en nogenlunde hurtig brugsvandsforsyning vil omkring de 6 kW VP være tilstrækkelig.

Montering af vandbaseret eftervarmeflade i ventilationsanlægget er ikke anbefalelsesværdigt, med mindre jordvarmeanlægget forsynes med buffertank (unødvendigt, hvis huset er ren gulvvarme).
 
XJLN

Citer

Kan nogen anbefale eller fraråde Vølund Fighter 1240?

Hvis vi vælger Vølund Fighter, bør vi så tage deres klimaanlæg med?

Er det "at skyde gråspurve med kanoner" både at have et Vølund jordvarmeanlæg og et Nilan VP 18 genvexsanlæg?


Vi har en Fighter 1220, som er forløberen for 1240, og er ganske godt tilfredse. Sidste år brugte vi for kr. 4800,- i varme og varmt vand - har dog også gjort lidt for at får trimmet anlægget helt ind Grin

Da vi har bygget huset efter de nu gældende regler valgte vi at få ventilation pga. tætheden. Vi har en NRGIvent 300 ventilationsanlæg som vi også er ganske godt tilfredse med, især det at anlægget sidder nede på væggen i teknikrummet så man ikke skal op på loftet for at komme til filtre mm. Anlægget bruger ca. 290kWh om året som skal tillægges varmeforbruget.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
linne
Tak for svar.

Vi har nu sendt bud efter brochuren for genvex Energy 1. Det ser ud som om det er dyrere end det passive genindvinding Nilan Comfort 300.
Er der nogen der har erfaringer med de nævnte anlæg?

Linne
 
Sune
Hej Linne

Vi har et Nilan 300 Comfort som vi er vældig glade for. Den og Ivt pumpen er de bedste investeringer vi har gjort os.
Nilan 300 har kørt upåklageligt i 3 år, jeg renser pr. 3 mdr filter.
Den har iøvrigt uge program som du kan programere efter behov for luftskifte.
Bare det ikke skulle huske at lufte ud, er en stor hjælp i dagligdagen.
Før hen havede vi store problemer med fugt, men nu er en ting jeg aldrig vil undvære, indeklimaet er i top.

Med venlig hilsen Sune
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
linne
Tak for svar . Godt at høre at I har været tilfredse.

Jeg er blevet lidt bekymret pga. af det tidligere skrevne om, at vi skal huske lyddæmpere. Støjer sådan et anlæg meget, det har jeg slet ikke tænkt på?

Linne
 
Sune
Hej Linne.

Lyddæmpere er en naturlig del af et ventilationsanlæg.
Hvis du montere følgende har du ingen problemer:
160 mm x 900 mm på afkast. (til det fri.)
160 mm x 900 mm på indblæsning (ind til bolig)
160 mm x 900 mm på udsugning (fra bolig)
Udfra det kan jeg i mit hus ikke høre ventilationsanlægget.
Man kan så pga overførelse af støj/tale mellem rum montere enkelte lyddæmpere, men jeg mener ikke det er nødvendigt.
Du skal tillige støjdæmpe for bygningslyd, dvs. at aggregat skal monteres på tungt underlag (evt fliser og trykfast isolering)
Armaturerne i boligen (dem du kan se i loftet) kan i noget tilfælde godt støje hvis du skruer rigtig meget op for luftskiftet, men i dagligdagen bemærker du intet, kun behagelig luft.

Med venlig hilsen sune
IVT HT+ C7, excl buffer, 2 kredse, 500 m, 210 M2.
 
hamselv
Der er vi så ikke enige Sune

Afkast er ikke så kritisk og en 600 mm lyddæmper der ville være fin.

Indblæsning og udsugning ville jeg give en 900 eller en 1200. Prisforskellen er ikke den store. På hver indblæsning (eller til hver zone, hvis nu stuen har to) monterede jeg en 300mm lyddæmper for at hindre lydoverhør. Bruges ordentlig udsugningsventiler med stor egendæmpning, f.eks. Haltons URH er yderliger dæmpning ej nøjvendigt på udsugningen.

Iøvrigt vil man have væsentlige problemer med at overholde BR kravet til elforbrug i VE anlæg i et 210 m² hus hvis hovedkanalerne kun er 160mm. Det kan man ikke. Luftmængdekravet er 246 m³/h hvilket vil give en hastighed på 3,4 m/sek og det har man ikke råd til, hvis SEL skal overholdes. Jeg går ud fra det ikke er et nyt hus! For Linnes vedkommende er størrelsen fin nok.
 
linne
Endnu engang tak for svar. Uh, hvor er det svært at vide, hvad man
skal. Jeg er ret hysterisk med det med støj, men det beroliger mig lidt, at du ikke føler dig generet af det , Sune. I øvrigt skal vi have Troldtekt samt loft til kip, så jeg ved ikke, hvordan armaturerne
placeres.

Vi har nu fået materialer fra genvex. Det må vi til at studere.

Linne
 
hamselv
Bed om en lydberegning fra VE leverandøren. Så finder du hurtig ud af om det er en "fusker", eller en der ved hvordan det skal og bør laves. Har selv haft ventilation siden 1985 i mit gamle hus, og er ved at lave det igen. Det bliver lavet behørigt med dæmpere mod lydoverhør. Merprisen for disse er så latterlig lille at det er fulkommen rundt på taget at undvære disse. Investeres en middelsvær formue i at bygge et ventilationsanlæg, og man så i 11. time fedter måske 1500 kr af prisen og så hart købt noget man kan ærgre sig over til evig tid. Jeg har leveret bunker af lyddæmpere til efterfølgende indbygning, hvor folk så skal ligge og kravle rundt i isolering og trylle sådan noget ind. Derfor kunne man ønske sig at VE leverandørerne kendte kunsten at balancere VE anlæg og regne lyd. Dem der kan det, laver desværre industriel og kommerciel ventilation og ikke småhusventilation.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,272,216 Unikke besøg
XHTML CSS