HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Daikin luft/vand anlæg?
Nicklas A
Hejsa!

Jeg er ny her på siden og opretter dette indlæg pga min tvivl om daikin varmepumper til luft/vand.

Jeg har lige købt mig et hus og det bliver totalt renoveret og yderst godt isoleret, samt gulvvarme over hele hytten. Og der er ca 130m2 beboelse.

Jeg har så opsøgt en forhandler som sælger daikin og han omtaler det som noget af det bedste.
Men har også snakket med en anden vvs mester som siger lige det modsatte, han siger de COP effekter som daikin oplyser er løgn og fup. Fordi de har problemer med at lave varmt vand, han sagde noget om at det 3KW varmelegme som sidder i, vil komme til at lave det varme vand 80% om året og det er jo ikke rigtig meningen.
Han sagde også at når temp. kom under 0 grader så kunne den slet ikke lave varmt vand og den vil have svært ved at varme mit hus op ved kun brug af luft..

Men er dette sandt?

Og nogen som har erfaringer med daikin og som kan fortælle mig lidt om hvordan den laver varmt vand osv.?

Mvh Nicklas A
 
Hen64
- jeg står også foran anskaffelse af luft/vand-pumpe, på 2 måned uden at have taget en endelig beslutning. Min erfaring er, at konsulenter og installatører har det med at have mening om hinandens produkter, hvilket gør det uhyre vanskeligt at være kunde, man bliver usikker. Samtidigt findes der ikke en optimal standard, der reelt kan bruges til at sammenligne de forskellige anlægs ydelser over tid, hvilket giver frit spil til postulater - desværre.
Det er heller ikke ret mange installatører, der har større erfaring med ret mange luft/vand-anlæg og endnu færre har reel erfaring med flere forskellige fabrikater.
Jeg ville undersøge markedet rigtig grundigt og du kan ud af anskaffelsesprisen (på fx Daikin) i Sverige få et indtryk af, hvor "grådig" de forskellige leverandører er.

Jeg vælger et inverterstyret anlæg, prisen er kun marginalt højere end de mere traktoragtige on-off-pumper, og jeg har ikek kunnet finde objektive argumenter for, at de skulle være mindre holdbare eller driftssikre.

Venlig hilsen Henrik
 
Nicklas A
Ja ved godt de danske leverandøre tager en del i overpris, men smatidig er det rart at kunne hente hjælp her i danmark.. Ville bare så gerne vide om daikin kan lave over 50 grader varmt vand uden brug af varme legme..
 
Sydkoel
Hvad ved en VVS-mester on Daikin varmepumper ???
Daikin bliver kun solgt af Autoriserede Kølefirmaer.
Er den pumpe han omtaler dimensioneret af en autoriseret forhandler eller er den måske handlet gennem en parallelimportør der ikke har forstand på pumpen ?
Når pumperne bliver monteret her i Danmark går man ind og ændrer i field settings for at trimme pumpen til de danske og den enkeltes behov !

Det er ihvertfald noget forbandet sludder at den ikke skulle kunne lave varmt vand uden at køre med el-patronen, i teorien skulle pumpen udelukkende kunne levere 50 grader varmt vand hvis ikke beholderen er for lille. Er det en Daikin varmtvandsbeholder der sidder på det anlæg din VVS-mester omtaler ?

Jeg vil gå så langt at sige at Daikin er uhyre reelle med de COP de oplyser, fordi de samtidig gør opmærksom på at det er COP uden varmt brugsvand, da det er uhyre svært at beregne da der nok ikke er 2 ens forbrugsmønstre af varmt brugsvand.

Hvorfor vil du have varmt vand over 50 grader ?? og hvor ved du fra at de danske leverendører tager overpris ??
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
Nicklas A
Han montere en del varmepumper, godt nok ikke daikin, men CTC, vølund og sådan, så lidt forstand må han vel have på det, samtidig sagde han at han havde snakket med en mester over fra ærø som hed jesper og han havde trukket alle sine daikin luft til vand varmepumper tilbage da de var for dyre i drift og samtidig ikke kunne levere varmt nok vand, ved kun ren luft.

Og ja det er en af daikin VVB han taler om, den på 200L og ved en buffer der består af 12m kobber rør at ukendt størrelse.

Og jeg vil have over 50 grader varmt vand for at undgå legonella bakterier, så det er et min. krav jeg har til en varmepumpe.

Ved heller ikke helt præsist at de tager overpris, men jeg ved at kunne presse en mester med 15000kr for en varmepumpe og han stadig tjener penge på det, så må der jo være en overpris..
 
Coolguy
Du fjerner ikke legionella med 50 grader varmt vand.
Det kræver 65-70 grader og det er der ingen varmepumper der
kan klare med ren VP-drift.
Der vil være behov for el-tilskud.
Men det klarer en Daikin Altherma også en gang ugentligt automatisk.

Jeg tror at den omtalte VVS har ondt et hvis sted, da han åbenbart ikke er leveringsdygtig i Daikin anlæg.
Er et anlæg ikke trimmet til optimal drift fra opstart, ja så vil problemerne komme med dårlig økonomi til følge.
Jeg tror bare ikke at VVS-branchen er gearet til dette, da det kræver
en del køleteknisk indsigt.

Jeg har stået for opsætningen af 6 stk. Altherma-anlæg og de kører
upåklageligt med yderst tilfredse kunder.
Og skal de kun bruges til gulvvarme og brugsvand, så fåes det ikke meget bedre. De snurrer optimalt uden brug af buffer.


Du har ret i at Daikin ligger i den absolut dyre ende, men kvalitet koster og når du kan presse et firma 15000.-, så er det sikkert et tegn på manglende ordrer.

Kan man ikke holde et passende dækningsbidrag, så er det svært at drive virksomhed.

Der er intet til hindre for at du køber et Daikin-anlæg i Sverige.
Du mister blot garantien. Og vil nok også få svært ved at få et dansk kølefirma til at servicere det når problemerne melder sig.

Har du lyst til at se et 14 kW. Altherma-anlæg i drift, så siger du bare til. Wink

KKK A/S
VPO-medlem
 
Nicklas A
Okay, det lyder jo godt det du siger om daikin og ved ikke om det ligger i denn dyre ende, er tilbudt et anlæg for 46000kr og det er 20000kr under ctc osv. så det er faktisk det billigste anlæg jeg har set..
Men er dog ikke helt eni med dig angående legonella bakterie, man anbefalder en temp mellem 50-60 grader for at forhindre den i at udbryde, men for at slå den ihjel så skal man op over 70 grader, men det sørger daikin også for ved at varme vandet op til 75 grader engang hver 14 dag, selvfølgelig ved hjælp af den varme legme på 3kw..
Og jeg tænker, 3KW, det vil jo tage en krig for den at varme det så højt op og tid er penge jo. Når man kigger på CTC osv. så får man dem med 6KW og det lyder noget mere tiltalene, synes jeg..

Men hvis man går ud fra at der er 4 mennesker der skal bade hverdag og man har en 200L VVB som følger med DAIKIN anlægget og jeg vil have 50-55grader varmt vand, tror du så ikke det varme legme vil komme til at gøre meget for at lave varmt vand?
 
Sydkoel
Det lyder umiddelbart som om du ikke har så meget forstand på energi...

Prisen for at varme vand op med et el-varmelegeme er den samme uanset hvor stort varmelegemet er !!

Det koster 1 joule (watt) at opvarme vand 1 liter vand 1 grad. Hvis vandet skal opvarmes fra 50 til 70 grader ser regnestykket således ud : 300 x 1 x 20 = 6000watt. Med et 6Kw varmelegeme vil dette tage en time og med et 3kw vil det tage 2 timer, men prisen er stadigvæk den samme !

Jeg ved ikke hvor har du fra at der følger en 200 liters beholder med et Daikin Altherma. Althermaen er indrettet således at det tilpasses den enkelte kundes behov og kan leveres med 3 forskellige størrelser beholdere.

Hvis du tager en 300 liters beholder burde der alt andet lige være vand nok da det jo bliver blandet ned til ca. 38-40 grader når du bader.

46.000 lyder ekstremt billigt for en Daikin Altherma, snakker vi incl. moms ??

Husk at det er meget vigtigt at købe en pumpe der er distribueret gennen de rigtige kanaler (importeret af BKF klima) da disse er specielt tilpasset det danske marked. De parallelimporterede pumper bliver leveret uden emaljerede beholdere og vil derfor tære op i danmark i løbet af meget kort tid. Klimacompagniet sælger f.eks udelukkende parallelimporterede pumper uanfægtet at han skriver noget andet på hans hjemmeside, så vær opmærksom på at Daikin Altherma kun kan købes hos et autoriseret kølefirma.. Hvis du er i tvivl så ring til BKF-klima og få godkendt forhandleren !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv

Citer

De parallelimporterede pumper bliver leveret uden emaljerede beholdere og vil derfor tære op i danmark i løbet af meget kort tid. Klimacompagniet sælger f.eks udelukkende parallelimporterede pumper uanfægtet at han skriver noget andet på hans hjemmeside, så vær opmærksom på at Daikin Altherma kun kan købes hos et autoriseret kølefirma.. Hvis du er i tvivl så ring til BKF-klima og få godkendt forhandleren !
Han har da annonceret her på sitet! Er han ikke god nok?
 
Sydkoel
Han sælger ihvertfald parallelimporterede Daikin og Panasonic pumper !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
hamselv
Havde hørt den med Panasonic'erne, det har været kendt længe. Han fik vist også et fogedforbud mod at kalde hans Sharp'er for Nordic Inverter! Så en pressemeddelse fra Sharp hvor de understredede at der var forskelle på deres egen og IVT's (selvom det var samme platform).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,275,065 Unikke besøg
XHTML CSS