HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
buffertank i Bosch CC160
sgk
Jeg har konstateret, at tilsyneladende benytter min Bosch CC160 ikke den integreret buffertanken, shunt ventilen er altid lukket. Jeg kan åbne shunt ventilen i manuel drift.
Er der nogen der ved hvad der skal være opfyldt for at Bosch CC160 bruger buffertanken?

Hilsen Sune
Bosch EHP 10 AW / CC160
 
PeterKunz
'Buffertanken' i en Bosch cc160 er bare kappen rundt om varmtvandsbeholderen. Kappen indeholder radiatorvand, men det er kun aktivt, når du laver varmtvand. Det er altså ikke en rigtig buffertank, og vekselventilen skulle meget gerne skifte, når der laves varmtvand, og kun i dette tilfælde.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sgk
Jeg kan godt se at dette er kappen rundt om varmtvandsbeholderen men der er to 3-vejs-ventiler der skifter når den laver varmt vand.
Men i varmedrift og med el-patron bruger den shunt ventilen til at åbne til kappen, men jeg kan ikke forstå at den ikke også gør dette uden el-patronen er i brug.
Da jeg for tiden har 1-strengs radiator system hvor der er hurtigt gennemløb, slukker pumpen meget hurtig da den hurtig har opvarmet vandet. Kort tid efter pumpen er slukket, er vandets temperatur dog faldet igen.
Jeg har lavet en lille illustration af flowet i systemet.
Der er fint varme på systemet men det lader til at kunne optimeres.

Hilsen Sune
sgk tilknyttede følgende billede:billede:
illustration_af_flow_ved_varmedrift.png

Bosch EHP 10 AW / CC160
 
Sydkoel

Citer

sgk skrev:
Da jeg for tiden har 1-strengs radiator system hvor der er hurtigt gennemløb, slukker pumpen meget hurtig da den hurtig har opvarmet vandet. Kort tid efter pumpen er slukket, er vandets temperatur dog faldet igen.

Hilsen Sune


1 strengs systemer og varmepumper er som regel en rigtig dårlig kombination !

1 streng systemet er lavet til højtemperaturanlæg !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
sgk
Yep, det ved jeg, og når det ikke er så koldt skal der laves gulvvarme og nogle store radiatorer.
Men det skal dog nævnes at jeg er positiv overrasket over at den kan lave 60 grader uden elpatron og lidt billiger end mit gamle gas fyr.

Hilsen Sune
Bosch EHP 10 AW / CC160
 
ultimatevp
Hej Sune!
Tænk engang, jeg gik også i den vildfarelse at det nederste af cc160 fungerede som buffervolumen, men det kan jeg forstå at det ikke er tilfældet. Alle mener åbenbart at eetstrengssystem ikke egner sig til varmepumpe. Selv har jeg eetstrengssystem med et 18mm kobberrør som ringledning. Jeg har 40-45 graders fremløb, 23 grader i hele huset (150 m2) og 15 grader i garage og hobbirum (40 m2).
Varmepumpen er en IVT Optima8, altså magen til din blot et nr mindre. Jeg har ikke cc160, idet min er shuntet til eksisterende centralvarmekedel, men har derforuden en buffertank på 200 ltr, hvilket giver lange driftstider til gavn for kompressorlevetiden. Grunden til at jeg har en buffertank er, at jeg ikke kan pumpe centralvarmevandet lige så hurtig gennem min 18 mm etstrengsringledning, som varmepumpen kræver og derfor skal varmepumpen kunne afgi noget af sin pumpekapacitet til buffertanken, for på den måde at reducere antallet at opstarter.
Hvis ikke du har gjordt det, så luk dine radiatorventiler helt op og reguler din varme i huset med fremløbetemperaturen.
Jeg tror ikke du har tilstrækkeligt flow igennem din ringledning i forhold til dit flow gennem varmepumpen, deraf de hyppige starter.
MVH. Ultim
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,241,896 Unikke besøg
XHTML CSS