HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fryser jorden?
leif rasmussen
FRYSER JORDEN?
jeg har fulgt denne side i et år.
dette er mit første indlæg.
data: Vaillant Geotherm+ 102/02 10 kW 500m slange - 5 stk. a 100m 90cm dybt i lerjord (JB5) start 1. okt. 2008.
husdata: 3 længet gård fra 1880 renov. 1980 opvarmet areal: 245 m2 m. 1 lags radiatorer dog 40 m2 gulvvarme i entre og bad. 2 voksne ingen børn. 20-21'C i stuen
forbrug: okt.: 360 kWh nov.: 588 kWh dec.: 775 kWh
indvundet fra kilden skønnet: okt.:1315 kWh nov.: 1901 kWh dec.: 2381 kWh
Olie-forbrug tidligere år gns.: okt.: 210 l. nov.: 330 l. dec.: 440 l.
i dag - 12/01/09 - hvor udetemp. var 3..5'C kørte den 9 timer startede 13 gange brugte 22 kWh indvandt 70 kWh.
Den 4. januar - hvor udetemp. -5..-3 kørte den 13 timer startede14 gange brugte 31 kWh indvandt 92 kWh.
Nu til spørgsmålene:
1) Hvor mange starter pr. dag er rimeligt sundt for en scroll kompressor (ikke frekvensstyret)?
jeg har har nemlig observeret på mit anlæg at hvis varmekredsløbspumpen ændres fra mellemste trin til laveste hastighed trin 1 stiger antallet af starter fra 12..14 til 18..24 pr. dag ??
(jeg har ikke prøvet højeste hastighed da støjen i radiatorerne bliver for høj).
2) Hvor lav kan/må temp. i kilde-indløbet blive?
i dag er Brine temp. +2'C i de første 10 min. efter start derefter falder den til -1'C i den næste time. Udløbet er -5'C. Hvad sker der hvis Brine temp. falder til -5'C eller -10'C i februar???
3) jeg kunne godt tænke mig at lave en datalog lissom Peter Kunz
Vaillant har mulighed for internet kommunikationssytemet vrnetDIALOG. ku' det bruges? Eller kunne man tappe data direkte fra den interne eBUS hvis man kendte dens protokol?

leif rasmussen
 
PeterKunz
1) Start 14 gange om dagen er normalt og ikke for mange for en scroll-kompressor.

Prøv at gå ind på husdata.se og klik på de forskellige brugeres rapporter, så kan du se, hvor mange gange andre varmepumper starter. Her kan du også se brine-temperaturer.

2) Laveste tilladte indgangstemperatur fra jorden er på min X15 -8 grader og laveste tilladte udgangstemperatur til jorden er -10.

3) Det ved jeg desværre ikke noget om.

5 kredse er mange at få afbalanceret, er du sikker på, at der trækkes lige meget på alle kredse?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
leif rasmussen
tak for hurtigt svar mht. brine temperatur.
hvis vandet i jorden i nærheden af jordslangen først fryser skal der jo bruges 80 kalorier pr gram for tø det igen (smeltevarmen).
Det vil jo nedsætte effektiviten voldsomt.

jeg vil straks gå ud og kontrollere flowet ude i glasrørene på manifolden, tak

ps laver man den fine signatur med husdata under hvert indlæg?
 
PeterKunz
Når isen tør skyldes det første og fremmest temperaturen uden om isen. Og når det sker udløser tøningen energi som overføres til slangen.

Det nedsætter ikke effektiviteten, men øger den tværtimod. Men naturligvis er det bedre, når brinen er 15 grader...

Gå ind i redigér profil øverst til højre på siden og skriv i din signatur.

Det vil jer hermed gerne opfordre alle til, fordi det gør det lettere at svare på spørgsmål, når man kan se, hvad systemet er.Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
leif rasmussen
Der er fin balance i de 5 slanger.
flowmeteret i manifolden viser præcis samme flow 12 i alle 5 rør.
Rationalet bag 5 korte slanger i stedet for 2-4 længere slanger er at 80% af varmeoptagelsen sker på de første 100m.
De sidste meter giver kun et lille bidrag.
Det kan være forklaringen på at min kildetemperatur ind er 1 grad lavere.
Men hvis bare vandet i jorden kan klare opvarmningen, så teurien god nok.
jvf. debatten på 'varmepumpen generelt' 'Hvad er jeres Brinetemp.?'

Vaillant Geotherm+ 10 kW pr.1. okt. 2008. 500m slange - 5 stk. a 100m 90cm. Gård fra 1880 renov. 1980 245 m2. Radiatorer
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,267,678 Unikke besøg
XHTML CSS