HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
DVI. Q9 sat i gang 9.1.09
sonny jensen
sådan efter lidt tids venten er der endelig liv i varmepumpen.
nogen her i dette forum der har erfaring med dvi varmepumper. høre jeg gerne fra jer med erfaringer og råd.

må sige at jeg ikke syntes menuen er særligt advanseret havde forventet værre. dvs savner antal starter og lidt flere data. end hvor mange timer den har kørt og hvormange timer el-patron har været i brug.. og nedtælling til næste legionella-funktion.

men alt i alt en fornøjelse og overrasket over den lave støj..

så noget jeg skal være særligt opmærksom på??
 
sonny jensen
Nu har varmepumpen kørt i en uge. med blandet vejr. lidt nattefrost nogle af fleste dage nåede udendørs temp ikke op over 7 grader.

den har kørt lige nøjagtig 50 timer følge data i maskinen..
mangler el måler til seperart aflæsning af selve varmepumpen.
men er 50timer meget for 7 dages drift. vi har 20 grader i hele huset..
lukker først ned for soveværelse i morgen da jeg ville være sikker på alt luft var ude inden.. så ændres flowet i gulvvarme kresene igen og skal atter justeres. ang det såkøre jeg med højst muligt flow på alle krese dvs. samme mængte i minuttet. i alle rum.. er det ikke rigtigst at køre det sådanne??

mvh sonny
DVI. Q9 - 600m jrodslange. 150m2 Gulvvarme + kommende 1.sal.
 
pmp
Hej Sonny
Nej det er ikke sådan det skal være. Dit flow skal passe med varmebehovet i de enkelte kredse - der skal mere flow i store rum end i små. På den måde kan du få varme i hele huset med mindst mulig fremløbstemperatur og dermed får du den bedste økonomi - bedre COP.
mvh
pmp
 
sonny jensen

hej pmp

okay ja det var så noget jeg havde helt misforstået. har gulvvarme i hele huset. og nu lukket ned i soveværelse. så skal resten af huset bare ha samme temp. dvs. samme behov? da det er store åbne rum. og vi har sjældent nogle døre lukket..
men så kan jeg vel bare lade alle kredse stå fuldt åben. og så justere flowet i de aller mindste rum lidt ned. bortset fra badeværelse det er det mindste rum. men gør ikke noget der er lidt varmere der som bryggers..

tak for din hjælp...
du havde ingen mening om 50 driftstimer på 7 døgn?

hilsen sonny
DVI. Q9 - 600m jrodslange. 150m2 Gulvvarme + kommende 1.sal.
 
allankj1
Indstilling af flowet på fordelerrøret er vigtigt fordi har du et lille rum med få meter slange vil vandet hurtigere løbe gennem dette gulv end det vil i det rum med meget slange. Plus det vil ikke nå at afgive varmen til rummet inden det når tilbage til pumpen.

Pumpen styrer efter temperatueren på returvandet og ved at det varme vand lynhurtigt kommer gennem det lille rum vil det være med til at hæve temperaturen på returvandet og derfor vil pumpen slukke før end vandet også er nået gennem rummet med de lange slanger.

Ved at køre med fuld flow i det store rum og skrue ned for flowet i de mindre rum får man bedre reguleret ind således at returvandet fra alle rum er nogenlunde ens.

Hvilket trin står står din cirk.pumpe på??
Altså den cirk. pumpe til centralvarmevandet?

Håber det giver menning.

Mvh

Allan
Redigeret af allankj1 d. 18-01-2009 18:24
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
XJLN

Citer

men er 50timer meget for 7 dages drift


Det er cirke i det leje vi ligger med vores anlæg.
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
sonny jensen
hej allan.

jo det giver mig mening. troede også det var det jeg havde gjort ved at lukke de små kredse ned til at køre med samme liter i min som de store.. men nu må jeg stille dem længere ned. er helt ny på dette felt så lækker med hjælp herinde fra..

også glad for jeres indput da beslutningen skulle træffes er allerede glad for at have valge jordvarme..
DVI. Q9 - 600m jrodslange. 150m2 Gulvvarme + kommende 1.sal.
 
allankj1
Læste dit indlæg igen. Jo det er som du selv skriver og har gjort. At der skal samme mængde vand i minuttet igennem alle kredse. Læste det bare som om du havde skruet helt op for flowet i alle kredse.

Blev lidt forvirret af "højst muligt flow på alle kredse" Smile

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
sonny jensen
jeg havde det indstillet til højest muligt floiw i alle kredse (dog samme antal liter i min)..

nu skal jeg så lave om på det igen.. smiler jeg skal lige lære det...
første gang havde jeg fuldt åbent for den længste kreds. og ned justerede de andre krese til samme antal liter som den store...

det prøver jeg bare igen.
DVI. Q9 - 600m jrodslange. 150m2 Gulvvarme + kommende 1.sal.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,942 Unikke besøg
XHTML CSS