HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch varmepumpe EHP AW og CC160
poltier
Jeg har netop indkøbt ovenstående anlæg, men kan ikke få varmen ud i gulvvarmen. Anlægget er kørt direkte på ventilerne til gulvvarmen og der er masser af varm brugsvand.

Min vvsér som ikke har prøvet sådan et anlæg før siger, at der skal en buffertank op.

Kan det virkelig passe, at når man har købt et samlet sæt (herhjemme) at man så skal bruge yderligere på, at købe en buffertank.??

Det virker som om at anlægget føler at returvandet er for varmet, men vandet har slet ikke været ude i de forskellige rum.

Kan det evt. hjælpe at lukke ned for nogen af de korte omløb, (bryggers, køkken) for at få noget mere vand ud i de store løb, stue samt værelser og badeværelset.??

Råd ønskes??
 
allankj1
Hvor mange meter gulvvarmeslange har du i huset. Og har du stillet cirkulationspumpen op på det højeste niveau eller står den måske for et for lavt niveau?

Har selv lidt problemer med at få varmt nok vand ind i vores stue så jeg ønsker selv lidt råd i denne forbindelse??

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Coolguy
For mig lyder det som om der ikke er tilstrækkelig flow ud i dine
gulvslanger.
Du skal være helt sikker på at dine ventiler er åbne og alle kredsene er luftet godt ud.
Lidt flere oplysninger om dit varmesystem er ønskeligt.
Hvor mange kredse har du på?
Og du har ikke monteret nogen shunt/blandekreds på dine manifolder.
Hvilken fremløbstemp./varmekurve kører du med ved udetemp. 0 gr.C
Du bør også have et omløb/bypass på eller køre med en kreds konstant åben, således kan flowet over veksleren opretholdes.
En buffertank til et luft/vand anlæg er overflødigt.
Er det en fagmand der har opstartet og indreguleret dit anlæg?
Sådan et anlæg du har fået, skal bare spille fra dag 1.
Og godt nytår også.Grin
KKK A/S
VPO-medlem
 
poltier
Jeg er helt enig, at der ikke er nok flow ud i slangerne. Jeg har lagt gulvvarmeslanger ud til 110 kvm. hus med 30-40 cm. mellemrum, altså standardløsningen. Det er 20 mm. gulvvarmeslanger, også standard.
Der er tilkoblet til 7 rum ialt og der sidder en honeywell styring på, og ganske almindelige manifolde på den. så der er jo en form for styring på det.

Vil mene, at der er brugt ca. 700 meter gulvvarmeslange.



Jeg har prøvet næsten alt med honeyweell styringen - at slukke for den, at skrue helt op for følerne i de forskellige rum. Men spørgsmålet er om den honeyweel styring skal pilles helt af og der skal andre manifolde på, som er helt åbne. Men så kan man ikke rigtig styre hvor varmt der skal være i de forskellige rum.


Jeg snakkede med Bosch og de sagde at cirkulationspumpen skulle pilles af således der var så stort flow på som muligt. Og det er også gjort.

Jeg er klar over at en kreds skal være åben hele tiden og her havde jeg tænkt mig at både køkken og badeværelse skal stå åben, da der er klinker på de områder.

Hele anlægget kører standard, da jeg allerførst prøvede at stille på det forskellige.. og den gik på fejl, da forskellige temp. gik for højt, hvilket er klart når den ikke kommer af med det varme vand.

Det er en ganske alm. vvsèr som har lavet install. Det skal siges, at han ikke har prøvet sådan et anlæg før, men masser af oliefyre og gas-fyre. Men man kan jo ikke sammenligne de ting jo.

Jeg er efterhåneden lidt desperat da jeg kun har haft 17 grader i julen og nytår.. så gode råd søges.

Jeg har tænkt mig at ringe til Bosch på mandag og høre om de kan sende en mand ud for at se på fyret, men gode råd, ideèr, forslag, løsninger modtages med kyshånd..

til sidst vil jeg bare lige sige godt nytår til alle..
 
PeterKunz
Du glemte at skrive noget om din varmekurve, den ville være god at kende.

Har du prøvet at sætte begge cirkulationspumper i din cc160 på trin 3?

Gulvvarmefordelerne er som regel lavet til høj afkøling, altså stort delta-t, men en varmepumpe fungerer anderledes og skal have et lavt delta-t. Nogen gange er man nødt til at pille nogle ting af fordeleren for at få flowet højt nok.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Hej

ved nogle gulvarme fordeler-rør er der et for lille hul i til, at man kan opnå et tilstrækkeligt flow.

Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Hej Admin.

Kan du sige noget om hvilke gulvvarme fordeler-rør der er bedre end andre?? Jeg har en af mærket Pettinaroli. Som jeg har skrevet i et indlæg i dag har jeg en mistanke om at jeg godt kunne bruge noget mere flow i mit gulvvarme system. Overvejer en ekstern cirk.pumpe men skulle måske i første omgang overvejen en anden fordeler til gulvvarmen.

Ved du hvilket mærke der er bedre??

Til poltier:

Føler med dig. Man kan godt blive desperat når ikke der kommer nok varme i huset. Håber du kan holde weekenden over. Ellers er det ud i Harald nyborg og køb det par varmeblæsere indtil du finder en løsning. I denne uge har de en 2000 watt varmeblæser hos Harald Nyborg til DKK 48 pr. stk. Ved godt det koster noget strøm men hellere det end kone og eventuelle børn sidder og fryser. Sad


Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Admin

Citer

Hej Admin.

Kan du sige noget om hvilke gulvvarme fordeler-rør der er bedre end andre?? Jeg har en af mærket Pettinaroli. Som jeg har skrevet i et indlæg i dag har jeg en mistanke om at jeg godt kunne bruge noget mere flow i mit gulvvarme system. Overvejer en ekstern cirk.pumpe men skulle måske i første omgang overvejen en anden fordeler til gulvvarmen.

Ved du hvilket mærke der er bedre??


Problemet opstår hvis der ikke kan løbe vand nok igennem, thermostatventil på fordelerrør.

Den medleverede termostatventil til en fabriksfremstillet blandeshunt bør/skal udskiftes til en større type. Årsagen er, at ventilens størrelse normalt er tilpasset eksempelvis olie- eller gaskedel med en høj arbejdstemperatur. Ved varmepumpedrift ønskes en lav arbejdstemperatur, og det hermed øgede vandflow betyder, at ventilen skal have en større dimension.
Følgende eller tilsvarende type kan anbefales:
Fabrikat Type VVS-nr Type
Ventil Danfoss RA-C 20 40 3230.006 Ligeløb, kvs 3,30
Føler Danfoss FTC 45 1257.100 15-50°C, 2 m kap. rør med påspændingsføler

Længde og afstand mellem de enkelte gulvvarmerør dimensioneres efter normale regler for området.

Tag en snak med din leverandør, og lad os endelig høre tilbage
Redigeret af Admin d. 02-01-2009 23:43
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Okay.

Har ikke tænkt på at ventilerne kunne begrænse flowet. Men kan selvfølgelig godt følge ideen i det.

Sidder egentlig og tænker på om det er muligt helt at afmontere de ventiler der sidder på manifolden for returvandet på gulvvarmen. Mine ventiler står alligevel altid åbne så indregulere jeg vandet på de skruer der sidder på de enkelte kredse. Så i princippet behøves der ikke være ventiler monteret på returvandet.

Var dette ikke en mulighed??

Mvh

Allan
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
poltier
Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan justere mine cirkulationspumper på selve fyret, da jeg kun har adgang til den almindelige brugermenu og ikke den udvidet, da jeg ikke har koden til den. Men det kunne jo godt være, at det ville hjælpe at skrue op for dem. Det kan da kun blive bedre.

Vedr. varmekurve, hvor aflæser jeg så denne?? som skrevet, så er anlægget indstillet på standard, så vil meget gerne høre hvad jeg selv kan gøre for at gøre det bedre;o)

Jeg har været i Harald og investere i varmeblæsere... så må det koste det det koster... desværre..

Jeg håber ikke, at jeg skal ud og købe nye fordelerrør/varmestyring, da det jeg har købet har været dyrt nok..Shock(
 
allankj1
Du skal nok have fronten af pumpen og justere cirkulationspumpen derinde.

Mvh

Allan





IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
PeterKunz
Du tager fronten af.

Nede ved gulvet sidder der to cirkulationspumper med en drejeknap, der kan stå i 3 positioner. Sæt dem begge på 3.

I displayet kan du trykke dig frem til varmekurven. Se i dine brugervejledning til pumpen, hvordan du finder den frem, og skriv så gerne et indlæg med tallene.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
poltier
Hvordan skal den helst stå da??

jeg er pt. på arbejde, men vil straks se på varmekurven når jeg kommer hjem. Jeg ved godt hvordan jeg kommer frem til varmekurven nu, men som sagt har jeg ikke pillet ved den..
 
fej
Hej jeg havde samme problemer ( se PZP) herinde. Jeg mente heller ikke der skulle en buffertank til da den ikke blev leveret med ved købet.
Dette er kun mine egne erfaringer og bør ikke tages som andet.
Før vi måtte krybe til korset, og montere en buffertank, havde vi uforholdsmæssigt mange start/stop sekvenser. Derudover producerede vp hurtigere varme end gulvvarmen kunne aftage, med deraf følgende overheat alarm mange gange i døgnet. Selv om vi satte flowet op var det stadigt samme problem. Vi satte så en buffertank op på ca.100 liter, som tager den varme som vp producere under et normalt forløb. Dette skabte ro på start stop.
Derudover har vi monteret en ekstra circ.pumpe mellem buffertank og gulvvarme indløb. Alle flow ventiler er åbnet helt. Indløbs ventil til blandekredsen er fjernet. jeg styre kun på telestaterne. Ved alle telestaterlukket er der pumpestop (circpumpe) på buffer og blandesløjfe.
Til foråret vil jeg fjerne blandesløjfen, så jeg har et direkte kredsløb, buffertank-pumpe-gulvvarmefordeler ind-fordeler ud- og så tilbage til buffertank. Og så køre på telestater alene ved buffertank temp på max 40 grader.
Pas på med elstav tilskud fra 45 grader og op. det kan blive dyrt.
 
poltier
Det lyder da ikke lovende det du skriver Fej.. Det kan da ikke passe, at Bosch sælger et produkt hvor de ved, at der skal tilkøbes en ekstra buffertank for at anlægget kommer til at køre ordentligt uden at oplyse om dette ved købet. Det er for dårligt hvis dette er tilfældet.
det skulle jo være meningen med sådan et anlæg, at man sætter det op, og så det skulle køre ordentlig. Men er da glad for at jeg har købt anlægget herhjemme således jeg evt kan tillade mig at brokke mig
direkte til Bosch herhjemme.

Hvis der er andre som har erfaringer med bosch anlægget og bosch generelt vil jeg gerne høre om det.Frown

Min vvsér skal have telefonisk kontakt til Bosch i morgen, så må jeg se og høre hvad løsningen bliver. SadSad

Desværre ingen happy smile herfra mig til bosch indtil videre..
 
PeterKunz
Problemet ved gulvshunten er: blandeshunten begrænser flowet og er ikke nødvendig ved varmepumper, hvis man kun har gulvvarme.

Der udover begrænser termostat og eventuelt manuel indstillingsventil flowet.

Jeg har på ét gulvvarmesystem trukket et kobberrør uden om disse ting, og så kom der flow på og varmekurven (der stod på højeste ydelse) kunne sænkes temmelig meget.

Den lille pind, der går ud til venstre på siden af shunten, er den manuelle indstillingsventil.
PeterKunz tilknyttede følgende billede:billede:
shuntbillede.png

Redigeret af PeterKunz d. 04-01-2009 18:41
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Normalt er der rigeligt vand i et gulvvarmesystem til at varmepumpen kan køre uden buffertank.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
sgk
Fat mod, jeg har også et Bosch EHP 10 AW / CC160 anlæg og dette virker udemærket uden buffer selv med elendige små radiatorer.
Jeg er meget nysgerrig mht. løsningen vedr. gulvvarme da jeg selv vil udskifte mine radiatorer til gulvvarme uden buffer tank.
Bosch EHP 10 AW / CC160
 
PeterKunz
Jeg har installeret to Bosch-anlæg, et 10 og et 8 kW, og de virker også begge perfekt, både mod gulvvarme og mod radiatorer.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
poltier

Min vvsèr har kontakt til bosch idag og så må vi se hvad løsningen bliver.

Der er efterspurgt hvad varmekurven er, og som jeg læser denne i display, så står den på:

32,9grader V 20,1grader

næste trin er så

20grader : 20,1grader
15grader : 23,3 grader
10grader : 26,5grader.

Men skal den evt. stå på en af ovenstående eller er det fint som den står??

koblingsdifference siger

Største . 16grader
mindste 4grader
tidsfaktor 10

Er den korrekt indstillet??

Jeg kan læse mig frem til at man går op i hvormange starter den har i døgnet, men hvordan tæller i dem??

Og ikke mindst hvor mange eller få starter bør den have??

Med håbet om positive svar.

ps.

Det er et helt nyt område for mig med det her varmepumpe, hvorfor jeg måske spørger lidt mærkeligt ind til tingene. Men det kan jo heller ikke passe at man skal have en mand ud hver gang anlægget skal justeres. en ting er jo her i opstartsfasen, men på sigt vil jeg jo gerne kunne klare det selv.Pfft
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,241,934 Unikke besøg
XHTML CSS