HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Luft/vand varmepumpe
luigi
Hej!

Jeg er ved at få installeret en varmepumpe optima 900 samt et kombimodul 290/300 fra IVT.!

Kan det være rigt at man ikke skal bruge kølemiddel varmepumpe og kombimodul?

Det siger den danske leverandør, som leverer anlægget til mig.!!

Det virker bare underligt når man 10 meter præisolerede rør liggende i jorden uden for.! Hvad vil der ikke ske hvis strømmen gik i huset.?

hilsen Martin
 
Sydkoel
Forstår ikke helt spørgsmålet ???

Kører IVT ikke med direkte ekspansion i udedelen ? Hvis det er tilfældet er der jo kølemiddel (freon) i dine præisolerede rør !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
luigi
Øhh.. Det ved jeg ikke.?

Men han sagde at jeg maks. måtte påfylde 15% glycol i vandet som påfyldes anlægget.!

Men når jeg ser på denne side, så står der 2.6 kg Kølemiddel R407C
http://dk.ivt.se/products.asp?lngID=645&lngLangID=1

Jeg er helt rundtosset, jeg ved ikke hvad der er rigtigt?


 
PeterKunz
Hov, du blander vist kølemiddel og frostsikring sammen.

Kølemidlet er en væske, der har nogle helt specielle egenskaber så som et meget lavt kogepunkt.

Kølemidlet befinder sig kun i udedelen og kommer ikke indenfor.

Fra udedel til indedel transporteres varmen i rør, som indeholder rent vand.

Har du lang afstand fra udedel til indedel, kan det være din installatør har valgt, at du bør frostsikre vandet.

Men kølemiddel og vand/glykol er IKKE det samme.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
luigi
Ok, så er jeg med.!

Jeg har 10 meter i jord, og jeg er bare nervøs for hvad der sker hvis strømmen går i ens hjem, mens man er ude at rejse, og det fryser 10 grader.!

Leverandør sagde det ikke var nødvendigt at proppe frostvæske i vandet, men man kunne tilføre max. 15% "frostvæske" til vandet .!

Hvad mener du man skal gøre
 
Sydkoel

Citer

luigi skrev:
Ok, så er jeg med.!

Jeg har 10 meter i jord,


så skal du faktisk søge om tilladelse til etablering af jordvarme hvis du putter frostsikring i !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
luigi
Ok, Men jeg fik ikke rigtig svar på mit spørgsmål.!!!

Der hvor den er mest sårbar overfor frost, er jo på det stykke hvor den stikker op ad jorden og så ind til varmepumpen.!

Men situationen er vel ikke ukendt, i og med at man ofte har nogle meter ude i jorden inden den går ind i bygning.!

Sker der ikke noget med maskinen/installationerne, hvis strømmen går i huset og det er 10 graders frost.?
 
Coolguy
Du har helt ret, Luigi.
Du risikerer frostsprængning af rør og veksler under en længere-varende strømafbrydelse med hård frost ude. Specielt hvis det også suser godt igennem udedelen med kraftig vind.
Som Sydkoel skriver, så kræver det tilladelse at tilsætte glykoler i de nedgravede slanger.
Jeg kender ikke IVT's luftvand-modeller. Har de også veksler indedøre
eller vil en glykol-påfyldning betyde at varmesystemet inde også bliver
frostsikret??
Jeg anbefaler at bruge luft/vand-anlæg med vekslermodulet/ekspansion indedøre.
Husk også, at en glykol-blanding forringer vandets varmefylde.
Men ved ikke helt hvad en løsning i dit tilfælde vil være..

KKK A/S
VPO-medlem
 
PeterKunz
Vandet fra udedelen løber videre ud i radiatorerne.
Der skal altså glykol i hele varmesystemet, hvis du skal frostsikre, og varmesystemets evne til at transportere varme forringes, som coolguy skriver.

Normalt står udedelen lige på den anden side af husets mur, så man kun har en rørføring på 50 til 100 cm mellem ude- og inde-del.

IVTs luft/vand pumper har kørt i flere år i Sverige og jeg har aldrig læst om frossprængning.

Isolér med god kraftig isolering á la Armaflex HT, der leverer rørisolering i mange størrelser. Tag en med 25 mm vægtykkelse.
[url]http://norisolshop.dk/Norisol/ShowDocument.aspx?DocID=11[/url]

På Optima sidder vekslermodulet udendøre og ekspansionen indenfor.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,244,059 Unikke besøg
XHTML CSS