HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
varierende DT ved stabilt flow
ultimatevp
Hej! kan nogenhjælpe mig med at klarlægge årsagen til varierende DT og tilisning i striber på fordamperen. Det drejer sig om en IVT Optima 900, som den ene dag kan have et DT på 7gr. den næste kan DT være på 4gr ved nogenlunde samme udetemp. Når den kører med et DT på 4gr. iser fordamperen til i striber og rørene til kondensatoren iser også, modsat når den har et DT på 7gr. er rørene ikke tiliset. Det skal nævnes at flow over veksleren er konstant og synsglasset er klar uden bobler, men krompressotemp. er højere ved lavt DT.
Jeg vil være taknemlig, hvis nogen kan hjælpe mig med en IVT der driller.
 
airman
Dårlig justeret termoventil og mangler et lille bitte pust kølemiddel. Har den tendens til at ryge særdeles højt op i hedgastemperatur?

Hvis det er en af dem med mitsubishi kompressor (høj temp). Var de første ikke justeret alt for godt. Men i skal have den justeret ved udetemp ca 0. Så er den nemmest at fange.
 
ultimatevp
hej airman! Tak for respons på mit indlæg. Det er rart at tale med en fagmand på området. Ja, det er en af dem med mitsubishi kompressor, og den kan ryge godt op i hedtgastemp. En gang faldt den ud pga høj hedtgastemp. og efter den tid fik den faktisk et højere DT, men er tilbage igen på for lavt DT. En anden ting er at den ikke vil stoppe på sin stoptemp. Jeg har haft fremløbsføleren målt igennem, og den registrerer fint tempændringer, både op og ned, og udeføleren virker også. Det skal dog siges at jeg måtte forlænge følerkablet til fremløbsføleren med ca 0,5 mtr. men da det er en NTC føler skulle den jo ikke være afhængig af ledningslængden? Eller hvad mener du? Kan det være årsagen til det manglende stopsignal? Mange spørgsmål, men jeg er lidt ude i tovene. MVH
 
airman
Den er jo temmelig ny, når den har Mitsubishi komp og er derfor dækket af garanti. Og netop den thermoventil der er i, kan altså godt drille lidt. Men netop udfald for høj hedgas og det andet du nævner, peger på thermoventilen. Du skal be om service på den og bede om omhyggelig kontrol af overhedning. Umiddelbart gætter jeg på at den skal have en halv omgang på thermoventilen og en lille skvis R407. Men de kan være dumme at indstille, idet overhedningen antagelig passer rimeligt godt nu, men det går antagelig galt når det bliver koldere ude. Men få nu lige leverandøren til at kigge på den.
 
ultimatevp
Hej airman! Sagen er den at min Optima er købt med henblik på selvmontering. Jeg har haft lvp siden 1982, og altid monteret selv, både lvp og llp splitanlæg. Jeg følte mig rimelig rustet til at montere en Optima. Ved selvmontering er det jo så som så med garanti og service. Jeg regnede ikke med at der blev problemer med en af dem som er europas førende. Optimaen er købt i Danmark hos en IVT forhandler. Grunden til at jeg spørger er den at jeg vil gerne stå rimelig rustet når jeg rekvirerer service på den. Der er jo begrænset garanti og service når den er selvmonteret. Jeg beder jo heller ikke om gratis service, så egentlig kan jo ethvert velrenomeret kølefirma vel lave service på den. Den er ca. 1 måned gammel og leverandøren har været her en gang pga udfald på lavtrykspressostaten. Der søgtes i et par timer uden resultat, indtil han fandt på at give den en tvungen afrimning, så skete der noget. For mig at se måtte 4vejsventilen vel have siddet fast eller ikke fungeret efter hensigten. Men han fandt ikke det manglende stopsignal nå temp. er nået.
MVH.
 
airman
Stadigvæk lyder det til thermoventilen.

Service
 
ultimatevp
Tak for det Airman.

Service - selvfølgelig.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,310 Unikke besøg
XHTML CSS