HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny styring til ældre carrier RQ38
bc
Hej.
Jeg har overtaget en ældre Carrier luft til vand pumpe,
som jeg har vækket til live igen.

Dvs. den gamle styring virkede ikke mere, og den var ombygget i en sådan grad, at jeg valgte at bygge en ny.

Men så dukkede der lige et par spørgsmål op.

1. Der er en 4 vejs ventil til afrimning.
Er det en brugbar løsning hvis jeg laver en timer funktion der
aktiverer ventilen i 10 munutter - 1 gang i timen ?

2. Varmepumpen er med en 2,3kW(3HP) kompressor og den er
egentlig for stor til, at mit varmesystem kan nå at aftage den
effekt som varmepumpen laver.
Vil kompressoren kunne holde til, at jeg sætter en frekvens-
omformer til at trække den og så kører den ned på 25Hz ?
(Jeg har en brugt frekvensomformer 400Volt 4kW på lager)
Jeg har prøvet at køre den ned på 30Hz og jeg kan se at trykket
falder på hot gassen og den afgiver ikke så meget varme.

3. EL varme legeme under kompressoren.
Dette varmelegeme virker tilsyneladende ikke mere.
Hvilken funktion har det og har nogen en ide til hvor stort det
skal være i watt ?

Jeg har et manometer på hot gassen.
Væksleren er en lang kobber spiral med 2 kobber rør inden i hinanden.
Anlæget kører med R22 som kølemiddel.
Kompressoren er en hermetisk lukket stempel kompressor.
Der er ikke noget navn/type nr på den.

Mvh Bo
 
airman
ad 1: Det vil være særdeles fordyrt at afrime pr automatik og pr timer OG så lang tid af gangen.

Hvis du laver styringen med en plc, ville jeg lave luftafrimning ned til + 2-3 grader. Nedefter ville jeg anvende sugegastemperatur + udetemperatur + timer. Selve afrimningstiden må komme an på test. Men tiden skal i sagens natur minimeres.

Har du ingen plc, vil det simpleste nok være en pressostat der måler trykdifferencen over kølebatteriet. Og så skal du derforuden have lidt timere til tidsforsinkelser.

ad 2: Frekvenregulering af en gammel kompressor turde jeg ikke. Og slet ikke ned til 25 hz. Hvis ikke smøringen er tilstrækkelig kører skidtet ret hurtigt i UDU.

ad 3: Varmelegemet er sidder i bunden af kompressoren for at forhindre olieopkog pga kølemiddel i olien. Samtidig holdes olien varm. Skal blokeres over + 5 grader og når kompressoren er on. Varmelegemerne plejer at være på ikke særlig mange watt. Har ingen katalog her.
 
bc
Ja, bruger lille PLC.

Angående Frekvensregulering.
Det er jo ret logisk, at hvis den ikke bliver smurt, så sætter den sig ret hurtig.

Men hvad er forskellen på mit gamle kompressor/anlæg og en ny moderne kompressor/anlæg der kan frekvens reguleres ?

På min kompressor står der: PH5366HP,CARLYLE,LRA33,400-3-50
Jeg kan ikke finde nogle data på den.


 
airman
Hvad det er der eksakt er forskellen mellem regulerbare/ikke-regulerbare kompressorer ved jeg ikke. Men mange af de standard kompressorer vi i dag må omdrejningsregulere må vi ikke skrue længere ned end 30 Hz. Til gengæld må de flest overkøres til 60 eller 70 hz. Men der er stadig langt til Mitsubishi'ernes 20 - 90 hz var det vist i X15.

For at få max ud af den, ville jeg "hugge" vanddiagrammet fra en IVT AW200FR combi-beholder sammen med Optima VP. Og så er resten af øvelsen op til "programmøren".
 
bc
Hej Igen.
i forbindelse med ombygningen af styringen er jeg løbet ind i et par spørgsmål mere.

1. Nu da min kompressor er en 3 faset (3x400volt) skal faserne sidde bestemt.
Jeg kom til at tænke på, om den kan smøre lige meget om den kører den ene eller den anden vej.
Der står ikke noget på kompressoren, den har kun 3 spade stik inde i klemkassen, uden navne.

2. Er der nogle regler for en minimum tid fra kompressoren stopper og indtil den må startes igen. (skal kølemidlet falde til ro ?)

mvh Bo
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,291 Unikke besøg
XHTML CSS