HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sanyo SHP
RTH
Hejsa
nogle der har erfaring med dette anlæg?Sanyo SHP[url]http://www.vestjydsk-koleteknik.dk/?ID=150&pID=140 [/url]
RTH
 
Michael0610
Hej RTH: Ser spændende ud, har du fået en pris?
Mvh
Michael
 
RTH
både ja og nej omkring pris, har fundet denne hjemmeside [url]http://www.lavprisvarme.dk/lufttilvand.html[/url] hvor de angive en pris
uden montering.
Synes som mange andre her at det er svært at gennemskue pris på luft/vand på de mange nye mærker Bosch, panasonic osv.
 
airman
Har luret noget på Sanyo'en. Virkningsgraderne ved + ser ikke specielt fede ud, men ved - er den sjov. Hvod'den den ter sig på årsbasis bliver spændende. Det er jo en CO2'er. Egentlig underligt den ikke ligger højere i COP. Men japserne plejer at være rimeligt seriøse, så mon ikke produktet holder.

MHT pris. Så længe der findes enøjet fokuseren på pris istedet for løsninger, vil der findes www.lavprisvarme og www.jegtagerdigirøven (ikke at nogen sammenligning er tilsigtet). Men fokus på prisen er noget nær sygelig. Hørte i sidste uge om en køber til jordvarme, der var tæt på grædefærdig. Hele hans have var smadret og ler og jord endevendt. Meget andet var øv. Trist var det, at han ikke havde anvendt pløjning, eller næstbedst kædegravning, så havde han "kun" stået med spor efter larvefødder. Samtidig er det med sorg i sinde, at man kan konstatere, at vi igen næmer og firser-tilstande, hvor enhver smed der er i besiddelse af en rørtang, udnævner sig selv til varmepumpeekspert. Ligeledes kan man her på siten læse, at selv "seriøse" eller skal vi sige aktører der har været på banen i nogle år, stadig laver anlæg med for lidt slange, og der til hørende tilfrysning af jorden osv......

Find dig en leverandør der VED noget, eller i det mindste INTERESSERER sig for hvad der foregår (udover liiiige at levere dig en varmepumpe). Få denne til at lave en AB opstilling med f. eks. Sanyo'en op mod hvad der ellers findes. PT er Panasonic'en ikke "løsladt". Og denne er stadig i dens "barndom". Men den bliver billigere - vær sikker på det. Men eller kan du lure på Bosch/IVT, Nibe osv. De har været med længe og burde vide hvodden og hvorledes.
 
RTH
Prisen er jo meget vigtig parameter som jeg synes er vigtig punkt at fokusere på, man skal selvfølgelig tage med i betragtning hvad man får for sine penge. Derfor er det jo kanont med den her hjemmeside
hvor man kan dele sine erfaringer med andre. Ligemeget hvilken levarandør man vælger har de jo et formål: Tjene penge.
Når man skal udskifte den del som producere varme er det jo en stor beslutning da det er mange penge det drejer sig om, Tit ofte skal folk ud og låne pengene og det er klart man vil have value for penge. Da den pris man betaler bliver jo dyre når man også indberegner renter.
Så jo dyre pris ja så dyre renter.

Panasonic ser jo interessant ud, hvis det bliver som du siger meget billigere.

Er der nogen der har erfaring med ydre dele til luft vand larmer meget
? *konen er meget bekymret omkring det punkt.
 
airman
Nu kan vi da godt diskutere principper!

En varmepumpeinstallation af de bedre koster godt 100000,- alt inclusive. Med lidt lykke og held holder den omkring de 25 år. Installationen er dødvigtig for at man får varmt vand, varme osv alt til den billigste pris - skidtet skal jo køre i 25 år.

Samme person, som hænger sig i femogtyveørerne når varmeanlægget skal indkøbes, tager på en formiddag beslutning om indkøb af en ny bil til f. eks 350 000,- Den holder i allerbedste fald i 15 år. Fokus på hvad den koster, qva hvor langt den kører på literen, koster i forsikring, koster i reparation osv vejer slet så meget, som hvad et varmeanlæg koster.

Iøvrigt imponerende at varmepumpesælgere som de eneste i verden ikke må tjene penge?!?!??? Vær iøvrigt obs på hvor gamle de firmaer der kan sælge billigt er! Ikke sjældent hænger billig-salg sammen med 0-service og noget der nærmer sig konkursrytteri.

Men tilbage til spørgsmålene:

Du har ret, Panasonic'en tror jeg bliver spændende. Støjen på disse plejer at være temmelig lav. Ellers er Bosch/IVT temmelig tålelige at kigge på, og har særdeles lavt lydniveau. Helt lydløs er jordvarmen. Og prisen herfor er kun marginalt større end luft/vand. Driftøkonomien er noget sjovere. Og ligeså lydløs er Ispinnen. Men sidstnævnte fordrer en temmelig stor skulptur i haven. Styringsmæssig er den på højde med noget Russisk fra sidste århundrede. Men for entusiaster der selv kan skrue og opfinde, kunne man måske få noget ud af den.
 
Michael0610
Jeg skal bruge en luft/vand til næste år, fyringssæsonen 09/10, hvor finder jeg mere info om den dersens Panasonic-fætter?
 
airman
Det vil nok kræve en telefonsmatale med Jesper Holm, fa. Kinnan i DK. Der er vist ikke løsladt datablade endnu.
 
RTH
Jeg har gulvvarme som kræver en en tempartur på ca 35 grader.
når der nu står en fremløbstemperatur på 45-55 grader er det så til varmt vand? mig bekendt skal varmtvand temperaturen engang imellem varmes op til 65-70 grader pga. bakterier.
hvordan løse det problem generalt ?
eller er det mig der er forkert på den?
 
airman
IVT'erne udnytter til fulde at anvende flydende kondensering. Dvs man opvarme kun så højt som nødvendigt. Der arbejdes med brugsvandprioritering, så varmepumpen arbejder automatisk med to temperaturer. F.eks. 51 - 52 gr på brugvand og mellem 20 og 35 grader til fremløb gulvvarme. Sidstnævnte afhængig af udetemperatur (udekompensering). Varmtvandsspidsen klares automatisk vha af en kortvarig opvarmning til 65 grader i beholderen. Denne er frit programmerbar og kan f.eks laves en gang om ugen, eller hver fjortene dag.
 
jpdk
HEJ JEG HAR FULGT SIDEN I EN PERIODE, DA JEG SELV OVERVEJER.LUFT VAND. hAR FUNDET FØLGENDE WEBSTED,SOM MÅSKE ER INTERESSANT.
http://andespro.dk/shop/%2avandopvarmning-luft-15c1.html
eR DET SAMME VARMEPUMPE?.
jpDK
 
airman
Det samme som hvad???? Billige kinesere. Gik og kiggede lidt på deres montager for en uges tid siden (Andes) og er ikke imponeret.

De maskiner du henviser til ligner i mistænkelig grad Pioneers kinesisk fremstillede udedel, parret med den bette pladedel, ham hvidevaremanden havde opfundet.

Ikke færdige komplette anlæg, som den der henvises til i toppen, eller lig dem længere nede.
 
jpdk
Tak for svaret omkring Andes. Jeg mener deres vp hedder Sanyo.
og de henviser til Klimamontage.dk i Horsens. Se evt http://www.andes.dk

JPDK
 
airman
Netop
 
jpdk
Jeg er ikke helt med. Tråden starter da med en Sanyo med co2. så set med mine øjne må det vel være en vp af samme typåe som tråden starter med, Jeg sidder her og læser for at blive klogere, og har opdaget at airman ser stort på prisen, både når det gælder vp og biler WinkWink
 
airman
Øhmmm jpdk, vi sidder og snakker om CO2 varmepumper. Så kommer du rendende med noget R410a kina kram. Hvordan kan det lige være det samme? Sælger har godt nok svært travlt med at fortælle hvem der har lavet kompressorer til hvem (PANASONIC & SANYO NÆVNES). Hvis DU tror at du kan købe det hele for det halve, kan jeg kun ønske dig held og lykke! Du sidder og sammenligner æbler og pærer.
 
Admin
Hejsa

Admin har rettet og slettet i de sidste to indlæg, personlige angreb
samt ikke seriøse indlæg ønsker jeg ikke på Heatpump
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Jeg gør opmærksom på regelsæt nr. 4: Undlad mudderkastning, og lad os have en saglig debat. Wink Overhold venligst dette.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,232 Unikke besøg
XHTML CSS