HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fremtidssikret elektronisk styring?
bonjedward
Hvilke jordvarmeproducent har den mest fremtidssikrede elektronisk styring? F.eks. med internetadgang, og mulighed for selv at tilpasse softwaren som i Linux-baseret systemer?

F.eks kan det godt blive almindeligt i de kommende år at få en elpris, der varierer minut for minut, eller time for time. Så kunne udstyr som jordvarme, frysere osv. lade elprisen indgå som parameter i stedet for kun at være styret at termostaten - at den kører mere, når strømmen er billig, og holder pause i kortere perioder når der er spidsbelastning på elnettet (med tilsvarende højere priser). Allerede i dag kan man jo som private få en elpris, der skifter fra dag til dag, varslet et døgn i forvejen. Eller måske har man en husstandsvindmølle, hvor det gælder om at bruge strømmen mens den er der.

Andre faktorer kunne også indgå - vejrmeldingen eller din kalender, der fortæller at i morgen er der ingen hjemme.

Er der systemer, der er begyndt at tage højde for det, og er der nogle hvor man ved det ville kræve store ændringer?
 
PeterKunz
Det er desværre mit indtryk, at software til varmepumper er bagud og ikke særligt fremtidssikrede. Men der er flere systemer, der kan udbygges, så de kan komme rimeligt up-to-date.

De ting, du nævner, er yderst relevante.

Derudover er der den selvregulerende software. Med frekvensstyrede pumper på både kold- og varmebærersiden. Deltaregulering af disse burde være en selvfølge, og softwaren kunne være i stand til at automatisk optimere frekvens på kompressor, koldbærer- og varmebærerpumpe.

Indbyggede energimålere kunne rapportere til softwaren om effekten af justeringer, således at softwaren 'lærte' sig selv, hvilke justeringer, der giver højest effektivitet.

Hvis nogen ved af varmepumper med avanceret styring, kunne det være spændende at høre om!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Henrik_Nielsen
Jeg går selv med tanker i den retning, og er netop nu ved at skulle vælge en L/V VP.
Den eneste som jeg har kunne finde, der bare har skyggen af interface til PC/PLC i, er en IVT med Rego800 styring.
Den har en CAN-Bus, som man bruger i bla. biler. Man kan få et PCI kort til PC'en med 2 CAN-Bus porte til ca 1000,- kr.
Hver gang jeg har spurgt leverandøren om denne mulighed, har de ikke kunne svare mig.
(tror de synes jeg er lidt nørdetShock).

Venlig hilsen
Henrik
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,268,930 Unikke besøg
XHTML CSS