HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
1-strenget radiator
sstrobel
Hej "varmenørder",

... er der nogen der vil fortælle om deres erfaringer med varmepumper og 1-strenget radiatorsystemer. Jeg hører hele tiden at det ikke er optimalt, men er det stadig en god idé frem for et gasfyr ?

mvh
Stig Wink
 
airman
Det kører dårligt. Og med en varmepumpe får du for dårlig virkningsgrad. Under alle omstændigheder bedre end gasfyret, men langt fra optimal. Nu har du spekuleret i Optima. Vær lige opmærksom på at den ikke kan lave 65 gr ved -12 ude. Og det er der du har behovet. 65 grader kan vist laves ned til -5 og så er du nødt til at begrænse fremløbet. Ellers bliver hedgastemperaturen for høj. Og under alle omstændigheder bliver din COP temmelig dårlig.

Det næste er at du må på regne at skulle have større cirkulationspumpe i, da etstrengssystemerne normalt ikke duer med de indbyggede cirkulationspumper.

Jeg ville droppe tanken hvis jeg var dig, og istedet overveje om ikke en ombygning til to-strengs var klogere (det er det - og også sammen med gasfyr, idet du også der mister virkningsgrad ved konstant høj fremløb.).

Men var teknikken klar, skulle du have en transkritisk CO2 varmepumpe, men desværre findes den du skal have kun på eksperimentstadiet hos TI.
 
sstrobel
Hej igen,

.. tak for svaret. Jeg har lige lidt uddybende spørgsmål/kommentarer.

Jeg har her i påsken prøvet at sænke fremløbstemperaturen på fyret til 50C - uden at vi har frosset. Det betyder vel at jeg på varmepumpen også kan sænke temperaturen og dermed øge COP'en ?

Er det muligt at man i specielt kolde perioder kan lade el-patronen hæve temperaturen yderligere, hvis man synes at de 50c ikke giver nok varme i hele huset. En udskiftning af nogle radiatorer er vel også et træk i den rigtige retning, specielt i lukningen af strengen ? (se billed af nuværende radiator).

Jeg kan ikke lige overskue at lave have radiatorsystemet om til et 2-strenget. Men sålænge at det er billigere i drift en gas, er det vel en fordel selvom den ikke er optimal.

Specifikt kikker jeg på Bosch EHP 8 AW + CC160. nogen erfaringen med disse (for eller imod) ?

mvh
Stig Wink
sstrobel tilknyttede følgende billede:billede:
imgp6279_small.jpg

Redigeret af sstrobel d. 25-03-2008 12:40
 
ultimatevp
Hej!
Jeg har 1-strengs radiator, og det fungerer fint med en fremløbstemperatur på 45 grader C. Jeg synes det er forkert at man afviser at dette kan fungere med lvp. Det afhænger jo af, hvordan radiatorne er dimensionerede. Jeg er enig i at det er bedst med lavtemperatur anlæg (gulvvarme) og 30-35 graders fremløb, hvorfor der også er flere producenter der opgir cop ved 7/35 grader, det giver jo et højt cop, hvilket er alm. for flere producenter der bruger R410 i deres anlæg og disse anlæg kan ikke få temp. over 50 grader C. 30-35 grader kan ikke bruges til noget i et radiatorsystem. Efter min mening er anlæg som Bosch, Vølund, Ivt og CTC med flere velegnede til radiatorsystem både 1-strengs og to-strengs.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,291 Unikke besøg
XHTML CSS