HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Forbedring af ydelse ved at fjerne shunt
PeterKunz
I et hus, hvor gulvvarmen ikke afgav nok varme, hvilket betød at varmepumpen måtte køre med højeste varmekurve, har vi eksperimenteret en del med gulvvarmeshunten.

Her er, hvad vi fandt ud af:

Varmesystemet er en inverterstyret Tanderup-pumpe, 120 m2 gulvvarme i stueetagen og radiatorer på førstesalen. Gulvvarmen var sat op af vvs'eren med Danfoss Fhm-c1 shunt og trådløse termostater.

Delta T på gulvvarmen var mellem 12 og 15.
Vi afprøvede alle indstillinger på shunten, åbnede for termostaten, åbnede for den manuelle trimventil, skruede op for cirkulationspumpen og i alle kombinationer, men lige meget hjalp det.

Vi besluttede at pille shunt og cirkulationspumpe af, og sende vandet direkte i gulvet og ud igen. Således var VPs cirkulation, der skulle trække gulvsystemet. Det hjalp meget, men dog ikke nok.

Så satte vi shuntens cirkulationspumpe på igen (Grundfoss alpha 25-60) og fra da, har det været perfekt. Delta over gulvet er nu 4-6 grader, og varmekurven er blevet sænket 2 grader for 3. gang (altså 6 grader i alt), og der er stadig næsten for varmt i stuen.

De trådløse termostater og shunt kunne have været sparet. Ikke alene er de dyre i indkøb, men de har også resulteret i et alt for stort strømforbrug.

Det næste vi overvejer at gøre er, at sætte en flowreguleringsventil på strengen, der føder radiatorerne på førstesalen, således at flowet dér, kan balanceres med flowet i stueetagen.

Da huset har en stor, åben trappeopgang kommer der en del varme fra stueetagen til førstesalen, således at radiatorerne ikke behøver mere varme end den, gulvvarmen kan nøjes med. Der er altså ikke brug for shunt i gulvvarmen for at holde temperaturen lav.
Redigeret af PeterKunz d. 13-01-2008 15:38
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Hej Peter

spændende læsning, lad os følge det hele tiden.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
ojacobsen

Citer

Så satte vi shuntens cirkulationspumpe på igen (Grundfoss alpha 25-60) og fra da, har det været perfekt. Delta over gulvet er nu 4-6 grader, og varmekurven er blevet sænket 2 grader for 3. gang (altså 6 grader i alt), og der er stadig næsten for varmt i stuen.

Hvordan sidder denne pumpe (kører selv direkte fra pumpen mod gulvet)?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Grundfoss Alpha pumpen er den, der fulgte med kompaktshunten. Vi har bare pillet alt andet end denne af (først prøvede vi dog også uden den), så den sidder, hvor den sad i forvejen.

Der var ikke flow nok i gulvet, når den ikke er der (laveste delta var 7-8).

Jeg tror, det er godt, at der kan skabes for lille et delta, således at man kan skrue pumpehastigheden ned, og regulere derfra.

Når først kredsene er indregulerede, så er det bare at skrue op og ned for den trinvise hastighed på Alpaen, når delta skal reguleres.Smile
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
hvor og hvordan målte i Delta på gulvvarmen, og kan du ikek komme og lege med mit også. ?? Wink

 
PeterKunz

Citer

hvor og hvordan målte i Delta på gulvvarmen,


Jeg måler med et ir-termometer på gulvslangerne, hvor de kommer ud af fordelerrøret, og hvor de går ind igen. På den måde kan jeg se delta på de enkelte kredse. Jeg bruger også denne metode til at regulere kredsene ind. Reguleringsskruen åbnes helt på den længste kreds, og så skruer jeg ned på de andre kredse indtil delta er ens på alle kredse.

Dette samlede delta styrer vi så ved hjælp ændring af cirkulationspumpens hastighed.

Hos min ven har vi fjernet alle de trådløse termostater i rummene og på fordelerørene. I de rum, hvor de ønsker en lavere temperatur, har vi så dæmpet flowet, hvilket giver højere delta og dermed lavere temperatur i rummet.

Citer

og kan du ikek komme og lege med mit også. ?? smiley

En dag med god tid...Grin
Redigeret af PeterKunz d. 15-01-2008 00:33
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen
Øv, har allerede delta på 4-5 med VP alene, så der er ikke mere at hente der Frown
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,699 Unikke besøg
XHTML CSS