HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
X15 og radiatorer
eichmeier
Hej,
jeg har en X15 og den kører fint nok og i vores stueetage er temp. fin.

til at starte med var det faktisk varmest på vores førstesal, hvor vi har nogle meget store radiatorer oppe, men efter de sidste par dage her er temp. faldet meget deroppe, men ikke ret meget her i stueetagen.

Min radiatorer er nogle Rio 2400x650 PKII de er fint varme ved indgangen og i toppen af radiatoren, men i bunden er de faktisk kolde................skal jeg have flere op, eller hva skal jeg køre

Kører med kurve 22/60 og i min stue på 30kvm her i stue etagen med 2 stk PKII 1200x650 har jeg lige pt. 20,8 grader målt i vindueskarmen.

i mit værelse ovenpå med skråvægge, som er ca. 50 kvm, og den ene af de store 2400x 650 er monteret et temp. kun 17,7 og selvom det er 50kvm er det jo ikke helt så meget, da det jo er med skråvægge.

hvad skal jeg prøve ?

Kan man evt.få den pumpe, der pumper vandet rundt til at kører hurtigere, måske end større gennemstrømning ville løse det, men skal jeg så have en ekstra pumpe på udenfor min varmepumpe og vil den ikke bruge en masse strøm ?

Det vil jo blive alt for varmt hvis jeg får en indeføler monteret og den så hæver temp. i forhold til at det er for koldt på min førstesal.

Har luftet systemet ud, umiddelbart ingen luft.
Redigeret af eichmeier d. 05-01-2008 12:09
 
OWL

Citer

eichmeier skrev:
Hej,
jeg har en X15 og den kører fint nok og i vores stueetage er temp. fin.

til at starte med var det faktisk varmest på vores førstesal, hvor vi har nogle meget store radiatorer oppe, men efter de sidste par dage her er temp. faldet meget deroppe, men ikke ret meget her i stueetagen.

Min radiatorer er nogle Rio 2400x650 PKII de er fint varme ved indgangen og i toppen af radiatoren, men i bunden er de faktisk kolde................skal jeg have flere op, eller hva skal jeg køre

Kører med kurve 22/60 og i min stue på 30kvm her i stue etagen med 2 stk PKII 1200x650 har jeg lige pt. 20,8 grader målt i vindueskarmen.

i mit værelse ovenpå med skråvægge, som er ca. 50 kvm, og den ene af de store 2400x 650 er monteret et temp. kun 17,7 og selvom det er 50kvm er det jo ikke helt så meget, da det jo er med skråvægge.

hvad skal jeg prøve ?

Kan man evt.få den pumpe, der pumper vandet rundt til at kører hurtigere, måske end større gennemstrømning ville løse det, men skal jeg så have en ekstra pumpe på udenfor min varmepumpe og vil den ikke bruge en masse strøm ?

Det vil jo blive alt for varmt hvis jeg får en indeføler monteret og den så hæver temp. i forhold til at det er for koldt på min førstesal.

Har luftet systemet ud, umiddelbart ingen luft.


Jeg går ud fra at du har alle termostater i hele huset til at stå fuldt åbne og at det er Varmepumpen der styrer temperaturen i hele huset på baggrund af indeføleren i stuen og eventuelt en udeføler.

Det er en udfordring at få balanceret systemet, så man har en passende temperatur i hele huset - specielt ved flere etager og separate rum.

Det er specielt svært at få denne balancering til at være optimal i ekstreme vejrsituationer - som nu hvor vi har minusgrader og stor vindafkøling.

Som du beskriver, har det tidligere været varmere på 1.sal end i stueetagen, men nu ved koldere temperaturer er det omvendt.

Forskellen på isoleringsgraden på de to etager kan give udslag i dette.

Den indbyggede cirkulationspumpe kan stilles manuelt i tre hastigheder, men hæver du hastigheden, stiger varmeafgivelsen i hele huset og indeføleren vil blot få varmepumpen til at sænke fremløbstemperaturen yderligere, da indeføleren i stuen melder at temperaturen er OK på kortere tid end før.

Dette vil derfor ikke løse dit problem med for lav temperatur på 1. sal.

Hastigheden på pumpen skulle gerne indstilles til at temperaturdifferensen på hele anlægget er optimalt.

Det drejer sig om at du får balanceret fremløbet i dit anlæg - så hvis du kan begrænse flowet lidt i dine radiatorer i stuen, vil varmeafgivelsen tilsvarende blive "forsinket" - hvilket vil medføre at Varmepumpen fortsætter med at varme med en lidt højere fremløbstemperatur inden indeføleren melder at temperaturen er OK.

Den let forhøjede fremløbstemperatur samt at flowet på 1. sal ikke er begrænset som i stuen, skulle gerne bevirke at du får mere varme på første sal end i stuen.

Så kan du sikkert få optimeret dit anlæg til at virke ved minustemperaturer og stor vindafkøling, men når det bliver forår skal du måske justere tilbage igen.............

Er der kun et enkelt rum der bliver for varmt, kan du eventuelt køre med en termostat i dette rum uden at forstyrre anlægget nævneværdigt.

Større radiatorer på 1. sal kan også løse problemet, men det er en dyr løsning, hvis det kun er 5 dage om året hvor ekstremt vejr kan nedkøle 1 sal ekstra meget - måske kunne du lade døren til trappeopgangen stå åben i disse 5 dage, så lidt af den ekstra varme fra stuen kan stige op........... Wink
OWL
 
eichmeier
jeg har de største radiatorer på 1. salen sp jeg forstår det ikke, ang. at justere fremløb etc. tror jeg ikke det vil være løsningen, da jeg jo skal stille på det konstant så.

alle termostater er åbne,.

Jeg har ladet mig fortælle at varmebærerpumpen automatisk kører op i hastighed når anlægget varmer, men om det passer aner jeg ikke ?? lige nu står den på laveste trin......

/eichmeier
 
OWL

Citer

eichmeier skrev:
jeg har de største radiatorer på 1. salen sp jeg forstår det ikke, ang. at justere fremløb etc. tror jeg ikke det vil være løsningen, da jeg jo skal stille på det konstant så.

alle termostater er åbne,.

Jeg har ladet mig fortælle at varmebærerpumpen automatisk kører op i hastighed når anlægget varmer, men om det passer aner jeg ikke ?? lige nu står den på laveste trin......

/eichmeier


Når du har for høj temperatur på 1. sal ved højere udetemperaturer (varmeindfald) og for lav temperatur på 1. sal ved meget lave udetemperaturer (kuldeindfald) - tyder det på at din isoleringsgrad på 1. sal er dårligere end i stueetagen.

Så måske er din løsning ikke at justere varmeanlægget, men derimod at efterisolere din 1. sal - det skulle løse problemet med med både for høj og for lav temperatur.

Da du har dårligere isoleringsgrad på 1.sal er det naturligt, at du har større radiatorer.

Det er dog vigtigt at du er sikker på at der ikke er noget der kan hindre fremløbet op til 1. sal eller gennem dine radiatorer.

Nogle radiatortermostater har en manuel justering af flowet til at sidde bag selve termostaten, tjek om denne er helt åben. Demonter eventuelt helt termostathovedet.

Tjek også om der skulle være lidt luft i hver enkelt radiator.

Varmebærerpumpen på X15 kan manuelt stilles i tre trin, så man kan opnå den optimale temperaturdifferens på anlægget, når varmepumpen ikke producerer varme. Dette vil kun være aktuelt i sommerperioden og måske i nogle perioder i forår og efterår - og på dette tidspunkt kan pumpen lige så godt køre i laveste trin for at spare strøm.

Når varmepumpen producerer varme, sørger styringen for at varmebærerpumpen går op på høj hastighed, for at sikre at varmepumen kan "slippe af med varmen" - ellers ville man risikere at anlægget ikke kunne aftage den producerede varme fra varmepumpen, og efterfølgende stop på fejl (højtrykspressorstat).

Her i vintertiden hvor varmepumpen producere varme i døgnets 24 timer - reguleret op og ned i frekvens efter forbrug - vil varmebærerpumpen altså køre på høj hastighed uanset indstillingen af den manuelle hastighedsomskifter.
Redigeret af OWL d. 05-01-2008 14:02
OWL
 
PeterKunz
Som OWL skriver kører G2 (cirkulationspumpen) på fuld fart, når kompressoren er igang.

Man kan altså ikke optimere afkølingen over radiatorer og gulvvarme ved cirkulationspumpe-regulering på en X15.

Det geniale ved andre varmesystemer end varmepumper er, at termostaterne automatisk altid sørger for varmebalance i hele huset.

Det geniale ved en varmepumpe er, at den aldrig producerer mere varme, end der er brug for. Til gengæld skal man balancere hele sit varmesystem for at få behagelig varme i alle rum og under alle forhold.

Jeg tror ikke, det er en god ide at begynde at lave indregulering på sit varmesystem, når det blæser kraftigt. Det er bedre simpelthen bare at skrue op for varmekurven (eller dreje indeføleren op), indtil blæsten falder (dette er især godt, når man har radiatorer, fordi de reagerer hurtigt med mere varme). Bliver det for varmt i et rum, kan man så dæmpe det på en termostat.

Men når det er koldt som nu, er det en god ide, at eksperimentere med at hæve varmekurven lidt. Jeg synes du skal prøve at hæve højre endepunkt et par grader, og se, hvordan det så tér sig.

Citer


Min radiatorer er nogle Rio 2400x650 PKII de er fint varme ved indgangen og i toppen af radiatoren, men i bunden er de faktisk kolde.


Tjek lige for en sikkerheds skyld at radiatoren ikke er begrænset på ventilen: skru termostaten af (gøres sandsynligvis uden værktøj), og se efter om der rundt om "stiften" er en ring med indgraverede tal på. De går fra 1-7 og N. Der er en indgraveret streg i metallet, der viser indstillingen. Sæt denne ring på N (fuldt åben), hvis den ikke er det.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz

Citer

Min radiatorer er nogle Rio 2400x650 PKII de er fint varme ved indgangen og i toppen af radiatoren, men i bunden er de faktisk kolde.

Går "frem" ind i toppen af radiatoren, og "retur" ud i bunden i den modsatte side?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
jeps, frem ind i toppen og retur ud i bunden i modsatte ende.

Har tjekket de termostater i stueetagen de står alle på N tror de gør det ovenpå også.....

Det er ikke kulden, men blæsten jeg tror der er synderen, da den jo også nemmere kan afkøle når det er loft til kip etc. eller er jeg forkert på den

Tror ikke det bliver et problem at holde varme, hvis det ikke blæser så vildt


/eichmeier
 
ojacobsen

Citer

Tror ikke det bliver et problem at holde varme, hvis det ikke blæser så vildt

De sidste par dage faldt min indetemp med 3 grader, og jeg måtte slå el-tilskud til, samt sætte en lille elradiator der hvor det var værst.
Det kølede så meget at pumpen (uden patron) ikke kom over 46 grader. Jeg håber at DMI sørger for at vi ikke får så meget hård østenvind denne vinter Smile
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Har samme problem ved østenvind (det er specielt emhættens afkast hvorfra der kommer et volsomt træk, skal ændres en dag med god tid Wink). Plejer dog at hæve varmekurven et par grader, så er der ingen problemer.

En løsning kunne være at investere i energiruder. Udskift evt. et par stykker om året til man har været hele vejen rundt. (er selv igang, skifter kun glasset da rammerne ikke fejler noget)
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
eichmeier
skal selv igang med at skifte glas, så den er med.

ang. X15, hvor lang en STRENG kan den pumpe der sidder i egentlig trække, for jeg føler den ligesom løber tør for varme, når det når de sidste radiatorer, det er vel fordi pumpen ikke er stærk nok. ?

/eichmeier
 
PeterKunz
Jeg har svært ved at tro, pumpen ikke kan trække det, den kan klare temmelig meget.

Men hvilken diameter har din hovedstreng?

Og er den optimalt isoleret hele vejen, med to lag isolering, fx rørskål pakket ind i rockwool og afsluttende pap eller andet?
Redigeret af PeterKunz d. 09-01-2008 19:10
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
jeg har Gabotherm 18mm i isolerede kasser.

Nu er min temp. i dag på 19 grader på førstesalen og da pumpen blev installeret og indtil lige før jul kørte jeg på kurve 20/60 og da var det mellem 23 grader ovenpå og 22,5 hernede...........har ikke umiddelbart luft i mit system i mine radiatorer...............hvad kan der være galt....

Det er et ok isoleret hus fra 1988.

/eichmeier
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,516 Unikke besøg
XHTML CSS