HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Køb af Varmepumpe luft/vand
Morten Hygum
Hej alle.
Jeg har lige købt et hus, hvor der er et koksfyr i skuret. Jeg vil gerne anskaffe mig en varmepumpe, men jeg har nogle spørgsmål:
1: Har hørt man skal finde en, hvor kølemidlet løber mellem ude og inde del og hvor det ikke er vand der gør det. Er det korrekt.
2: Priser: Har hørt mange navne, men har kun fundet navnet på en: [url]http://klimacompagniet.dk/product.asp?product=84[/url] Findes der sider, hvor man kan finde andre?
3: Er der forskel på kølemiddel? Har hørt både a og c.
På forhånd tak...

Morten
 
Admin
Morten Hygum
1. Nogle producenter har varmeveksler siddende i en boks indendør andre har ikke. Samtlige annoncører her på Siden Har Luft/vand Varmepumper.

2. prøv at klikke banner reklame her på siden og studere producenters Cop Data.

3. Ja der er kølemiddel der hedder R407C og R410A Producenter vil nok vælge det kølemiddel de kan skabe de bedste resultater med.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
airman
R410a er ikke egnet til fremstilling af varmt vand. Du kan ikke få tilstrækkelig høje temperaturer.

R407c er en ganske elendig erstatning for R22, men det er det man har. Egnet til højtemperatur. Propan eller Propylen ville i dette tilfælde være bedre, men du må ikke ukritisk opstille anlæg med mere end 150 gram fyldning indendørs. I så fald skal du til at kigge på lokalet osv (Atex direktivet).

R134a Også egnet, men kræver større slagvolumen i kompressorer og fordyrer derfor anlæggene.

Varmepumpen du henviser til er beregnet for bivalent drift med andre varmekilder og den vil jeg slet ikke anbefale som hovedvarmekilde. Men den er selvfølgelig billig!
 
Morten Hygum
Tak for de gode svar.
Nu har jeg lidt at gå videre med.
Jeg vender nok tilbage senere, hvis jeg finder en anden.
 
Morten Hygum
Nu har jeg kigget lidt rundt og fundet denne:
http://www.daikin.dk/binaries/Altherma%20specifications_tcm90-37834.pdf
COP værdien skulle være omkring de 4.1 hvilket jo er højt.
Kan denne bruges som hovedvarmekilde?
Og er det et godt produkt?
 
airman
Stadig R410 Vp. Se max temperatur 43gr.

Andet sted på sitet kan du se man omtaler Optima. Den kan når det ikke er alt for koldt ude gå op til 65 gr. Med andre ord skal den ikke piskes for bare at lave nogenlunde varmt vand.
 
Morten Hygum

Citer

airman skrev:
Stadig R410 Vp. Se max temperatur 43gr.

Andet sted på sitet kan du se man omtaler Optima. Den kan når det ikke er alt for koldt ude gå op til 65 gr. Med andre ord skal den ikke piskes for bare at lave nogenlunde varmt vand.


Indeenheden kan som jeg forstår gå op til 55 grader.
Men vil det sige at du vil anbefale Optima frem for Daikin og hvorfor?
 
Morten Hygum
Jeg har læst lidt på disse:
http://www.daikin.dk/binaries/Altherma%20specifications_tcm90-37834.pdf
og denne:
http://nnk.no/VP%20LUFT-VANN%20GLYCOL.pdf
Er der nogen synlig forskel på disse? JEg kan ikke se det.
 
airman
Muligvis er det min browser. Men det første link viser en ombygget klimavarmevarmepumpe og nogle beholderunits. Det Norske link viser nogle IVT byggede varmepumper beregnet for totalopvarmning (høj-temperatur). Om Daikinerne har samme fine Mitsubishi kompressor, som når IVT laver til sig selv ved jeg ikke. Men det er ikke utænkeligt at man stadig der kører med de gamle Bristol kompressorer.
 
Morten Hygum

Citer

airman skrev:
Muligvis er det min browser. Men det første link viser en ombygget klimavarmevarmepumpe og nogle beholderunits. Det Norske link viser nogle IVT byggede varmepumper beregnet for totalopvarmning (høj-temperatur). Om Daikinerne har samme fine Mitsubishi kompressor, som når IVT laver til sig selv ved jeg ikke. Men det er ikke utænkeligt at man stadig der kører med de gamle Bristol kompressorer.


Hvad menes med ombygget klimavarmepumpe?
Det er Carrier og ikke Daikin der er på det norske link, så mener du ikke Carrier der måske kører med samme kompressor som IVT?
 
airman
Hmmm er vel lidt småtræt....

Du har ret. Det andet link omhandler Carrier. Disse bygges af IVT og er født og beregnet til totalopvarmning. Daikin anlægget du henviser til lugter lidt af en ombygget klimavarmepumpe lig den kinesiske Pioneer du henviste til i starten. Dvs en klimavarmepumpe født med R410a (ikke højtemperatur kølemiddel - men fint til luft/luft og klima). Men jeg sidder ikke i d'herrers udviklingslaboratorium og ved ikke hvad der rører sig. Men kan rimeligvis kende det ene apparat fra det andet. Men agter du at opremse alt hvad du kan finde på nettet og høre hvad vi synes om det?

Gå efter en varmepumpe der er født og opvokset til opgaven. Af alle onder bør den køre R407c eller brændbare gasser (bare skidtet står ude sker der intet). Få noget hvor garanti mv duer, dvs firmaer der er mere end et år eller to.

Bare min mening!
 
Morten Hygum
Nej, men jeg synes det er svært at skelne skidt og kanel. Har lige kigget på IVTs hjemmeside og så specs for deres Optima. Der stod ikke nogen COP værdi oplyst. Den skulle man selv regne ud.
Men jeg bliver langsomt klogere.
Men jeg synes Daikin er svær at overskue, da der et sted står 25-55 grader for en indeenheden, men der står -20 - 43 grader for udeenheden og så tænkte jeg at så kunne den godt anvendes som højtemperatur, som jeg skal bruge.
 
airman
COP værdien er en sær størrelse der opgives ved nogle specifikke temperaturer - en eller anden EN norm. Da det ikke er der, varmepumpen skal yde sit maksimale er den dybest set ikke meget værd. Den opgives vist ved 7 grader. En Cop opgivet ved f. eks minus et eller andet, sådan at afrimning var med, var langt mere værdifuld at vide. Men sådan er der så meget.
 
BF
Jeg har i foråret 2007 købt et DAIKIN ALTHERMA anlæg. Den kan max. levere 50°C varmt vand til radiatorkredsen. Jeg bruger den som eneste energikilde, har dog en brændeovn som reserve, men brændeovnen har stort set ikke været brugt.
 
airman
Daikin har et alenlangt og godt ry med varmepumper og klimaanlæg. Jeg er overbevist om du har fået et fint anlæg der, uden ligefrem at kende den. Der hvor jeg er bange er når firmaer med ganske kort levetid pludselig kan sælge mærkevarer lidt billigere end andre. I særdeleshed når et tjek på disse firmaer afslører at de har levet ikke så længe, og i særdeleshed når de i firmaet involverede har "været med" adskillige gange før, i nu afviklede firmaer. Senest har der jo været en sand hylekoncert af folk der er kommet i klemme ved køb af parallelimporteret Panasonic! Og på det punkt har Kinnan i Sverige jo levet fuldstændig op til deres ansvar og skiftet udedele og ventilatormotorer totalt uden omkostninger for kunderne. Temmelig anderledes har det været for kunder der har sparet en tus eller to og købt parallelimporterede varer. Der har sælger ikke nødvendigvis stået ved sit ansvar. Ej heller med LG. Der var der også grusomt bøvl, omend jeg ved Claus alligevel hjalp nogen der var kommet i klemme, selvom apparatet ikke havde været forbi Claus'es kasseapparat, og han dybest set kunne være kold i hans bare.
Så find nu ud af hvad du vil, og spørg nogen der ved. Sparer du lidt, ved selv at påtage dig ansvaret, tjaaeee...........
 
aof
Hej

Vil klart anbefale optima frem for de andre,da optimaen har kørt i sverige en del år,uden de store problemer,efter jeg har talt med det svenske firma.Den kan levere 65 grader ved en ude temp på ned til minus 15 grader.

Hilsen aofSmile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 13

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,433 Unikke besøg
XHTML CSS