HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hentning af luft til udedelen i kælder og i krybe kælder
duch
Hej jeg er ved at installer en 4,5kw luft til vand VP fra Airconnection AW 12.
Jeg har muligheden får at lade udedelen hente sin indsugnings luft i kælderen hvor der altid er mere en 8 graders varme. eller jeg kan placer udedelen i kælderen og lade den afkølede luft blæse ud.

vil det være en optimering og vil det virke?

nogen erfaringer i den retning.

link www.airconnection.dk

med venlig hilsen

Duch, Bogø
duch tilknyttede følgende billede:fil:
aw-12.pdf [242.82kB / 1677 Downloads]
 
Admin
Hej duch

tror du skal få monteret vp på almindeligvis, af kølemontør.
der er 1100 gram kølemiddel i dette anlæg.

Lov grænse er 1000 gram. ( der skal laves årligt eftersyn også )
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
duch
Hej Admin,

Ja selvfølgelig, han kommer om 2 uger og sammenkobler ude og indedelen. men jeg montere selv ude og indedelen, er selv elektriker. og får en vvs mand til at koble det op på centralvarmeanlæget.
Men jeg tænker på den luft den skal hente energien fra kunne jo ligeså godt hentes der hvor den er varmest når det er koldt ude alså i kælderen. Tror det vil kunne virke?

mvh

Duch
 
t-olsson
som kølemontør vil jeg på råde dig til at ladevær...
blæseren i udedelen er ikke lavet til at skruppe eller træke luft..
Der skal bruges rigtig mange kubik luft så vis din kælder ikke er på 1200 m2 så lad vær
og så er der 100 andre grunde til ikke at gøre det
 
airman
At hente luft til udedelen fra krybekælderen svarer nogenlunde til at pisse i bukserne i frostvejr. Muligvis kan du måle 8 grader derinde ved minus koldt ude, men ved massiv gennemtræk (du lader varmepumpen suge derindefra) falder temperaturen ret hurtigt dramatisk, og dit varmetab gennem gulvet bliver pludseligt til at tage og føle på. Eller rettere, dit gulv bliver pissekoldt. Hvis ikke sælgeren af varmepumpen har advaret dig mod tricks' af denne art (hvis du har spurgt ham) aner han nada og må ryge i katagorien "dybt userisøs".
 
Sydkoel

Citer

Admin skrev:
Hej duch

tror du skal få monteret vp på almindeligvis, af kølemontør.
der er 1100 gram kølemiddel i dette anlæg.

Lov grænse er 1000 gram. ( der skal laves årligt eftersyn også )


Desværre hedder grænsen i dag 2500 gram, men jeg vil stadig råde til at man får en kølemontør til at montere anlægget.

Hvad angår lovpligtig eftersyn så er 1kg reglen stadig fastholdt (i København og brønderslev kommune er reglen skærpet, så der skal foretages 2 årlige eftersyn for anlæg over 1 kg), dog med den ændring at fra 1 - 2,5 kg kan eftersynes foretages af "instrueret personale" (hvad dette indebærer ved jeg ikke). Anlæg over 2,5 kg fyldning skal have udført eftersyn af autoriseret kølefirma.

Yderligere skal alle trykbærende systemer på over 0,5 bars tryk vurderes i henhold til trykudstyrsdirektivet !
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
trolderik
Jeg har tilsvarende dilemma - påtænker en Panasonic "Danmarkspumpe" og blev foreslået at sætte den på loftet og blæse luften ud fra loftet - Placeringen for at udnytte strålevarmen fra det mørke tag - på loftet ligger desuden 400 mm isolering - er det også en slags "tisse i bukserne på en vinterdag" ?Smile

PS: nogen erfaringer med denne luft-vandpumpe - kan ikke finde den på positivlisten fra tek. inst. ?
 
bris
Installation af varmepumpe i kælder eller loft må kraftigt frarådes.
Når udedelen afiser frigives store mængder "damp" som vil kondensere på kolde overflader.
Fik iøvrigt monteret "Danmarkspumpen" fra Panasonic i foråret.
Efter lidt indkøringsproblemer (kalibrering af udeføler , snavs i cirkulationspumpe og justering af fremløbstemperaturer), har den kørt upåklageligt med en blanding af gulvvarme og radiatorer. Elvarmepatroner er udkoblet.Wink
 
trolderik
1000 Tak for det hurtige svar ... jeg er klar over det med kondensvand - det skulle laves med en frostfri dryp-bakke til afløb. Min betænkning går egentlig på, om de 40 cm er nok og/eller om blæseren trækker fugt ind på loftet ?
 
bris
Ja, frostfri kondensbakke er naturligvis også nødvendigt, men stadig frigoves en masse luftformig fugt ved afisning.
Desuden:
Da der formodentlig vil komme et vist undertryk på loftet, skal din dampspærre ned til huset være perfekt, ellers suges der fugtig indeluft op i isoleringen....Tror jeg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,241,526 Unikke besøg
XHTML CSS