HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
PZP tjekisk anlæg
Admin
Hejsa

Nu må vi lige blive enige om hvilket billede vi kigger på Shock

billede nr 1 = rørbæringer

Billede 5 = ja der er jeg fuldstændig enig med dig, rør skal ikke flagre rundt i luften.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hvac
Jamen for hunde da admin. På billede et har du kun vandrør. Der er endnu ingen kølerør tilsluttet. På to'eren er det allerede galt. Og de sidste par er helt gale. Endvidere ligner det lidt bløde rør. Ergo BÆRINGER MANGLER.
 
hvac
Vandrør ser fint ud, og pænt lige. Der er en almindelig kai-flex (smedeisolering) også fin nok, og den kan fifles på bagefter. Men det går ikke med kolde rør!
 
fej
Uaaaaaaa. Det går ikke helt som forventet. Der måtte en bypass ventil på for at sikre konstant flow fra varmepumpen i tilfælde af alle mine gulvvarmekredse lukker på samme tid.Selv om Halvdelen stod åbne gik pumpen på alarm (i stå).
Den nye bypass ventil skal man skrue helt i bund for at der er lige varme på i huset.(en del af skylden kunne også være at pumpen alene kompensere gulvvarmen ud fra udetemperaturen)
Firmaet jeg har købt anlægget af kan jeg ikke få fat på, men det ser ud til , kommunikationen er vidergivet til en montør som i øvrigt ved mere om varmepumper end leverandøren!
Der er kommet armaflex men jeg skal åbenbart selv stå for monteringen?????
Jeg har selv sat nogle rørkasetter op som lige kan indeholde rør med armaflex.
Brugermanual er endnu ikke kommet?
Og som toppen af kagen ser det nu ud til vi skal betale for varmtvandsbeholderen som fra starten var inkluderet i prisen også iflg. deres hjemmeside og tilbuddet men som det viser sig producerer PZP slet ikke dennetype pumpe med beholder.
Jeg håber vi får klaret disse små tvister.
Jeg vil prøve at lave en excel database, der opsamler data for energiforbrug, temperaturer, tid, dage, runtime for pumpe/blæser/varmepatron. Dette samles over wireless kommunikation via små datasamplere, som vi bla. bruger i rumindustrien.
Dette skal forhåbentligt på sigt give klarhed over hvad der på hvilken tid bruger energi taget de forskellige parametre i betragtning. Dette ville kunne bruges til en finjustering der over år ville kunne spare mere. Tror jeg.
Pumpen rummer en hel del tids definerede parametre som på sigt skulle kunne kompensere på de enkelte timer af dagen.
Tilbage til bypass ventilen, er det mon normalt at der er sort jern og galvaniseret mellem kobber og messing?
fej tilknyttede følgende billede:billede:
cimg0736.jpg
 
fej
lige et biled af mine rørkasetter eller hvad de nu hedder.
fej tilknyttede følgende billede:billede:
cimg0737.jpg
 
fej
For H*/%#^'' hvor ville jeg gerne havde læst disse indlæg før vi gik i gang med vores varmepumpe installationSmile
Det var det jeg søgte for at bla.at undgå de situationer jeg står i nu, nå men hvad, det løser sig nok.
Jeg er enig i det med rørbærene udenfor, der burde være noget der beskytter mod utilsigtet at ramme rørene.
Jeg har fra pålidelig kilde hørt at nr2 varmepumpe af denne type er installeret og startet i denne weekend, dog med jordvarme brine.
Det kunne være sjovt at høre fra denne ejer!
 
hvac
Slettet
Redigeret af Admin d. 21-11-2007 00:01
 
hvac
Slettet af Admin
Redigeret af Admin d. 20-11-2007 23:38
 
hvac
slettet
Redigeret af Admin d. 20-11-2007 23:56
 
hvac
slettet
Redigeret af Admin d. 20-11-2007 23:58
 
PeterKunz
Hej fej

Kan du beskrive, hvad det er for et energimåler system du tænker at bruge?

Håber alt kommer til at gå godt med pumpen!
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
hvor har du fundet de skjulere til rørene henne
 
fej
Rør skjulerne har jeg købt i Bauhaus, det er kabel bakker der netop kan rumme armacell HT/armaflex 13/18. Bakkerne er delt op i 2 kanaler og er 60 x 110 og 2 meter lange.
 
fej
Hmmmm. det er nu d 3 januar og anlægget kører ikke optimalt. Mange stop i løbet af dagen.
Det ser ud til at vi må montere en buffertank til gulvvarmen da varmepumpen ikke kan komme af med varmen hurtigt nok. Temperaturen stiger hurtigere i kompressorsystemet end gulvvarmen kan aftage. det er ikke noget problem når temperaturen udenfor er over 7 plus grader, men når der så kompenseres for udetemperaturen, laver pumpen mere varme end jeg behøver i huset og derved stiger temperaturen i pumpen uforholdsmæssigt og over max temp.
Når anlægget ellers kører, virker det virkeligt godt.
 
airman
Lyder sært. Det er ikke fordi du vælger for højt fremløb, i forhold til hvad du aftager, sådan at gulvvarmen lukker??
 
PeterKunz
Er du sikker på at dit gulvvarme er helt tømt for luft?

At alle ventiler på de lange kredse på gulvvarmen er helt åbne?

Er gulvvarmen perfekt afbalanceret?

Har du evt en termostat på shunten, der lukker for flowet i gulvet?

Er det en shuntpumpe eller vp, der cirkulere dit varmevand?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
fej
April. Anlægget kører men ikke optimalt. Der SKAL monteres en 100 liters buffertank på gulvvarmen. Den originale blandesløjfe skal helt væk så cirkulationspumpen til gulvvarmen trækker fuldt fra buffertanken. Alle flowventiler på gulvvarme styringen skal være helt åbne. gulvvarmen skal alene styres på televentilerne og stabil temp fra buffertank.Jeg har simpelthen for mange start stop på VP.Som anlægget er nu, producere varmepumpen mere energi end jeg kan afsætte i mit varmesystem. Generelt sker VP shutoff via intern varme max er nået frem for retur varme er nået max temp i hht. setpunkt. Da varmepumpen ikke kan nå retur vand setpunkt, prøver elstaven i stedet at tage over og opnå den ønskede retur værdi. Dette har indtil nu resulteret i ca 12.000kr ekstra i strøm.
Generelt skal gulvvarme anlægget overføre/bruge mere energi end varmepumpen kan producere/overføre. Når temperaturen i de enkelte rum er nået setpunkt, lukker televentilerne på gulvvarmen. Jo flere
ventiler der lukkes (alle udløser pumpestop på gulvkredsen) jo mere varme afsættes i Buffertank. Når retur i buffertank når setpunkt stoppes VP.
Jeg planlægger at lave en online data side med realtime data og stored data.
Mange af de data jeg har er ikke af værdi medmindre de sammenholdes men hinanden såsom tid, dag, brugere, vejr,mm.
 
PeterKunz
Jeg har været med til at gøre følgende på et anlæg med en inverterstyret Vagn Tanderup-pumpe:

Først skyllede vi alle gulvslanger igennem. Herved blev rester af luft fjernet. Det var ca 3/4 år efter installationen.

Derefter fjernede vi termostatventilerne, som vvs'eren havde sat på.

Så blev hele gulvvarmesystemet indreguleret forfra, sådan at der blev ens delta på alle kredse. (Vi målte med ir-termometer).

Efter indreguleringen var vi stadig ikke tilfredse med balancen mellem fremløbet i gulvet og den temperatur vp lavede.

Derfor fjernede vi shunten og hovedtermostaten og erstattede med 22 mm kobberrør.

Nu er den fremløbstemperatur, som vp laver den samme som den, der går i gulvet. Vp laver altså ikke mere varme end der skal bruges i gulvet, og der er fuldt flow på gulvene. I to rum har vi sænket temperaturen lidt ved at skrue lidt ned på reguleringsventilen på de enkelte kredse.

Vore indstillinger har resulteret i langt bedre økonomi. Forbruget faldt fra 79 kw til 45 kw og varmekurven blev sænket kraftigt.

Så det, du foreslår, lyder som en rigtig god ide i mine ører!Pfft

Du kan jo evt. vente med buffertank til du ser, hvad der sker, når du fjerner ventiler og shunt...
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Sydkoel
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke fra start af monterede præisolerede rør, når du alligevel monterer rørene i kabelkanal, det havde været meget nemmere.

Du har vel ikke isoleret begge rør under samme isolering ??

Olielåsen havde jeg godt turde udelade når du ikke har mere løft end du har. Mange luft/luft pumper kan køre med 15m lodret rørtræk uden olielås.
Sydkøl A/S
C-anerkendelse - Medlem af VP-ordningen. Forhandler af DVI, Daikin, Sanyo, Panasonic og Duka.
 
fej
Ingen fejl på bekostning af økonomien. Har i 2009 kørt ca 300 timer på elstav, men elstav er nu slået helt fra. Lidt problemer med 3 vejs ventilen der er skiftet 3 gange, ca. Mislyd fra kompressor-bremsen /en-vejs leje i scroll-delen ved stop. Har nu fundet ud af den store fejl i systemet. Varmtvands tanken har en for lille spiral (metro tank til olie/fjernvarme drift). Resultatet er at vandflow til gulvvarme er og til optagelse i gulvsystemet men ikke korrekt til vv-tank. for at køre optimalt skal vv-tank kunne optage energi hurtigere end normale vv-tanke!
Dette viser være skyld i dårlig drift og misjusterede parametre, stort slid, mange start/stop. Dette skal nu rettes og for første gang siden vi fik VP tegner det til der er økonomi i systemet. Elstavs problemet skyldes at vp prøver gentagene gange at varme VV-beholderen op til fx 45graders celcius men ved de sidste grader op til 45 er returvandet så højt i temp fra vv-beholderen at vp laver fejl ved High Pressure,(grunder bla. intern for høj temperatur, mm.). Efter nogle forsøg overtager el-staven som kun har overkogs sikring og snildt kan løfte opgaven. Hvis VV-beholderen kunne optage varmen hurtigere ville returvandet have lavere temp og VP ikke nå så høj intern temp og dermed kunne denne løfte opgaven.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,335,342 Unikke besøg
XHTML CSS