HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
gammel misubishi luft/vand
ottobh
Hej med jer.
Jeg har nu kørt med min gamle ( ca. 15 år) Mitsubishi i ca. 1 måned og det viser sig at den bruger ca. 10-16 KW / døgn ved en nattemp. på ca. 3-6 grader. Jeg har et nyt hus og jeg opvarmer ca.70 Kvm. Den bruges kun til opvarmning, ikke brugsvand.
Er forbruget for højt ?
På tybeskiltet står der :
Varmekapacitet = 8,4 Kw
og Compresser= 2.2 Kw
Hvad betyder det ? at den giver strømmen ca. 4 gange tilbage
Den kører direkte på gulvvarmen og kredsen er fyldt med ganske almindelig frostvæske til biler, er det ok ?
 
hvac
Det lyder højt, men deer mangler en masse oplysninger for at kunne yde nogen brugelige vurderinger.

De to tal der står på varmepumpen, er antagelig afgivet effekt og optaget effekt ved en ikke nærmere defineret fremløbstemperatur og ved 7°ude. Hvis jeg var dig ville jeg måske ønske mig en ny!

Hvis den allerede nu har et døgnforbrug i størresesordenen 10 kW eller derover for at opvarme 70 m2 står det skidt til.

Groft sagt vil forbruget ved DUT være det dobbelte. Og hvis vi gætter at COP er det halve, skal skidtet forbruge 2 x 2 x 10 kWh ved DUT sv. til 40 kWh. Ved 70m2 ser det ud til at forbruget til varmepumpen modsvarer i omegnen af 24 W pr m2, dvs har du bare to i COP bruger huset 48 W pr m2. Den købeer jeg ikke med et sprit nyt hus. Iøvrigt forekommer en 8 kW Vp sindsygt overdimensioneret til et splintrenes nyt 70 m2 hus. 3-4 kW havde været mere passende.
 
ottobh
Jeg er alvorlig bange for at du har ret i at den bruger for meget energi, Jeg har lavet et lille forsøg med en el-radiator og det viser sig at radiatoren bruger mindre energi end varmepumpen, det er ikke godt.
Jeg skal have en ny varmepumpe, luft til vand.
Jeg har en ide om at det kan laves med en ny udedel og en lille varmeveksler, er der nogen der har erfaring med noget lignende ?
 
hvac
Der findes fikse og færdige anlæg i flere prisgenrer og i alle mulige størrelser. Lydniveau'er og udseende ligeledes så forskellige som det nærmest er muligt. Spørg et par stykker, og lad dig frustere dybt og inderligt over at priserne er så vildt forskellige.

PS Kender godt de gamle Mitsubishier. Har rendt på flere. Ellers en fin gammel maskine. Og har almindeligvis været særdeles holdbare!
 
ottobh
Hvad betyder DUT og hvad er COP
Det skal nok lige nævnes at pumpen i hele sin levetid kun har kørt en vinter, er det muligt at der skal efterfyldes ? eller kan der være andet der ikke virker ?
 
hvac
DUT = Dimensionerende virkningsgrad. Normalt i DK mellem -10 og -12 gr

COP = virkningsgrad.

Et kig af en autoriseret montør med et manometer (og lidt viden i bagagen) var nok ikke det dummeste du kunne foretage dig. Han kan se om du mangler væske og/eller skidtet er slidt op. Prøv lige det først, inden du skrotter noget. De Mitsubishier jeg kender enten er blevet, eller blev noget ældre!
 
ottobh
tak for dine gode svar hvac, ved du også hvor jeg finder en god kølemontør på nordfyn ?
 
hvac
Jada, men reklame er ikke velset på www.heatpump.dk
 
ottobh
kan du ringe til mig på 20738420 eller kan jeg ringe til dig ?
 
Admin
Hej Hvac

du må da gerne sætte en link ind i en debat for at hjælpe en bruger, men aldrig en mail adrese. ( sikkerheds hensyn )
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,229,419 Unikke besøg
XHTML CSS