HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indstilling af varmekurve
PeterKunz
Et par spørgsmål angående varmekurve.

Min kurve kan stilles for hver 5. udegrad, fra 20 til -35 grader.

Indeføleren er stillet til, at når temp inde falder 0,5 grader under ønsket, kræver indeføler 2,5 graders forhøjelse af (den af varmekurven bestemte) fremløbstemperatur. Dette har jeg IKKE tænkt at ændre i første omgang.

Sådan som jeg forstår det, kan jeg risikere ikke at kunne få det varmt nok, hvis jeg fx har valgt en varmekurve, der siger 28 grader fremløb ved 0 grader ude. (Lad os sige, der kræves 40 gr fremløCool. Da indeføleren kun kræver et løft på 2,5 gr. vil fremløbet aldrig blive varmt nok til, at vp kan nå ønsket indetemp.

Jeg formoder, det er bedst at ramme fremløbet med varmekurven og bruge indføler som justering. Altså sådan at jeg ikke bare sætter indføleren til at kræve 5 graders løft.

Da jeg gerne vil holde lavest mulige fremløb for at højne effektiviteten (og nu kommer jeg endelig til mit spørgsmål) havde jeg tænkt mig følgende fremgangsmåde:

Jeg holder øje med hvordan indetemp er i forhold til udetemp. Hvis jeg gentagne gange observerer, at pumpen ikke kan holde indetemp ved en given udetemp, løfter jeg pågældende punkt på kurven. D. v. s. jeg løfter kurven lidt efter lidt.

Er dette omsonst?
Kunne jeg ligeså godt løfte i endepunktet, så hele kurven kommer op?
Justering af indeføler hhv. varmekurve: hvad giver bedst effektivitet?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen
Kender ikke noget til IVT, men som nævnt i andre indlæg: vælg kurve ved meget lav udetemp.
Nu er man jo ikke så tålmodig, så vælg f.eks. den anbefalede, men på denne årstid er det stort set ligegyldigt med de små justeringer...
Den justering man laver nu kan meget vel vise sig at være uanvendelig til vinter.
Jeg glæder mig personligt til at det er muligt at aflæse rigtige resultater!
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,270,328 Unikke besøg
XHTML CSS