HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
måling af cop
PeterKunz
Har jeg ret i, at den eneste måde, jeg kan måle varmepumpens fulde cop, er ved at have en måler på både varme-frem og returløb og varmtvands-frem og returløb?

Altså, der skal to energimålere til?

Ellers falder cop jo, når vp laver meget varmt vand, fordi jeg måler op mod pumpens samlede el-forbrug.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN
Ja det vil jeg give dig ret i... når nu ikke man har et split anlæg.
meen jeg har tilnærmet mig en måde at at beregne den på ved at finde den gennemsnitlige optagne el-effekt nar der laves varmt vand (vv) 1.95kW finde tiden hvori der er lavet vv så har du kWh for VV dette tal trækker du fra dit samlede elforbrug. så er det bare at beregne cop ud fra energimåleren på varmen - derved har du en rimelig præcis cop. Jeg har fulgt elmåleren, der er kw visning i denne, gennem en vv produktion og den afviger ikke meget (+/-) fra 1,95kW.

Min cop har for de forgangende 3 uger været hhv. 4,85 4,67 og 4,73 - altså for varmeproduktionen alle.
 
Admin
Hejsa

Har man helt lyst til at sætte sig ind i hvordan fabrikanten skal udregne cop, kan man købe EN14511 hos dansk standard
Husk at købe den rigtige, der er flere versioner af EN14511

Husk iøvrigt at man efter EN14511 godt må undlade strømforbrug til CP pumper.

Regn med tung læsning Shock

Selve dokumenterene om En 14511 kommer ikke her på Heatpump. Der er copyright på og er købe materiale
Redigeret af Admin d. 19-09-2007 22:49
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz

Citer

XJLN skrev:
meen jeg har tilnærmet mig en måde at at beregne den på ved at finde den gennemsnitlige optagne el-effekt nar der laves varmt vand (vv) 1.95kW finde tiden hvori der er lavet vv så har du kWh for VV dette tal trækker du fra dit samlede elforbrug. så er det bare at beregne cop ud fra energimåleren på varmen - derved har du en rimelig præcis cop. Jeg har fulgt elmåleren, der er kw visning i denne, gennem en vv produktion og den afviger ikke meget (+/-) fra 1,95kW.


Men jeg finder det vanskeligt at vide hvor meget tid, der er gået med at lave varmt vand.

Jeg savner meget logning i x15s software. Det ville være rart at kunne se hvor mange starter og tid til varmt vand.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN

Citer

Men jeg finder det vanskeligt at vide hvor meget tid, der er gået med at lave varmt vand.

Jeg savner meget logning i x15s software. Det ville være rart at kunne se hvor mange starter og tid til varmt vand.


I 1220érn er der 3 menuer hvor hhv starter, tid (h/m) for vv samt tid for varme bliver summeret - det er rart når nu man følger lidt med i driften Grin

Overvejer lidt at anskaffe en logger som den bruger ojacobsen har eller findes der andre gode bud på markedet?
Vølund/Nibe Fighter 1220-6 driftsat 11/2006, 240m 40mm slange, 100L buffertank, 179m² med gulvvarme færdigbygget 2007, gennemsnitstemp på ca. 21° i alle rum. 1/7-2010 7m2 solvarme installeret. NU total 0- Energi hus, inkl. Alt.
20/10-2011 6kWp (7,8) solcelleanlæg installeret.
 
ojacobsen

Citer

Overvejer lidt at anskaffe en logger som den bruger ojacobsen har eller findes der andre gode bud på markedet?

Jeg fandt en anden her i Danmark, men prisen var noget højere....
Men husk at COP falder når der hele tiden skal stå en PC og logge Wink
Men det er iøvrigt kanont at følge med efter at jeg har installeret min nye buffertank!
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,996 Unikke besøg
XHTML CSS