HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Inverte/print defekt
npj1953
Jeg har en 12 år gammel Vølund 1250 Fighter som pludselig er stoppet med "inverterfejl" jeg har haft montør til den og inverteren og måske printplade er stået af. Montøren siger at fejlen kan ødelægge kompressoren. Jeg har haft en aut. elinstallatør til at måle pumpen igennem. Han er enig i de defekte printplader (kan tydeligt ses) har målt kompressoren igennem den er ok. Jeg har fået pris på inverter på ca. 14.000 kr. + print ?? pris. plus i værste fald en kompressor til 70-80.000. Det er mange penge :-) Jeg har ellers været super tilfreds med pumpen, varmer et 50 år gl. hus 280 m2 op for 15-20.000/år
 
pmp
Hvad er dit spørgsmål ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
npj1953
Hej pmp og alle
Bare lidt frustreret, undrer mig over at en evt udskiftning af kompressor skal koste 70-80K har hørt 80K for en hel ny unit. Venter nu på 4 dag på nye printkort 😢 ville bare høre om andre havde lignede oplevelser.
 
pmp
Desværre er det blevet sådan, at mange virksomheder prissætter efter hvad man tror man kan få kunden til at betale, hvor flere tidligere mere så på omkostninger + rimelig avance. Vi forbrugere må stemme med fødderne og indhente flere tilbud m.v.

I dit tilfælde ville jeg forsøge at finde fejlen på printet, og dermed forsøge at finde årsagen til fejlen. Det lyder som om det firma du har på opgaven kun udskifter hele moduler. Måske fordi du har valgt et VVS-firma, der næppe kan noget med elektronik, og ikke er aut. kølemontør og derfor ikke kan skifte kompressoren alene.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Det lyder temmelig gak, når man ser på tingenes pris. Tror pmp har ret, han skifter hele modulet, så tror heller ikke han er el/køling/varmepumpe kyndig!
 
Smoelfen
Har lige repareret 3 inverter moduler til Vaillant, Panasonic og en Bosch og skiftet et modul på en Panasonic ( for brændt ). Problemet er at mange af de installatører som roder med det her ikke ved en dyt om selve opbygningen af selve pumpen. Selv de faglærte har ikke indblik i hvordan selve styringen filtertank kredsløbet inverter del fungerer sammen. Derfor ender det med at de skifter det hele, for at undgå at en fejl i et modul medfører skade på andre moduler i pumpen.
Maskinen har sikkert nogle år på bagen, så få først en god elektroniknørd til at kigge på det skadede. En af de spørgsmål som selvfølgelig skal besvares er hvorfor det er skadet. er det ælde (lytter), lyn, overspænding eller andre fejl ( som også besvaret -> kompressor ) eller lign. Jeg kan godt forstå de mange installatører ( og ejer ) der kører på disse anlæg bliver frustreret. Når man ved hvad som er skadet på modulerne, og man har en god ide om hvad årsagen er, kan man begynde at finde stumper / komponenter ( hvis de findes / kan skaffes ) frem til reparation, eller hele moduler skal skiftes. Hvis man præcist kan finde årsagen til havariet, giver det også det bedste udgangspunkt for en beslutning på hvad der skal gøres.
Er vi ude i kompressor eller ting ifm. selve kølemediet, løber taxameteret stærkt, det skal man også tage in mente.

Mvh Smoelfen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,230,473 Unikke besøg
XHTML CSS