HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kondensisolering - svar fra Isover
PeterKunz
Hermed lægger jeg svar fra Isover på spørgsmål om, hvordan de anbefaler, at man kondensisolerer:

"Hej Peter
Hvis medietemperaturen kan komme under frysepunktet, kan man ikke bruge HygroWick

I stedet kan vi anbefale Lamelmåtter med alu-overflade eller alu-rørskåle.
Alle langsgående og rundtgående samlinger tapes omhyggeligt med alutape, da alu-folien udgør det dampbremsen.

Hvis rørene er synlige kan der afsluttes udenpå med f.eks. Isogenopak.
Eller en metalkappe.
Kappen kan også være med til at beskytte dampbremsen mod perforering.

Hvis du gerne vil indbygge den sikkerhed som HygroWicken giver, kan du evt. udføre isoleringen i to lag.
Indvendigt et lag almindelig lamelmåtte med aluoverflade, der tapes tæt. Udenpå et lag HygroWick, der beskytter alu-overfladen og leder evt. indtrængende fugt ud.

20 mm isolering er tilstrækkeligt som kondensisolering ved normale rumklimaforhold."
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
poul larsen
Hejsa

Her er en anden mulighed til isolering af rørsystemer
www.armacell.com de har en 6 mm der bruges til kølerør
og en 9 mm der bruges til frost

Mvh

poul larsen
 
Admin
Hejsa

Ja vigtigt brug godt materiale til isolering, der kan dannes frygtelig kondens, og i værste tilfælde steder hvor man ikke lige opdager dette.

Jeg har også brugt armacell et par gange
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Det virker til at Armaflex er det nemmeste at sætte op..
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Man må da kunne kondensisolere ved at bruge almindelige skumrørskåle og beklæde dem med plastfolie?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Man må da kunne kondensisolere ved at bruge almindelige skumrørskåle og beklæde dem med plastfolie?

Min installatør brugte almindelige skåle, og limede med silicone. Efter at jeg har lavet det om viser det sig at det ikke var helt tilstrækkeligt.
Har nu brugt Armacell, men føj hvor bliver man skæv af limen Shock
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
PeterKunz
Men jeg tror også netop at almindelige skåle skal beklædes med dampspærre.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Kaimann
Kondens isolering kan udføres på mange måder. Det vigtigste er at man anvender en isolering, som enten har en dampspærre, som f. eks. Isover eller at man anvender en "lukketcellet" isolering som feks Kaiflex eller Armaflex.
For at isoleringen med en dampspærre skal fungere, er det nødvendigt at sikre dampspærren. Bliver denne ødelagt, er kondensisoleringen lig med ingenting.
Et lukketcellet materiale har ikke nogen dampspærre!!!!, det er selve materialet der er kondensisolerende og selvom overfladen skulle være brudt, er skaden kun meget begrænset!!!!!!!!! Dette er den væsentligste forskel. Derudover er isoleringen meget nemere at arbejde med, da materialet ofte findes i tyndere dimensioner og fordi det er lavet af syntetisk gummi og dermed fleksibelt.
Det er rigtigt at lim lugter, derfor har Kaimann lavet en selvklæbende løsning, som er nem at anvende og lugtfri. Se [url]www.kaimann.dk[/url]
Hilsen
Kaimann
Redigeret af Kaimann d. 30-11-2007 09:44
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,212,569 Unikke besøg
XHTML CSS