HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
407 eller 410 kølemiddel
Michael0610
Hej alle. Har et Klimadan 313 combi+. Den forrige ejer af huset har fået repareret anlægget i 2020 for 57000,- Det var ikke Klimadan der lavede det. Nu har jeg haft Klimadan ude og de opdager at anlægget kører på 407 og ikke på 410 kølemiddel??? Nogen her der kan sige hvad det betyder, Klimadan siger at jeg har fået et "dårligere" ydende anlæg, nogen bud på hvor mange % mindre ydelse vi snakker om. Er det noget jeg skal gøre noget ved? Tak for input.
 
hamselv
Det er to ret forskellige kølemidler. R410 kører normalt temmelig højt op i tryk. R407c ligner på mange måder den gamle R22. R407c har qva hvad den er blandet af højere glide. Hvor anlægget havner henne rent virkningsgradsmæssigt afhænger af rigtig mange ting. Men umiddelbart er det nogenlunde uproblematisk at anvende R407 på en kreds hvor der tidligere har været 410 på. I hvertfald kommer den til at køre med mindre tryk. Men termoventil, filtre mm skal skiftes. Men det ville man under alle omstændigheder have gjort. Temperaturmæssigt kan de række lige langt. Skal man tættere ind i det skal man ind og tjekke hvor godt vekslere og rør er dimensioneret og så selvfølgelig se på kompressorer og virkningsgrader på disse. Hvis de ved hvad de har lavet ser jeg intet problem i det. Er vekslere og sugerør pludselig for lille er det en anden snak. Men det kan undre man tager så mange penge for sådan en øvelse og det kan undre man ikke bliver på 410a. Men der kan være andre bevæggrunder for "nedgraderingen". Oftest er R407c maskiner ikke så larmende som R410 qva trykkene.

Husker stadig da IVT gik væk fra 407 og mitsubishi kompressorer og over til 410 og Copeland. Der poppede der pludselig et servicebulletin op fra Sverige, der oplyste at kompressorskift kun måtte udføres med deres velsignelse. Og det var netop fordi Copeland'erne knurrede så meget at man troede de var defekte.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,166 Unikke besøg
XHTML CSS