HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan jeg selv eller......
masteraugust
I mit display står der flg. fejl meddelelse:
ALARM GT8/GT9
Højt varmebærerdelta.
Deltaet over varmebæreren er for højt.
Årsagen kan være:
Tilstoppet filter
For lavt indstillet varmebærerpumpe.
For nærmere beskrivelse se i håndbogen.
Den har jeg så ikke lige fået lokaliseret endnu.

Anlægget kører ellers upåklageligt.

Skal jeg have fat i en fagmand eller kan man selv indstille et eller andet?

Mvh.Jan fra det mørke Nordjylland.
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
hamselv
Har du ikke eftersyn? SÅ burde man have opdaget dette her. Hvis du har gjort som foreslået, altså renset filter, sat pumpen på højeste trin sørget for at der er åben på radiatorsiden, så kommer vi til eventuelle fejl.
Som start checker man for følerfejl. Pumpen er ved at have en alder hvor den er udskiftningsmoden. Sidste og lidt mere kedelige fejlmulighed. Veksleren kan være sat til. Bagskylning og eventuel udsyring vil gøre underværker.
 
masteraugust
Fik lavet eftersyn for få mdr. siden og her skiftede man en rund hvid beholder(flad trykekspansions beholder?).
Foroven sidder der et trådfilter ved en stophane i et rør, der går til buffertanken.Dette har jeg renset(ingen skidt deri).
Er det normalt at man skifter pumpe efter 6 år?
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
hamselv
Nej. Pumper plejer at holde bedre. Men den gamle Wilo der sidder i Greenlinerne er ikke den mest holdbare vi har set. Har oplevet de er begyndt at slæbe og køre ringe. Men så er problemet oftest periodisk. Et kig i temperaturerne under drift fortæller dig hvad Delta T på 8'eren og 9'eren er. Bør helst ligge mellem 5 og 10. Så observer lige den. Der bør være en snavssamler på radiator retur - lige før varmepumpen. Den skal selvfølgelig være ren. En den møjet til, vil for høj varmebærerdelta almindeligvis kun optræde når der varmes på radiatorkreds og ikke på varmtvandsproduktion. Møj i veksleren ses af og til på anlæg hvor der ikke er skyllet radiatorkreds og specielt hvis vandets PH værdi ikke er for høj og/eller anlæg hvor man ofte efterfylder vand pga utætheder. Der vil det være en god ting at jagte utætheder og få styr på det. Og så skylle/påfylde behandlet vand, alternativt tilsætte en liter pH regulerende middel beregnet til dette (sådan noget der hæver pH'en). Og så adskille nede omkring varmeveksleren og bag skylle denne, er den slem, så udsyres denne og skylles meget grundigt. Hvis det er den sidste øvelse der skal til er varmebærerdelta normalt for høj uanset hvad der laves.

PS Det undrer svært at man ikke har fundet noget underligt ved sidste eftersyn. Har man ikke skrevet til dig hvad man har set? Normalen er da at man skriver lidt tal ned til kunden og kommenterer disse.
 
masteraugust
GT8 er 65,2
GT9 er 52,4
Nej der blev ikke oplyst noget, udover regningens størrelse
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
hamselv
Øhhhh nogen bestemt årsag til du kører så ekstremt højt op.
 
hamselv
Det der lyder galoperende skidt. Gider du lige aflæse samtlige følere næste gang den er i drift. Og dine brugsvandsindstillinger og varme indstiilinger.
 
hamselv
...og hvad den laver i gerningsøjeblikket.
 
masteraugust
Hvad er samtlige følere, dem der hedder noget med GT?
Ja jeg er totalt lost med alle de fagudtryk.
Her kommer hvad der står lige nu:
GT1 TIL 26,7 NUV. 31,9
GT2 8,4 UDETEMP.
GT3 SETP 51,9 NUV. 53,0
GT6 85,0
GT10 8,3
GT11 6,0
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
masteraugust
Konen kommer nu og siger at der blev afleveret et skema ved sidste eftersyn og det er ikke kun nogle få mdr. siden, men næsten er helt år(må være Alzheimers light).
Prøver lige om jeg kan uploade det.
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
hamselv
Temmelig høj VV temperatur du kører med. Gætter lidt på den har stået i brugsvandsopvarmning. Det tyder i nogen grad på en tilstoppet veksler.

Den skal skylles ud og så kan du vinde en pæn del ved at få din justeringer fikset lidt.

Kig lig i program 1 og se dine settings i varme. Ligeledes i program 2 varmtvand. Du skal stå i installatør menuen medens du gør det (højre knap holdes inde i ti sekunder).
 
hamselv
Hvad hedder din trevejs ventil (øverst til venstre inde i kassen) er det en ESBE?
 
masteraugust
Kan ikke finde ud af at uploade billeder, får en eller anden fakepath????
Billeder er kun på 2,2 mb og er jpeg.
Er der en how to et eller andet sted på denne side?
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
masteraugust
Jeg ved ikke hvad en trevejsventil er.
Øverst til venstre i kassen sidder der en grå firkantet dims.
LK Armatur
EMV110-M 89i0
230V 50 Hz
Er det den ?
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
hamselv
Den er god nok, og den har der aldrig været vrøvl med.
 
hamselv
LK Ventilen passer fint med de sidste Greenliner der blev lavet, inden den HE serien kom.

Tror du har skidt i veksleren og nogle uøkonomiske justeringer. Eller så er pumpen blevet syg.
 
masteraugust
Ok, jeg får fat i service manden.
Pumpen er det noget dyrt noget?
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
hamselv
Skift nu ikke bare pumpen uden at kontrollere om veksleren er stoppet. Se i øvrigt lige i din mail.
 
hamselv
Den originale pumpe koster ikke meget, men spørgsmålet er om den i dag kan skaffes. De gamle pumper er dybest set ikke tilladte længere. Så der skal formentlig en lavenergipumpe på, og de er dyrere. Pas på at få tilstrækkelig stor pumpe på.
 
masteraugust
Update!
Fik montøren ud og han konstaterede at pumpen skulle skiftes.
På faktura stod flg. konklusion:
Cirkulationspumpe skiftet da denne har tabt pusten.
Pris i alt incl alt 5.466,- det lyder da meget rimeligt, men hvad ved jeg.
Den nye pumpe skulle bruge 1/3 strøm af den gamle og det er jo egentlig ikke så galt.
Alt i alt har jeg været meget tilfreds med mine varmeudgifter i de 6 år vi har haft pumpen.
Vores forbrug til strøm var tidligere ca. 17-18.000 kr. på år. og hertil kom så varmeudgifterne til brænde/koks.
Efter vi fik varmepumpen bruger vi ca. 22-23.000 kr. pr.år.
Det vil sige jeg varmer hus og værksted op for ca.5000,-
Varme i huset ligger som regel på 22-23 grader og værkstedet får først lidt varme når frosten sætter ind, jeg vil tro 8-10 grader.
Tak for alle indspark!! Smile
IVT HT+ C11m/300l buffer,266m2 hus+81m2 værksted.Temp i hus 22-23 grader-i værksted 5-6 grader.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,790 Unikke besøg
XHTML CSS