HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Meget højt og svingende forbrug på ComfortZone luft til vand varme pumpe
nicolajr
Hej.
Jeg er netop flyttet ind i et nyt hus bygget efter BBR 2015. Der er gulvvarme i hele huset der er 180 m2.
Vi har installeret en luft til vand varmepumpe af mærket ComfortZone fra Sverige. Jeg er ret overrasket over dens store forbrug når temp. nærmer sig 0 grader ude og herunder. Rundt regnet bruger jeg 100 KWH pr døgn ved 0 og herunder. Når jeg kommer op på 3-4 graders varme lander jeg på 40 KWH i døgnet. Og ved 6-7 grader 35 KWH i døgnet, hvilket jeg havde forventet.
Når vi nærmer os 0 bliver der ligeledes køligt i huset. Dvs lidt over eller under 20 grader. Alle termostater står på 22 grader.
Herudover har vi ikke meget varmt vand. Det begynder langsomt at blive koldt efter 6-7 minutter til trods for en 300 liters tank.

Min VVSer forstår ikke det høje forbrug. Er der nogle gode forslag?

Jeg har aflæst flg værdier ved let frostvejr:

TE0 utetemp -1.3
TE1 tiloppvatten 33.6
TE2 Returvatten 29.4
TE3 Inomhus temp. 21.3
TE4 Hetgas temp. 61.9
TE5 varmevæxler ud 30.5
TE6 Forångaren in -15.2
TE7 Avluft temp. - 16.4
TE24 Varmvatten 56.3

mvh Nicolaj
 
hamselv
Nåehhh, det er vist en udsugningsvarmepumpe med et godt stort elvarmelegeme. Det normalt at man bliver flået i el, når det er koldt.
 
hamselv
Nåehhh, det er vist en udsugningsvarmepumpe med et godt stort elvarmelegeme. Det normalt at man bliver flået i el, når det er koldt. Måske skulle du lige checke ud hvilket apparat der er tale om. Og om det overhovedet er lovligt i DK.
 
allankj1
Som hamselv skriver så har du jo fået evighedsmaskinen installeret. Nå nej den findes jo ikke. Trorede slet ikke at udsugningsvarmepumper var lovlige i DK. De har oftes et voldsomt forbrug selvom databladet siger noget andet. Jeg ville seriøst tjekke op på dette. Hvem har lavet din energiberegning??? Tror slet ikke denne overholder kravene. Her kan det være nødvendigt at få foretaget en genberegning af din energiberegning hos en anden ingeniør. Du kan jo i en kold januar måned kommer til at stå med en varmeregning på 3.000 kwh alene for en januar måned. Noget er helt galt. Jeg bruger (når temperaturen er 0 grader) 20-25 kwh pr døgn i et 167 m2 hus fra 2008 med jordvarme.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2163

Gammelt indlæg netop omkring denne pumpe
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Vi kender en del eksempler, med ventilationsvarmepumper, med ret lav ydelse, hvor man så kobler gulvvarme på. En stor del af tiden er det så i virkeligheden elpatronen der forsyner dette, hvilket kan give nogle væmmelige forbrug.

Har husfirmaet leveret en ComfortZone, tror jeg lige jeg ville undersøge lovligheden af dette på udførselstidspunktet. Dvs i særdeleshed om BR har været overholdt i gerningsøjeblikket. Ligeledes skele til hvad man har lovet dig af energiforbrug. Har du selv importeret og bedt nogen montere, er jeg ræd for aben hænger hos dig selv og det vil være noget besværligt at gøre andre ansvarlig.

For skægs skyld efterregnede jeg på en 495TWIN for at se hvordan det hang sammen. Huset varmetab gennem klimaskærmen + brugsvandsforsyning og ventilationstabet var stort set det samme. Dvs huset skulle i realiteten bruge næsten den dobbelte tilførsel af energi, set i forhold til hvis det var ventileret med et topdollar passivt genvindingsanlæg. Nu kan TWIN'en så lidt mere, da den er kombineret med en smule jordslange og er kraftigere end sædvanlige udsugningsvarmepumper. TWIN'en har så den ulempe at den kører "gammeldags" høj kondensering, og derfor ikke udnytter flydende kondensering. Det giver så yderligere en ringere faktisk virkningsgrad.
 
allankj1
Mon vi får mere info fra trådstarteren ?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
nicolajr
Jeg vil naturligvis gerne optimere mit system. Hvad enten det betyder ren justering eller decideret udskiftning af dele eller hele systemet. Gode råd? Der efterspørges mere info. Hvilken info kan være brugbar. Jeg er lidt "grøn" herinde. System installeret december 2015. Ikke baseret på jordvarme. Kører også med solceller...
 
Chrholmen
Hej, du skal gå ind på det svenske varmpumpsforum.se, er en masse om comfortzone. Det er i øvrigt en fed pumpe med variabel ydelse og stor under afkøling af luften. Det kunne måske også lyde som om der er problemer med veksle ventilen, 300l er meget varmt vand, den må i så fald have en ekstern tank.
Octopus IS61X, Ispinnen. 125m2 etplans villa, med medium isolering.
Logning
http://e-logger.se/pub?holmen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,043 Unikke besøg
XHTML CSS