HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Metro therm vs. Andre mærker?
Kgm
Min kone og jeg er igang med at bygge nyt hus. 165kvm.

Vægge i Tegl 100mm, stenuld 200mm og 100 mm porebeton. 400 mm stenuld og granulat på loft. Dampspære også naturligvis.

Gulvvarme i støbt i isoleret betondæk, ventilation med varmeveksler (nilan comfort 300), termostatstyret temp. i alle rum...og her så det egentlige spørgsmål.

Efter at have fået lavet beregning på hvor meget haveareal der skulle inddrages af jordvarme, har vi bestemt og for luft/vand varmepumpe. Så vi altid kan etablere have og beplantning præcist som vi vil.

Her tilbyder firmaet pumpe af mærket "Metro Therm mod. F8VMM320" + buffertank og 180 L VV-beholder.


Lyder umiddelbart fornuftigt synes jeg, men på energistyrelsens hjemmeside fremstår Metro ikke som det bedste valg. Hvordan fungerer det med energimærkningen for pumper? Er der nogen der ved noget om Metro som pumpeproducent ifht. f.eks Bosch, Panasonic osv..

Jeg vil ikke tage til takke med en dårligere pumpe, bare fordi husfirmaet tjener flere penge på at sælge det ene fabrikat fremfor det andet. Jeg ser ingen forskel på mit budget ifht net priser på pris ved Metro Therm

Hvad er installations omkostningerne ved etablering af pumpe når der er forberedt til den?

Håber nogen kan hjælpe!!!
 
Kgm
Jeg skal måske lige præciserer, at vi bestemt ikke svømmer i penge, men vi håber at hvis vi gør det rigtigt til at starte med, så er der en fortjeneste at hente på den lange bane..
 
Chr
Hvad er det der er problemet med at lave jordvarme??
Er haven ikke stor nok?

Jeg er ikke bekendt med, at man ikke bare kan lave have som man lyster ovenpå jordslangerne. Og så kan i slippe for at se på og høre på udedelen af en luft-vand VP.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Kgm
Fabrikanten skriver at jordvarmefeltet skal holdes fri for træer,større buske og belægning..
 
Kgm

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2524&pid=19014#post_19014]Kgm skrev:[/url]

Fabrikanten skriver at jordvarmefeltet skal holdes fri for træer,større buske og belægning..


Eller entreprenøren skriver. Det indtegnede felt dækker så godt som hele haven, indkørsel undtaget..
 
hamselv
Bare der ikke er fliser. Træer buske mm er ok. Ellers duede Skydebanegårds anlæg ikke nu på nogle og tredive'ste år. Og det halve af de anlæg jeg har lavet elheller. Skørt i min optik, ikke at lave jordvarme.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Træer, buske, græs og diverse bede er ikke noget problem. Jeg har i mange mange år haft jordvarmeslanger liggende hvor der er flere store træer, buske og bede. En del af mine slanger ligger under min urtehave og vi har altid masser af tidlige grønsager så ingen af havens planter tager efter min erfaring skade af jordslangerne og jordslangerne fungere uden problemer under både træer, buske m.m.

Jordslanger under fliser bør undgåes bla fordi der er risiko for at fliserne hæver sig om vinteren hvor der trækkes mest energi ud af jordslangerne.

Jeg har dog selv nogle af mine slanger liggende under en flisebelagt terrasse og lever med at fliserne hæver sig om vinteren, de falder dog altid på plads igen om foråret.

Hvis der er plads til jordslangerne ville jeg anbefale jer at lave jordvarme og så være lidt kreative med slangelægningen så den sparsomme plads udnyttes mest muligt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kgm
Jeg tager til efterretning at jordvarme fremdeles er en mulighed, og at slanger kan holde i 30+ år, uanfægtet af træer, bede og buske..

Jeg ser at du "jordvarme siden 1985" har lagt i dobbelt lag. Hvor finder jeg information om denne løsning? Er 3 lag også muligt?

MENlad os antage at jeg alligevel vælger luft til vand. Hvad er værd at vælge. Er der nogen der har erfaringer at dele omkring Metro Therm systemer, Bosch, eller nogen af de japanske producenter? Eller er det et fedt det hele sålænge de er godkendt ved energistyrelsen, således at det alene er SCOP værdierne man bør forholde sig til.

Det er blevet påstået til mig at den egentlige opvarmningsform er mindre vigtig end selve varmeveksleren på ventilationssystemt, sålænge huset er rimelig tæt efter blowdoor standarten..
 
Daffy
Metro Therm er ejet af Svenke NIBE, der også ejer det Danske Vølund varmepumper. Det er de samme varmepumper bare med forskellige navne.
jeg vil i øvrigt støtte de andre med hensyn til at få jordvarme. specielt når du har et nybyggeri med opgravet grund m.m.. -En udedel til en luft/vand strøjer, og jeg har endnu ikke set en der er direkte pæn i en have.....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@kgm

Mine jordslanger ligger i 2 lag og det fungere upåklageligt. Der er også flere herinde på heatpump der har lagt slangerne i 2 lag.

Jeg lagde mine slanger i den samme rende som var gravet ca 2 meter dyb, i bunden blev den nederste slangekreds lagt med ca1 meter jord oven over og derefter blev den anden kreds lagt og renden fyldt op med endnu ca 1m jord.

Man skal være opmærksom på at det tager længere tid at grave slangerne ned i 2 lag end i et lag, men det er relativt enkelt af gå til.

Jeg oplever iøvrigt at temperaturen i den nederste slange er højere end i den øverste slange om vinteren hvis det har været hård frost i en lang periode. Til gængæld er den nederste slange noget længere om at blive opvarmet at de stigende jordtemperaturere om foråret end den øverste slange, men det betyder mindre da der jo ikke er særligt stort varmebehov om foråret og sommeren.

Når fyringsæconnens starter er temperaturen i den nederste slange hvert år oppe på mindst 16 grader.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
3lag tror jeg ikke på vil være rentabelt da man så sksl grave den nederste slange ned i 3 meters dybde for at få en tilfredsstillende afstand mellem slangerne.

Man kunne også risikere at komme ned i meget tør jord som ikke vil være særlig egnet til at transportere energi til slangerne.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
LarsMA
Hej Kgm
Hvor stor grund har du?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Kgm
Grunden er på 894m2 +50m2 koteletter.. Hus: 165m2 samt ( i første omgang uopvarmet) garage + værksted 45m2
 
LarsMA
Det er mig komplet uforståeligt at du ikke skulle have plads til jordvarmeslanger i et lag.
8 kw pumpe og 350 m slange burde være rigeligt.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Kgm
Der er plads, men entreprenør foreskriver at der i området med slanger ikke må forefindes træer, større buske og belægning, og det er de't som udgøre problemet, da det stort set umuliggøre anlæg af have, som andet end en græsplæne i hele haven..
 
LarsMA
Har aldrig før hørt at der skulle være problemer med træer og buske. Der sker som heller ikke noget ved at de krydser belægningen, hvis der f.eks kun er en 1 meter bred sti eller lignende.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det er noget vrøvl at der ikke må være træer og større buske der hvor slangerne ligger, det har ingen negativ betydning for energioptagelsen fra jordslangerne.

Spørgsmålet er om entreprenøren bare ikke gider at grave på et område hvor der skal graves uden om feks træer og større buske ???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,786 Unikke besøg
XHTML CSS