HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rumtemperaturer for lave (Jordvarme med gulvarme)
daniel85
Hej

Jeg har nu brugt en del tid herinde og fulgt med i diverse tråde og efter at have overtaget hus i November med jordvarme er det ikke blevet mindre Smile
Jeg har dog problemer med mit anlæg og håbede jeg kunne få lidt hjælp herinde til at finde ud af hvad jeg kan gøre.

Jeg overtog huset i november med VP COMBI 309 der forsynede gulvarme i en ny tilbygning samt radiatorer i stue og køkken. Jeg har efterfølgende været i gang med renovering og har i den forbindelse lavet gulvarme i stue, køkken. Jeg har dog problemer med at holde varmen. Især når det som nu fryser kan jeg lige snige mig op på 19 grader.

VP reguleres efter ude temperaturen og jeg har prøvet at ændre varmekurven hvilket hjalp lidt men ikke tilstrækkeligt. Temperatur frem er nu 35-40 grader. Jeg har justeret flow i de enkelte kredse på returen efter deres længde og temperaturen er ens i de forskellige rum.

Jeg har efterfølgende læst mig frem til at VP skal IKKE have blandeshunt? Min VP er placeret i værksted som ligger i anden bygning med ca. 10m til første shunt og 25m til 2. (eksisterende) shunt. Med tiden udnytter jeg 1.sal også med gulvvarme. Når VP er placeret i anden bygning er det så stadigvæk ok kun at bruge VP til at cirkulere i kredsene? (Jeg er blevet oplyst at i dette tilfælde er det stadig nødvendigt med pumpeshunt?)

Jeg er næsten nået frem til den konklusion at jeg skal fjerne de to shunte og lade VP cirkulere og styre temperaturen i rummene ud fra udetemperaturen. Herved opnår jeg så større flow i kredsene og derved højere temperatur i rummene?

Lad mig høre om jeg er helt galt på den eller om der er andre ting jeg evt har overset?

Jeg ville gerne vedhæfte nogle billeder af plantegning, shunt osv, men jeg kan ikke få det til at fungere?

Håber nogen kan hjælpe mig så vi kan holde varmen Smile

Mvh
Daniel Jeppesen
 
allankj1
Hvor stor er din varmepumpe. Du kan jo ikke bare udbygge og benytte 1. sal uden at være sikker på at effekten på pumpen er stor nok. Kan se pumpen er en 9 kw men hvor stort er huset og hvordan er isoleringsgraden af huset.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
daniel85
Ja varmepumpen er på 9kw. Den forsyner pt. stueetagen på ca 150m2. 1.sal er på ca 60m2 og udnyttes først senere.
Huset er opgivet til energiklasse C.

Her er link til en plantegnng der beskriver lidt mere omkring opdelingen af huset og de to forskellige shunts.
https://www.dropbox.com/s/cylhme1ujk8xker/plantegning.jpg?dl=0

\Daniel
 
allankj1
Dette bekymre mig:

Min VP er placeret i værksted som ligger i anden bygning med ca. 10m til første shunt og 25m til 2. (eksisterende) shunt.

Har du målt temperaturen på det vand der kommer ud af varmepumpen og den faktiske temperatur på det vand der kommer ind i huset. Hvor mange grader taber vandet i temperatur fra værkstedet og over til huset. Er værkstedet isoleret og hvordan er rørene isoleret fra værkstedet og over til huset.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
daniel85
Ja det er jo samme setup som jeg har.
Temperaturen på vand fra varmepumpen kan jeg finde når jeg kommer hjem senere.
Ved de to shunte er der forskel i temp. og dette har jeg undret mig over.

Gammel shunt:
https://www.dropbox.com/home/Photos?preview=IMG_0081.JPG
omkring 40 grader frem

Ny shunt:
https://www.dropbox.com/home/Photos?preview=IMG_0086.JPG
36 grader frem

Rør fra VP kommer ind lige ved den nye shunt (De blanke flexrør du kan se på billedet) og derfra fordeling. Rørene fra VP er præisolerede DN32 med 30mm isloering, så varmetabet burde ikke være stort.
 
daniel85
Jeg har 40-42 grader frem fra VP. Værkstedet er isoleret men eneste varmekilde er det varmepumpen afgiver til rummet.
Jeg syntes umiddelbart det er en høj fremløbstemperatur og derfor jeg tænker at der ikke er nok flow igennem mine gulvvarmeslanger?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,223,959 Unikke besøg
XHTML CSS