HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank
majmik
Hej og godt nytår.

Jeg har følgende ufordring: Panasonic T-cap 12 kw med "All in one" indedel, efter om og tilbygning vil der være 185 kvm tung gulvvarme, samt 40 kvm kælder med gulvvarme.

Jeg har læst mig til at det er en god ide med en Buffertank og har følgende spørgsmål:

Hvor stor Buffer, hvordan bør den installeres, hvordan indreguleres det bedst?

Håber der kan gives lidt input til at komme videre med, tak.

Mvh.
Mikael
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
Daffy
Hej majmik.

I min verden skal du have 20 liter pr kw. varmepumpe for at få nogen lange køretider på varmepumpen.

Om hvordan en buffer skal placeres i dit system er der meget "religion" om. Jeg ville sætte den som den 1. forbruger inden varmefordelingen,
Indregulering af et anlæg er også forskellig, men hvis din retur er ens for alle dine gulvvarmeslanger, når din varme passer er i hvert fald ikke det værste ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
majmik
Hej Claus

Tak for svar.
Det vil sige at buffer skal installeres i serie med gulvvarme som det første led?
Har du et forslag til en egnet buffer på ca. 200 til 300 l?
Jeg vil forsøge at styre gulvvarme uden termostater da der ikke skal være radiator involveret.

Mvh.
Mikael
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
Daffy
Der findes masser af egnede bufferbeholdere i den størrelse. Huch, Metro, o.s.v.

Hvis du vil styre gulvvarmen uden termostater er vist nok ulovligt i DK. Men det ved sikkert andre mere om på dette forum.

p.s. Majmik og undertegnede kender ikke hinanden privat, kun fra dette site, hvor vi har udvekslet pm.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
lars-jacobsen
Derer ikke noget "ulovligt" i ikke at have termostater/telestater på - for ældre eksisterende ejendomme. De skal bare opfylde de regelsæt der galt på opførselstidspunktet. Men i den seneste DS469 som gælder for nye installationer (også i gamle huse) står der i afnit 8.1 at varmegivere skal være forsynet med automatisk regulering af varmeafgivelsen efter rumtemperaturen i det enkelte rum, og at der skal være mulighed for individuel indstilling af ønsket rumtemperatur i det enkelte rum. Dette er svært at efterkomme uden termostater.

Men bortset fra det, så vil det foreslåede setop jo netop i sig selv fungere som buffer. Tung gulvarme - uden telestater. Hvorfor effekten af at installere en rigtig bufferbeholder nok vil være begrænset. Men selvfølgelig en 12Kw til 185 m2 vil nok kunne få bedre driftsbetingelser med 2-300L ekstra vand.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
majmik
Der er indkøbt en gulvvarmestyring med 10 afgange (incl telestater.
Jeg kan godt se når der kigges rundt her i forumet, at der er meget religion om buffertank, nødvendig, ikke nødvendig, i serie eller parralel. Det gør mig en smule forvirret!
Kan forstå at det med tung gulvvarme er mest økonomisk at køre uden telestater og regulere temp efter det rum der ønskes mest varme i. (hvis telestaterne er ved gulvvarme fordelingen er der vel ingen der undersøger om de er i brug)
Det som Daffy foreslår er vel egentlig en volumenforøger så der kommer flere liter i systemet.
Er det rigtigt forstået at der så ikke behøver at være spiral i tanken?
www.majmik.dk
Panasonic T-Cap 12kw med "All in one" indedel.300l Buffer. IntesisHome.
230 m2 med tung gulvvarme.
 
F1240
Vores telestater kunne alligevel aldrig følge med til vejr-ændringer. Da de så også begyndte at give falske alarmer mht. det trådløse signal, så pillede vi dem simpelthen af de fleste rum.
Nu styrer varmepumpen simpelthen fremløbstemperaturen og så er der bare generelt cirkulation på det store køkkengulv i stuen, hvor der er fliser og på badeværelset, så de fungerer som "radiator" for resten af huset.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,213,232 Unikke besøg
XHTML CSS