HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan skal DUT være indstillet
VB
Jeg har aldrig fået helt fod på, hvad DUT betyder. Men da DUT kan indstilles, er det næppe ligegyldigt, hvordan den er indstillet. Derfor efterlyser jeg en forklaring. :-)
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
hamselv
DUT = Dimensionerende udetemperatur.

Uden at have nærlæst Nibe vejledningen, kunne man gætte at den sætter afslutningen på din varmekurve. I Bosch -regi, kalder man det "Laveste udetemperatur" og denne har ingen reguleringsmæssige konsekvenser, men denne viser bare hvor den grafiske afslutning er på kurven i displayet. Mon ikke det er det samme. Læs vejledningen og check. Sættes til -15° i DK.
 
VB
Tak for svaret.

Ifølge NIBE's vejledning er fabriksindstillingen af DUT -18, men Vølund har stillet den på -12.

Man kan også indstille dT ved DUT. Her siger vejledningen: 10, men Vølund har stillet den på 15.

Hvad står "dT ved DUT" for?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
hamselv
Trækker mig.,..... Vi er ude i noget jeg ikke ved og ikke lige har tid til at sætte mig ind i. Synes det begynder at lugte at afrimning og så er det ret fornuftigt at det er indstillet ordentligt. Afvent lige indspark fra Vølund/Nibe experter.
 
VB
Hm, det lyder lidt interessant.

Varmepumpen har fået skiftet følere, fordi den afrimede 4-5 gange i døgnet, selv på meget varme sommerdage. Det kunne jeg konstatere i historikken på NIBE Uplink, og jeg så den også fysisk gå i afrimning nogle gange.

Jeg tror ikke udskiftningen hjalp, men jeg kan ikke se det mere, fordi NIBE Uplink ikke mere registrerer afrimninger i historikken. Til gengæld ser det ud til, at varmepumpen kun afrimer, når det er nødvendigt, når det er vinter og der dannes rim på lamellerne.

Derfor har jeg slået mig til tåls med, at eventuelle sommerafrimninger næppe betyder noget. Men jeg vil da spørge servicemontøren ved lejlighed.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
KNVarme
Hej VB

DUT er som andre allerede har skrevet Dimensionerende ude temperatur.
Det er den laveste temperatur man forventer at der forekommer i det område varmepumpen opstilles i. I Danmark er Dut - 12 grader C.
Så hvad betyder det så i praksis...
Ikke ret meget!
Da tilskudsvarmen enten er slået fra eller styres af at varmepumpen ikke opnår at lave varme nok indenfor et givet tidsrum, foreksempel hvis den ikke kommer op på temperatur indenfor 60 minutter, så betyder det ikke noget.
Men installatøren har gjort ret i at indstille den til -12 grader
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
VB
Hej KNVarme

Tak for svaret. Nu har jeg styr på, hvad DUT betyder.

Med hensyn til dT ved DUT siger manualen, at det "er forskellen i grader mellem mellem fremløbs- og returløbstemperatur ved dimensionerende udetemperatur".

dT ved DUT har Vølund, som nævnt, indstillet på 15, hvor fabriksindstillingen er 10. Betyder det heller ikke noget i praksis?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
KNVarme
Jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor den er indstillet til 15 grader, det indrømmer jeg gerne.
dT er jo en temperaturforskel. Og her er det imellem fremløb og retur.
Umiddelbart vil jeg tro at dT ved DUT er den størst tilladelige temperaturforskel på frem/retur og bliver den større så skruer varmepumpen op for fremløbs hastigheden. Jeg mener at Nibe´s styring og cirkulationspumpe kan styre flowet også.
Altså hvis dT bliver større en 15 grader så skruer styringen op for flowet og for varmeproduktionen samtidig.
Det svarer bare ikke på hvorfor installatøren har stillet den på 10 grader.... Nærmere kommer jeg det nok ikke Frown
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
VB
Det er korrekt, at varmepumpen styrer flowet via cirkulationspumpen. Jeg går ud fra, at det er med til at holde fremløbstemperaturen på linje med, hvad varmekurven dikterer.

Men det er ikke mit indtryk, at varmeproduktionen styres af dT ved DUT.

Det er mit indtryk, at kompressoren som hovedregel styres af udetemperaturen. Eksempelvis 50 Hz ved +5 grader, 60 Hz ved 0 grader og 80 Hz ved -5 grader.

I situationer hvor varmepumpen kommer meget bagefter, typisk på grund af kraftig blæst, der giver ekstra afkøling af huset, skruer styringen kraftigt op for varmeproduktionen. Det sker ved gradminuttallet -470, såvidt jeg husker.

Hvis fremløbstemperaturen til radiatorerne overstiger varmekurven med 10 grader, går gradminuttallet i 0 og stopper varmepumpen. Fabriksindstillingen er 10 grader.

Men 10 grader er alt for stor difference. Så stopper varmepumpen ikke før radiatorene er fyldt med 50 grader varmt vand, så varmepumpen må holde stille i op til et par timer.

Derfor vil jeg vil i vinter gøre det forsøg at se, hvordan det går ved laveste indstilling. Den er nemlig 2 grader over varmekurven.

Målet er at få så jævn drift som muligt.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
KNVarme
Åh, undskyld. Det var faktisk dårligt forklaret.
Det jeg mente var at når ude temperaturen er nede på DUT så tillader varmepumpen dT at blive 15 grader før den skruer op for flow og varmeproduktionen.
I det tilfælde her har installatøren vurderet at det var ok at der var så stor afkøling imellem fremløb og retur. Men hvorfor? Det kan jeg stadig ikke gennemskue. Måske har han erfaring fra et lignende hus med lignende varmeforbrug og radiator/gulvvarme fordeling?

Det er ikke et parameter jeg normalt selv stiller på fordi vi da er nede ved de temperaturer hvor varmepumper begynder at skulle knokle for at hive varmen ind i huset. Og der skønne jeg at fabrikanterne har ret godt styr på hvad den bedste indstilling er.
Plus at jeg syntes 15 grader er meget. Hvis nu VP kører ved en fremløbstemperatur på 42 grader så tillader man returen at komme ned på 27 grader og det syntes jeg er temmelig lavt. Bavares det kan sagtens være nok til et vel isoleret gulvvarme hus. Men jeg vil hellere have at folk bruger 200 kroner mere i strøm om året end at de skal ud og pille i varmepumpen lillejuleaftens nat fordi det blæser. Men det er bare mig!
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
VB
Ingen grund til undskyldning. Jeg er ikke fagmand, men jeg oplever at jeg lærer rigtig meget af dine forklaringer.

Indstillingen af dT ved DUT blev foretaget af Vølund for godt et par år siden. Dengang var F2040 NIBE's første frekvensstyrede luft til vand varmepumpe. Og det var mit indtryk, at Vølunds viden om dens korrekte indstilling var begrænset - for nu at sige det pænt.

Indstillingen blev foretaget af Vølund i forbindelse med at jeg klagede over at varmepumpen ofte kørte som en on-off varmepumpe. Den fyldte simpelthen 50-55 grader varmt vand i radiatorerne som "buffer", således som jeg har beskrevet i mit foregående indlæg.

Vølunds indstilling af dT ved DUT ændrede ikke på dette driftsmønster.

Det ledte mig ud i en "kreativ" løsning, hvor jeg ændrede gradminutindstillingen for "start tilskudsvarme" fra 700 til 100 og blokerede elpatronen, fordi jeg pludselig observerede at elpatronen kortvarigt koblede til allerede omkring frysepunktet.

Men indstillingen af gradminuttallet løste effektivt problemet med store mængder alt for varmt vand i radiatorerne. Nu kunne varmepumpen ikke halte -470 gradminutter bagefter, men kun -80 gradminutter, før kompressoren øgede frekvensen for at indhente det forsømte.

Gastech, som har overtaget servicen efter Vølund, har imidlertid siden oplyst mig om, at det sandsynligvis er min indstilling af gradminuttallet, der fik elpatronen til at koble til i utide.

Siden har jeg opdaget at der findes en menu ,hvor jeg faktisk kan indstille varmepumpen til at stoppe, hvis fremløbstemperaturen overstiger varmekurven med et vist antal grader.

Fabriksindstillingen 10 grader, men i den kommende vinter forsøger jeg, som tidligere nævnt, med indstillingen 2 grader.

I øvrigt vil jeg, efter din forklaring, stille dT ved DUT tilbage til fabriksindstillingen 10.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
KNVarme
Tak for roserne :-)
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,195,336 Unikke besøg
XHTML CSS