HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Alt-i-et-indedel men uden buffer?
JeppeDahl
Endnu en overvejelse i min jagt på en varmepumpe.

Pladsen er trang i mit bryggers. meget trang. jeg bliver derfor nødt til at vælge en indedel med så meget integreret som muligt - i et 60 skab.
Men jeg syntes ikke at jeg kan finde pumper der nævner en buffer tank til varmen. andre steder på forum ser jeg at det er nødvendigt med buffertank for at optimere drifttider på pumpen.

Vil det give mig problemer at køre fx. en bosch awm6000 med 168l. vvb? men uden buffer på varmen?

Jeg har tung jordvarme i hele huset (130m2 nyistandsat fra a-z)
 
detniels
en Fujitsu Waterstage er bygget til at kunne køre uden buffer

i stedet for en buffer har den en lille tank på ca. 20 liter hvor varmeveksleren er bygget ind i

jeg har en comfort 8 som kører direkte på gamle underdimensionerede radiatorer og det fungerer fint nok, dog knirker mine radiatorer lidt når den afrimer

og den fungerer bedst med tung gulvvarme
 
VB
Det er mit indtryk, at en frekvensstyret varmepumpe ikke behøver buffer. Min kan køre både med og uden buffer. Det sidste er tilfældet, hvis jeg indstiller produktionen af varmt vand til "luksus".

Hvis jeg har ellers forstået det rigtigt, indeholder buffertanken en gennemstrømningsvandvarmer. I økonomi- og normal-indstillingen er kun de øverste lag af vandet 55 grader varmt og sendes ikke med rundt i radiatorer og gulvvarme.

I luksusindstillingen bruges (næsten?) hele buffertanken derimod til varmt brugsvand. Og det er min opfattelse, at en frekvensstyret varmepumpe kører bedst uden buffer. Så derfor har jeg indstillet brugsvandet på luksus - selv om økonomi-indstillingen er længe rigeligt til os.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Admin

Det er mit indtryk, at en frekvensstyret varmepumpe ikke behøver buffer.


Buffer hjælper også ved afrimning
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
JeppeDahl
ok. det lyder til at jeg kan få det til at virke uden. Mange tak for svarene!

Et bonus spørgsmål;

min vvs'er siger at varmtvandsbeholderen i inde-unit er den største svaghed i systemet. er der nogen der kan nikke genkendende til det? Han argumentere for at hænge en lille indedel uden beholder på væggen, og stlle en 200l gulvbeholder under den. Det bliver samlet lidt dyre her og nu, men tænk på alle de penge jeg kan spare HVIS vvb går i stykker... hvis...
 
woebbe jordvarme siden 1985
@jeppedahl
prøv at kontakte dvi dansk varme pumpe industri, jeg fik i sin tid et tilbud fra dem på en queen og som jeg huskerkører den uden seperat buffer og den fylder meget lidt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
detniels
@JeppeDahl

det med at VVB skulle være den svageste del i et integreret system synes jeg lyder lidt som en røver

den VVB som følger med en integreret indedel er jo dimensioneret efter varmepumpen og har præsis det overfalde areal i spiralen som varmepumpen kører bedst sammen med

hvis du skal ud og finde en særskilt NeoTherm, eller anden, VVB med +2,5m2 spiral, så koster den snildt 5000,- og det er uden elpatron og styring.
 
hamselv
->detniels, ja gad også godt vide hvilke apparater den smed har erfaring med. Nu piller vi ved en del forskellige maskiner. Og udover at uegnede beholdere genererer bunker af bøvl, er det vel egentlig kun dem der er på vandværker med surt vand - hvor behandlet vand ikke er påfyldt - hvor vi ser noget der ligner et regulært problem med forventet lav holdbarhed.

Kender så PT eet eksakt vandværk hvor det virkelig er noget skidt. Og der er det Börö's meget fine tanke der har problemet med tæringer i kappen (alt sort jern får problemer med PH væsentlig under 7). Erfaringsmæssig ved vi så PH regulering hjælper, så måske er et par af tyskernes krav til behandlet vand ikke så skævt endda.

Købte jeg mærkevarer med en ordentlig garanti, ville jeg ikke være bange. Specielt ikke hvis jeg ofrede de par kroner det kostede at få behandlet vand på. Det ville så samtidig give mig den gevinst, at min nye - forhåbentlig højeffektive - veksler ikke grisede til med kedelsten.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,244,974 Unikke besøg
XHTML CSS