HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vand eller kølemiddel - pumpen placeret væk fra huset
JeppeDahl
Hej

jeg skal have valgt en luft-vand varmepumpe og prøver på at snævre feltet ind.

Lige nu går overvejelsen på luft kontra kølemiddel i rørene mellem inde/ude del. Udedelen skal placeres ca. 6 meter fra huset. Vil der være mærkbart mindre varmetab i kølerørene? er dette et
validt argument?

Og hvad er holdningen generelt til kølemiddel - der bliver krav om årligt tilsyn med pumpen?
Hvad siger fremtiden, når jeg om 15 år skal udskifte den ene eller anden del, er jeg så bedst tjent med vand- eller kølerør? Lige nu er det et fåtal der bruger kølerør... måske der slet ingen er om 15 år?
 
KNVarme
Hej JeppeDahl.

Jeg antager at du bekymrer dig for at der skal komme en strømafbrydelse og varmepumpen derfor ikke kan køre...
Hvis det er din bekymring skal du kigge på et split anlæg der bruger kølerør med kølemiddel i mellem inde og udedel.
Man kan sagtens påfylde frostvæske på de LV modeller der bruger vand imellem ude og indedel.
Men der er ikke ret mange der bruger det. Jeg kører med mellemrum service/rep for forskellige udbydere og jeg har ikke set det brugt fast hos nogen af dem endnu. Det er enkelte individer i firmaerne der selv gør det eller kunder der beder om det og får det.
En af grundene er at der er væsentlige effektivitetstab i forhold til varmeoverførselen imellem inde og udedel når man frostsikrer. Man vil ikke sælge kunden et anlæg der ikke lever op til de oplyste værdier.

Der er alligevel krav om årligt tilsyn med pumpen selv om der er vand imellem inde og udedel hvis kølemiddelfyldningen er over et kilo. Og det har den været på alle dem jeg har haft fat i.

Det er nok lidt et religionsspørgsmål om hvad der er bedst.
Jeg er selv glad for split anlæg med kølemiddel imellem inde og udedel men andre har det lige modsat og begge typer virker fint. De holder dig varm så længe du har strøm.

I øvrigt så vil det næppe betyde noget som helst om 15 år hvilken model du vælger i dag.
Jeg ville aldrig installere et nyt anlæg på 15 år gamle kølerør da det er mig der hænger på garantien. Men jeg sætter pris på at der er boret huller til rørene og lavet strøm i forvejen. Om det så er kølerør eller vandrør er mindre vigtigt. Smile
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,537 Unikke besøg
XHTML CSS