HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Manglende varme
ClausN
Jeg har fået installeret Nibe F1245 i april måned. I huset fra 1986 har vi gulvvarme og radiatorer.

Problemet er, at vi har haft det lidt koldt her i løbet af sommeren. I foråret var der fint varme i både gulv og radiatorer, men efter at det blev varmere udenfor, er det blevet for koldt indenfor. I badeværelset er gulvvarmen så lav, at der føles fugtigt og håndklæder tager langt tid om at tørre.

Jeg har justeret temperaturen fra 0 til 3 i anlæggets styring, men uden at vi oplevede den store forskel.

I manualen har jeg læst at alle termostater bør være åbne. Det er mine ikke, idet både den gamle ejer af huset og installatøren sagde at det ikke var nødvendigt. Gulvvarmen kan reguleres rundt omkring i huset. Termostaterne til gulvvarmen står på 2-3 (kan gå op til 5). De fleste radiatorer er lukkede, men dem som er åbne giver ikke meget varme - heller ikke hvis jeg åbner dem helt.

Hvad bør jeg gøre for at få mere gulvvarme. Åbne helt op for termostaterne eller gå ind i anlæggets styring og skruer mere op?
 
tagestavsdal
Hej

Punkt 1.
Jeg har en 1255
og har data på nettet, din 1245 burde også kunne sættes på nettet.
Hvis du har VP på nettet, så kan du få kurver udlæst i detaljer for hvad du vil se på.

Du kan finde min pumpe via https://www.nibeuplink.com
Logind med brugernavn vp@stavsdal.dk og kode VP1234vp

Punkt 2.
Jeg tror at dit problem er følgende:
Når det bliver sommervarmt, så stopper varmebærerpumpen.
Se på kurver for min varmebærerpumpe, se dags-uge og månedes værdier.
Se eventuelt samtidig udetemperaturen og se at når denne er over 20grader, så stopper varmebæerepumpen, fordi du IKKE har brug for varme.
Der skal ændres et eller andet i indstillingerne, således at du altid har cirkulation (jeg ved ikke hvor) også selvom der kun er behov for varme på badeværelsesgulvet.

MHT til termostater så er mit råd følgende (når det bliver efterår og du har mere varmebehov)
Åben alle termostater FULDT, hvis det bliver for varmt, så vælg en lavere varmekurve (du får lavere fremløCool og du får bedre økonomi i VP.
Når du har fundet den laveste acceptable varmekurve, og derved husets koldeste rum, Så lad termostaten stå helt åbent her. Hvis der så er for varmt i andre rum må du enten mindste gennemstrømningen eller benytte termostaten

Angående din VP på net:
Få netværket ud til din VP, uden at trække ekstra ledninger:
Du kan med netværk via powerline få net ved VP. En enhed i stikkontakten ved din router og en enhed ved stikkontakten ved din VP, så kobler du dine netværkskabler til disse enheder.
F.eks dette D-Link PowerLine AV2 600 Gigabit Kit
Se på havd du kan få og har brugfor.
Kan fås med både dinstik og trådløst i samme enhed, hvis du har brug for det.

Du kan gratis oprette dig som bruger på nibeuplink og tilslutte din egen varmepumpe. Hvis du køber deres års abonnement til ca 250kr, så får du langt flere data på nettet.
Min adgang er med abonnement. Uden abonnement kan du kun have en parameter på grafen adgangen.

Til indregulering og forståelse har jeg haft MEGET glæde af at kunne se mine drifts betingelser over tid og som grafer.

Hilsen Tage
 
ClausN
Tak for dit svar, Tage.
Jeg vil følge dit råd, når det begynder at blive koldere udenfor.
Er der mon andre, som ved hvad der skal til for at få mere cirkulation i systemet?
Vi har en Alpha2 pumpe (som er indstillet i position 2), men det er vel ikke den varmebærerpumpe som Tage nævner?.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej clausn
jeg har selv en 1245 og jeg kan godt lige gi dig anvisning på hvordan du får varme nok til dit badeværelsesgulv m.m. Også om sommeren.
Jeg er ikke lige med på hvad det er du har skruet op for i styringen( fra 0- 3 ) men da du jo syntes alt fungerede da det var forår vil jeg foreslå at du stiller styringen tilbage hvor den stod.

Din varmepumpe er sat til at stoppe for alt varme (undtagen vsrmtbrugsvand) når udetemperaturen når en given temperatur, den skal ændres hvis du gerne vil ha varme i dut badeværelsesgulv om sommeren, ligeledes skal vi ha ændret din minimumstemperatur for at sikret at din minimums temperatur bliver høj nok.

Du starter med at sætte fanen på styringen på ikonet fir varmepumpe, i menuen går du ind i avanceret, derefter autoindstilling, her går du ind i stop af varme og ændre den til feks 27
. Nu vil varmepumpen blive ved med at lave varme til huset sålænge udetemperaturen er under 27grader. Varmebærepumpen vil også køre indtil udetemperaturen når 27grader.
Du går nu tilbage i menuerne til du kommer ud til hovedmenuen igen. Herefter begår du ind i indeklima det er den med billedet af et hus, du vælger avanceret, og finder min. Fremløbstemperatur. Her kan du nu vælge den minimums temperatur som der vil komme ud i dit gulvvarme. Jeg vil tro at du vil få god varme hvis du sætter den til 35 grader, (men ellers prøv dig frem gi gulvarmen et døgn til at stabilisere sig for hver gang du laver ændringer her.)
Hvis du laver ovenstående vil dit varmepumpeanlæg sikre dig en minimumsfremløbstemperatur på 35 grader indtil udetemperaturen kommer op på 27 grader, da vil anlægget stoppe med at varme.
hUSK at åbne helt for telestaten på badeværelserne.og lad de ivrige være med de indstillinger der var ok om foråret. Hvis der er rum der stadig føles for kolde så skru lidt op for telestaterne i de pågældende rum.
Ovenstående giver max komfort men ikke bedste driftsøkonomi, tilgængæld skal man jo huske at det billigste tidspunkt at opvarme huset på er om sommeren.
En finjustering og trimning af dit anlæg med henblik på at give bedst mulige driftsøkonomi kan ikke laves her om sommeren, det sksl gøres om vinteren hvor det er godt gang i det hele.
Ovenstående er lavet med udgangspunkt i mit eget anlæg hvor softwaren ikke har været opdateret i flere år ( pga at det hele virker perfekt) så jeg håber at vejen ind i menuen ikke er ændret i forhold til dit anlæg.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Walther12
Hej Clausn

Min erfaring siger mig at her om sommeren skal du på de kilder (gulvvarme og radiator) du skal bruge varme fra, de skal være helt åbent for der skal være noget forbrug for at det køre optimalt. Så skal du regulere min fremløbstemp. til så du får varme nok ud til den sidste varmekilde på dit system. Det kan være den skal være 30 gr. eller som er nævnt 35 gr., det er meget forskelligt fra hus til hus, det skal man prøve sig frem med.

Håber du får det til at virke.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
ClausN
Tak for jeres svar.

Jeg har nu ændret "Stop for varme" til 25 (stod på 18). Derefter har jeg ændret "Min. fremløb" til 35 grader (stod på 24 grader). Det har sat gang i sagerne. Faktisk så meget at jeg måtte regulere "Min. fremløb" til 32 grader. Kun termostaten til gulvvarmen i badeværelset er fuldt åbent. De andre står på 2-3 ud af 5. Alle radiatorer (på nær en enkelt i kælderen) er lukkede.

Endnu engang tak for jeres svar.
 
Walther12
Hej ClausN
Hvorfor har du nogle af radiatorerne/gulvvarme lidt åbent, hvis de ikke skal give varme fra sig?
Hvis du ikke skal bruge varme er der ingen grund til at de står bare lidt åbent, det går kun ud over din økonomi.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,051 Unikke besøg
XHTML CSS