HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nibe 2040
VB
Vores frekvensstyrede luft til vand varmepumpe (NIBE F2040 med indendørsmodulet NIBE VVM 310) står stille 4- 5 timer i døgnet.

Varmepumpen holder nemlig en række pauser på 20-30 minutter. Også ved temperaturer omkring og under frysepunktet. (Pauserne optræder ikke i forbindelse med afrimningerne, som kun stopper varmeproduktionen i 5 minutter).

Umiddelbart ville jeg imidlertid forvente, at en frekvensstyret varmepumpe arbejdede hele tiden i koldt vejr. Og kun stoppede for at afrime.

Vølund, som har leveret varmepumpen, har ingen forklaring på disse pauser. De mener vist, at det er normalt, at deres frekvensstyrede varmepumpe kører sådan lidt on-off.

Jeg mener at have observeret, at frekvensen (varmeproduktionen) reguleres af udetemperaturen og gradminuttallet i forening.

F.eks. ved udetemperaturen +4 grader bestemmer varmepumpens styring, at frekvensen skal ligge på 33 Hz. Det er sjældent nok til at nå varmekurvens indstillede fremløbstemperatur (+40 grader). Derfor falder gradminuttallet langsomt.

Ved gradminuttallet -80 hæver varmepumpen frekvensen i trin fra 33 op til 70 Hz eller mere. Ved gradminuttallet -50 falder frekvensen tilbage til 33 Hz.

På det tidspunkt har varmepumpen imidlertid nået at overproducere så meget varme ind i radiatorerne, at fremløbstemperaturen overstiger varmekurvens indstilling med 4-5 grader.

Det er årsagen til, at gradminuttallet ender med at gå i 0, hvor varmepumpen stopper og holder en pause på 20-30 minutter.

Ved udetemperaturen -5 grader er varmekurven indstillet på 45 grader, som fint kan holde huset varmt. Men pauserne betyder, at fremløbstemperaturen i perioder overstiger varmekurven med 4-5 grader – altså omkring 50 grader.

Jeg forstår ikke, hvorfor frekvensen ikke bare styres af fremløbstemperaturen i forhold til varmekurven. Det mener jeg ville være den mest logiske og mindst komplicerede måde at tilpasse varmeproduktionen på.

Varmepumpens økonomi er i øvrigt OK. Den brugte ca. 6800 kWh i 2014. Det skal ses i forhold til et olieforbrug på 2300 liter. Det var nødvendigt for at opvarme vores hus på 180 kvm, før vi fik varmepumpe.

Så jeg er bestemt ikke utilfreds med økonomien. Det undrer mig bare, at vores frekvensstyrede varmepumpe står stille 4-5 timer i døgnet med periodisk høje fremløbstemperaturer til følge.

Om og hvor meget det betyder for økonomien, kan jeg ikke gennemskue.

Overskrift indsat
Redigeret af hamselv d. 11-03-2015 18:49
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg tænkte om det måske kunne være at den står stille fordi den er lidt for stor til huset.

En frekvensstyret varmepumpe kan jo tilpasse effekten inden for et bestemt område feks 7-12 kwh, hvis varmebehovet i en lun vinterperiode måske kun er feks 4 kwh vil jeg tro at den kunne finde på at stå stille i en periode.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
VB
Tak for svaret, Woebbe. Og undskyld jeg først reagerer på det nu.

Vores varmepumpe tilpasser effekten inden for området 3-12 kW. Ved udetemperaturer over +6 grader arbejder varmepumpen ved sin laveste effekt, 3 kW. Så ved temperaturer over +6 grader er det ok med pauser, synes jeg.

Men ved lavere udetemperaturer end +6, hvor laveste effekt, 3 kW, ikke er nok, der synes jeg bestemt ikke, at 20-30 minutters pauser er fornuftige. Pauserne optræder endda ved frostgrader, hvor en frekvensstyret varmepumpe bør arbejde hele tiden og ikke stå stille 4-5 timer i døgnet.

Tidligere kunne varmepumpen holde pauser i op til 1-2 timer ved temperaturer nær frysepunktet, så radiatorerne blev kolde. Hvorefter varmepumpen kørte op på fuld effekt for at nå det forsømte og i perioder sendte 50 grader varmt vand rundt i radiatorsystemet. Skønt en konstant (og mere økonomisk) temperatur på 40 grader sagtens kunne klare opgaven.

Vølund kunne ikke give mig nogen forklaring på dette, efter min mening, helt forkerte driftsmønster for en frekvensstyret varmepumpe. Og Vølund kunne heller ikke indstille varmepumpen, så den ikke delvis opførte sig som en on-off-varmepumpe.

At pauserne nu er reduceret til 20-30 minutter (hvor radiatorerne ikke når at blive iskolde), er derfor alene min egen fortjeneste. Jeg har opnået denne markante forbedring ved en lille, men meget virkningsfuld, ændring af en simpel indstilling under menuen for gradminuttallet.

Her stod værdien for startdifference-tilskuddet på fabriksindstillingen 700 (også efter Vølunds ”indregulering” af varmepumpen). Skalaen går fra 100 som minimum og 2000 som maksimum.

Jeg har nu ændret indstillingen til fra de 700 til 100, og det har reduceret pausernes længde til de nuværende 20-30 minutter, hvor radiatorerne ikke når at blive alt for kolde.

Forklaringen på, at min ændring af værdien i menuen for gradminuttallet markant har forbedret varmepumpens uhensigtsmæssige driftsmønster, er følgende:

Ved fabriksindstillingen 700 falder gradminuttallet langsomt til -417. Her giver frekvensstyringen ordre til varmepumpen om at producere varme ved fuld effekt. Det gør varmepumpen, indtil gradminuttallet er steget til -247, hvor den får ordre om at gå tilbage til den tidligere lavere effekt, som styres af udetemperaturen.

Ved min ændring indstilling indtræffer frekvensstyringens to ordrer derimod ved gradminuttallene -80 og -50.

Resultatet er, at jeg reducerer tiden, hvor varmepumpen arbejder med fuld effekt, fra 170 gradminutter til 30 gradminutter.

Ved Vølunds fabriksindstilling arbejdede varmepumpen for fuld effekt i 170 gradminutter og fik dermed lang tid til at overproducere en masse varme, som forårsager de meget lange pauser.

Tiden med helt unødvendigt overproduktion har jeg nu begrænset mest muligt og derved opnået et væsentligt bedre driftsmønster.

Hvor meget de nuværende pauser på 20-30 minutter betyder for økonomien, kan jeg ikke gennemskue.

I pauserne bruges der jo ikke strøm. Til gengæld ligger fremløbstemperaturen højere end nødvendigt i perioderne med fuld effekt, hvor varmepumpen indhenter det forsømte i pauserne.
 
tagestavsdal
Hej
Synd at vi mangler en overskrift.

Jeg har selv en Vølund 1255-16
frekvensstyret

Her i sidste uge, da det blev varmere fik jeg problemer.
Pludselig så ændredes gradminut fra ca - 300 og til nul,

det skete 3-4 gange om eftermiddagen, hvor varme behovet ikke var så stort.
Hereter stod pumpen helt stille i 30min,
og f.eks varmebærer pumpen kørte slet ikke, selvom indstillingen ved menu 5.1.11 i venteposition var 20%.

Det hjalp faktisk at opdatere til seneste software version (i hvert fald indtil videre)

Så det er mit forslag. Opdater softwaren og se om det ændrer noget.

Hvis du vil se mine data, så brug nibeuplink.com
med denne bruger
vp at stavsdal.dk
kode: VP1234vp

Data for 8. + 9. marts er interessante i denne forbindelse.

Hilsen
Tage
 
tagestavsdal
EN fortsættelse:

Jeg ville lige teste at min "kig på" bruger vp snabela stavsdal.dk også stadig virkede.
da iagttog jeg at gradminut sprang fra -29 og til nul
nu er jeg spændt på hastighed af varmebærer pumpen og længden af stilstands perioden.

Jeg skriver senere

Tage

PS kan man rette i sine indlæg, det kan man i solcelledebat.dk
Kan man det pogså her?
hvis ja, så hvordan?
 
hamselv
Er på med superbrugerlogin og kan ikke huske om man kan rette Tage. Ellers er vi superbrugere skam behjælpelige med både dette og hint.
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2401&pid=17908#post_17908]tagestavsdal skrev:[/url]


Her i sidste uge, da det blev varmere fik jeg problemer.
Pludselig så ændredes gradminut fra ca - 300 og til nul,

det skete 3-4 gange om eftermiddagen, hvor varme behovet ikke var så stort.
Hereter stod pumpen helt stille i 30min,
og f.eks varmebærer pumpen kørte slet ikke, selvom indstillingen ved menu 5.1.11 i venteposition var 20%.



Kan det mon skyldes en for stor difference mellem den beregnede og aktuelle fremløbstemperatur? (Menu 5.1.3)
Vølund F1245 - 8 kW
 
VB
Dine stop, da det blev varmere i vejret, kommer lige efter at varmepumpen har produceret varmt varmt brugsvand.

Det viser din historik på NIBE Uplink, så vidt jeg kan se.

Ellers følger den beregnede fremløbstemperatur faktisk præcis med den faktiske fremløbstemperatur.

Det gør min varmepumpe ikke – hvilket kan ses på Nibe Uplink:
Brugernavn: vagn.bro@gmail.com – Kode: 76Varmepumpe74
 
pmp
Der er nok intet galt med Tages varmepumpe.
Han er bare kommet med i et ecogrid projekt i det lokale elselskab. Elselskabet kan dermed stoppe varmepumpen.

.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2401&pid=17921#post_17921]pmp skrev:[/url]

Der er nok intet galt med Tages varmepumpe.
Han er bare kommet med i et ecogrid projekt i det lokale elselskab. Elselskabet kan dermed stoppe varmepumpen.

.


Ja pm har ret
Jeg blev tilsluttet ecogrid projektet i uge 7,
projektets formål er bl a at undersøge muligheden for at fordele vores forbrug i overensstemmelse med produktion fra vindmølle/sol osv.
Derfor vil de gerne kunne styre min VP,
Der var bare gået ca 4 uger siden installation, så jeg havde glemt det,
Så jeg blev overrasket da min VP opførte sig mærkeligt.
Men selvfølgelig min sjusk at jeg ikke straks tænkte på dette.

Styringen af VP er dog lidt/meget primitiv. man sender et stop signal til VP (hvis jeg ellers har det varmt nok indendøre) og benytter ikke at Vølund pumper er forberedt til smartgrid.

Tage
 
lars-jacobsen
Vølund og SG ready, tjaaaa måske.
Se evt:
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2315&pid=17867#post_17867
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2401&pid=17927#post_17927]lars-jacobsen skrev:[/url]

Vølund og SG ready, tjaaaa måske.
forum_id=2&thread_id=2315&pid=17867#post_17867


@Lars-jacobsen
Tror du ikke Vølund er SG ready,
-eller hvad mener du med "tjaaaa måske" ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Jo jo jeg ved det 100% for den kære Vølund mand sagde jo de havde implementeret de 2 bit (4 tilstande) som ingen rigtig ved hvordan skal fortolkes.
Det er nok mere hele den hype der er om Smart grid. Ligesom de såkaldte smarte/inteligente elmålere. Hvor smarte er de egentlig når det kommer til stykket, bortset fra de er fjernaflæse.
De fleste vil gerne have smarte funktioner så de får merværdi, men lur mig om ikke varmepumpen er stået af og udskiftet inden vi har smartgrid i DK der gør brug af de 2 bit.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Den lokale ecogrid hos Tage har intet med SG ready at gøre. Det ser ud til at være en simpel blokering, præsis som styrdinvarmepumpe gør det.

Jeg ved ikke hvilken Vølund mand du omtaler, men SG ready er et system, der anvendes i Tyskland. I Danmark kan vi bruge SD ready til at påvirke varmepumpen på en bedre måde, med vore egne hjemmebyggede supplerende styringer, der ofte bedre kan optimere varmepumpen i de enkelte tilfælde.
Alle Nibe F1145/1245/1255 er SG ready med den rigtige software.

SmartGrid systemerne er ikke nogen, der er optimalt for forbrugerne (så længe vi har samme el-pris hele døgnet), men derimod optimalt for elselskaberne. På en on/off varmepumpe koster det måske ikke forbrugeren det store, men på en frekvensstyret varmepumpe som Tages giver det absolut ingen mening. Efter start går der flere timer før systemet kommer i balance og økonomien dermed bliver optimal, og det tages der ikke hensyn til.
Man har betalt ekstra for en frekvensstyret varmepumpe, og går så over til on/off drift, med en dårligere økonomi, end hvis man havde købt en on/off. Det kan jeg ikke anbefale nogen.

Om elselskaberne i Danmark vil tage de 2 bit (SG ready) i brug ved jeg ikke noget om, men det er absolut anvendeligt for den enkelte.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,012 Unikke besøg
XHTML CSS