HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
For stort forbrug på varmepumpe ?
Stigbindner
Hejsa - jeg har købt et 3 år gammelt fritidshus (helårsisoleret), installeret med en luft/luft & luft/vand varmepumpe.

Luft/vand pumpen laver gulvvarme & varmt brugsvand. Problemet er dog at varmepumpen bruger 30-50 Kw i døgnet, og det er selvom gulvarme termostaterne er sat på 18 gr. og det varme vand til 40 gr. Vi bor ikke i huset, skal blot holde det lidt "i gang".

Varmepumpen kan sagtens lave varmt vand og varme til gulvet så der kan blive dejligt varmt, ved ikke om det er en justering, men dem der tidligere har beboet huset, har jo ikke boet der med dette forbrug.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad problemet kan være, eller om i kender en expert der kan komme og kigge på det, han skal kunne finjustere den 100%, det være sig start/stop tider, heatcurves og div,. fremløbstemp olign.

Det er i København.

Vil lige gøre opmærksom på at jeg er ren novice ud i varmepumper.

Venlig hilsen

Stig Bindner
 
hamselv
Det hjælper kun dårligt at dobbeltposte. Det hjælper langt mere at fortælle hvad man har af apparater? Om elforbruget er faktuelt målt, eller om det er noget man gætter? Hvor stort huset er? Isolationsgrad? Helårsisoleret kan betyde alt fra meget skidt til meget godt! Har sletttet din første post.
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17737#post_17737]hamselv skrev:[/url]

Det hjælper kun dårligt at dobbeltposte. Det hjælper langt mere at fortælle hvad man har af apparater? Om elforbruget er faktuelt målt, eller om det er noget man gætter? Hvor stort huset er? Isolationsgrad? Helårsisoleret kan betyde alt fra meget skidt til meget godt! Har sletttet din første post.


Det var ikke for at dobbelt poste - det var en fejl at den første kom under luft/luft, og jeg forsøgte at slette den, men kunne ikke lige se hvordan man gjorde dette.

Huset er på 60 m2, rigtig godt isoleret (hvor mange mm ved jeg ikke) Men det har vel ikke noget med at gøre at pumpen kører så godt som 24 timer i døgnet (ellers kan den ikke bruge så meget).

Det er et faktuelt mål, da vi ikke bor i huset, og ALT andet er slukket, så kan det jo kun være pumpen der har forbrug ?

Det bragte mig desværre ikke nærmere en løsning, eller en der kunne komme og kigge på problemet.
 
hamselv
Hvordan måles det? Bimåler? Hvilke varmepumper der der tale om? Hvordan er de bundet op? Er der elpatroner mm Er der et kendt førforbrug?

Et 60m² halvsløjt isoleret hus forbruger måske 3 kW ved DUT dvs lige nu måske 1,8 kW Dvs skal der være sammenhæng i det du oplyser, er huset ikke specielt godt isoleret og kører på ren elpatron.
 
hamselv
Derfor er det vigtigt at vide hvordan du har målt forbruget! Dit gennemsnit har du oplyst til mellem 1,25 og 2,1 kW!
 
hamselv
Nu skulle det vel aldrig være en VP18EK du har? Så bruger den en frygtelig masse energi på at udskifte din luft og elpatronen vrider din pung midt over på varmedelen. Der er korrekt indregulering og justering af parametrene vildt vigtige, da det koster en formue at overventilere når det er koldt. Ligeledes skal kanaler være godt isoleret, ellers ryger der en masse ud den vej.
 
allankj1
Kunne man ikke prøve at slukke for luft/vand pumpen og så se om luft / luft pumpen der æder alt strømmen eller omvendt.

En pumpe med for lidt kølemiddel kunne vel også medføre stort elforbrug.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Selv ikke den aller styggeste Luft/luft kan næsten sluge så meget. Eneste nogenlunde plausible forklaring er næsten det er en ventilationsvarmepumpe, evt som VP18EK der så er slet indreguleret og man ikke har modtaget nogen instruktion i hvordan sådan noget virker. EK betyder i den sammenhæng el-kedel, så opvarmningsdelen vil i såfald være ren elvarme.
 
hamselv
En varmepumpe med for lidt fyldning yder lidt og forbruger heller ikke så meget som ellers.
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17744#post_17744]hamselv skrev:[/url]

En varmepumpe med for lidt fyldning yder lidt og forbruger heller ikke så meget som ellers.



Takker for alle de mange input.

Det jeg er kommet frem til er at det er en EcoWarrior, (har vedhæftet typeskiltet)

Målingen er taget direkte på elmåleren. Luft/luft er selvfølgelig slukket når jeg tjekker forbrug.

Jeg har forsøgt at slukke for luft/vand pumpen, og bruge luft/luft pumpen, den bruger ca. 10 Kw i døgnet - det er vel ok.

Der er en el-patron, men den har jeg slået fra.

Tidligere forbrug har ligget meget lavere, og da vi jo ikke bor der, er der jo intet forbrug på varmt vand.

Jeg har i dag lavet en "factory reset" af pumpen, så må vi se hvor meget den har brugt i morgen.

Jeg vedhæfter også lige et par fotos af menuen i styringen.
Stigbindner tilknyttede følgende billede:billeder:
img_3207.jpg img_3205.jpg img_3183.jpg
 
hamselv
Som udgangspunkt kører du unødvendigt højt i temp.

Brugsvand behøver ikke en slags temperaturer. 49° er fint. At plage en luft/vand op i 56° ved frost ude, koster. Fremløb på 46° alt alt for højt hvis det er gulvvarme. Er det radiatorer også ret højt. Der børe man kigge lidt på varmebærer kredsen og få lidt flow på.

Det lyder lidt som om den har kørt med alt alt for høje kurver. Men det forklarer kun dårligt forbruget. Nu er det ikke sådan at luft/luften står i Auto-mode???? Så de to varmepumper kan stå og sloges om hvem der er stærkest???
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17746#post_17746]hamselv skrev:[/url]

Som udgangspunkt kører du unødvendigt højt i temp.

Brugsvand behøver ikke en slags temperaturer. 49° er fint. At plage en luft/vand op i 56° ved frost ude, koster. Fremløb på 46° alt alt for højt hvis det er gulvvarme. Er det radiatorer også ret højt. Der børe man kigge lidt på varmebærer kredsen og få lidt flow på.

Det lyder lidt som om den har kørt med alt alt for høje kurver. Men det forklarer kun dårligt forbruget. Nu er det ikke sådan at luft/luften står i Auto-mode???? Så de to varmepumper kan stå og sloges om hvem der er stærkest???


Dette er fabriksindstillingerne. Da vi ikke bebor huset, har jeg sat det varme vand til 40 gr.
Feed er sat til 40 gr. resten er vel ok ?

Luft/luft er 100% slukket / afbrudt
 
hamselv
Du skriver du har gulvvarme. Så er 40° i fremløbet temmelig meget for vildt. Men det retfærdiggør stadig ikke mellem 30 og 50 kWh/døgn. Nu er dette tal så ikke specielt lødigt, når det ikke er en separat elmåler. Kender ikke varmepumpen og kan ejheller finde en manual. Ligner lidt en kineser. Disse er ikke ligefrem berygtet for at overholde de på typeskiltet viste data, men det er heller ikke forklaring nok. Tror man skal tænke kritisk gennemgang af det hele, herunder måske en termografering af hus og installation. Lyder som om noget er lavet helt vildt forkert, eller skal det næsten ikke kunne lade sig gøre at have så voldsom et overforbrug. En gennemmåling af VP kan fortælle noget om hvordan den duer.
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17748#post_17748]hamselv skrev:[/url]

Du skriver du har gulvvarme. Så er 40° i fremløbet temmelig meget for vildt. Men det retfærdiggør stadig ikke mellem 30 og 50 kWh/døgn. Nu er dette tal så ikke specielt lødigt, når det ikke er en separat elmåler. Kender ikke varmepumpen og kan ejheller finde en manual. Ligner lidt en kineser. Disse er ikke ligefrem berygtet for at overholde de på typeskiltet viste data, men det er heller ikke forklaring nok. Tror man skal tænke kritisk gennemgang af det hele, herunder måske en termografering af hus og installation. Lyder som om noget er lavet helt vildt forkert, eller skal det næsten ikke kunne lade sig gøre at have så voldsom et overforbrug. En gennemmåling af VP kan fortælle noget om hvordan den duer.


Hvad mener du feed temp. skal være ?

Dem der har boet i huset de sidste 2 år, har brugt 17.000 i el/år (totalt), så der er ikke noget galt med selve huset. Da vi overtog huset, havde pumpen "sprunget en sikring" og der var koldt i huset. Det viste sig at være et varmelegeme i varmtvandsbeholderen. Det der er mærkeligt er at det har virket for dem, og naboen har 100% identisk opsætning, og de bruger ca. 10-15 Kw i døgnet.
 
hamselv
Som sagt kan vi end ikke finde en manual på apparatet. Og det er umuligt at spå om hvilke synder der er begået, men vi har da set bunker af "sjove" eksempler. F. eks at en luft/lufter skrues lidt langt ned og stilles i Auto-mode. Så giver den sig til at køle og lægge arm med varmeanlægget. Der forlanges højere temperaturer end varmepumpen kan magte, så overtager elpatronen. osv osv Mulighederne er mange og som ofte kan en montør med køle-, el- og varmeforstand finde sådan noget på meget kort tid.

Gulvvarme ville jeg køre udekompenseret, men aner ikke om varmepumpen kan.
 
pmp
17.000 pr. år !!!!!!!
Det er da et højt forbrug i et sommerhus på 60 m2
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17751#post_17751]pmp skrev:[/url]

17.000 pr. år !!!!!!!
Det er da et højt forbrug i et sommerhus på 60 m2


Det er ikke så galt enda, hvis det er blevet brugt som helårsbeboelse.
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17750#post_17750]hamselv skrev:[/url]

Som sagt kan vi end ikke finde en manual på apparatet. Og det er umuligt at spå om hvilke synder der er begået, men vi har da set bunker af "sjove" eksempler. F. eks at en luft/lufter skrues lidt langt ned og stilles i Auto-mode. Så giver den sig til at køle og lægge arm med varmeanlægget. Der forlanges højere temperaturer end varmepumpen kan magte, så overtager elpatronen. osv osv Mulighederne er mange og som ofte kan en montør med køle-, el- og varmeforstand finde sådan noget på meget kort tid.

Gulvvarme ville jeg køre udekompenseret, men aner ikke om varmepumpen kan.


Er det evt. noget du kender en der har forstand på, eller er det noget for dig ?
 
vendel
Kunne det her være manualen?

http://www.ekowarrior.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/MANUAL-EKO-2014.pdf
SVK 10 (5-16KW) frekvensreguleret inverter, 3x200m + 2x40m fødeslange, dec 2013.
215 m2 , de 35 m2 på 1. sal. Ældre hus der er moderniseret noget. Gulvvarme over alt, undtagen et lille værelse og 1 sal.
 
Stigbindner

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2385&pid=17754#post_17754]vendel skrev:[/url]

Kunne det her være manualen?

http://www.ekowarrior.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/MANUAL-EKO-2014.pdf


Ja det ligner den på en prik - takker. Jeg har haft fat i EcoWarrior om der evt. var en forhandler i Danmark, men ikke den store hjælp at hente.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,779 Unikke besøg
XHTML CSS