HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Støjdæmpning med slanger og bytte af cirk.pumpe
lsorensen
Hej og tak for et rigtig godt forum !!

Vi har en gulvvarme-installation hvor cirk.pumpe høres ganske godt i bl.a. stuen. Ikke overvældende, men nok til at det er lidt generende.

Jeg påtænker at flytte denne så den sidder mellom buffer og VP. Tesen er at støjen ikke vil kunne komme gennem nogle af disse enheder.

Men dette fører til to spørgsmål:
1: Jeg vil samtidig bytte til en Alpha 2 (25-60) pumpe (jeg har en Vilo i dag). - kan jeg lade den eksisterende pumpe blive siddende ? - vil den så bare løbe med eller må den væk ?

2: I installationsvejledningen til VP står der at det anbefales at tilkoblingen til centralvarmen gøres med slanger (aht. støjdæmpning formoder jeg). Er det normalt, og hvilke slanger bør man evt. anvende / hvor lange bør disse være ? 10 cm ?

På forhånd mange tak for svar !
Lsorensen
 
hamselv
Pumpen kan høres!??!? Hvordan???? Standard fejlen, med at monterer den på væggen. så den igennem væggen lyder som en færge??? Har ikke oplevet at Wilo er værre end Grundfoss, tværtom! Hvis pumpen er en Pico eller Yonos, kan jeg kun se et bytte til en Alpha II som en nedgradering i kvaliteten.

Hvordan er installation lavet? Parallel buffer eller seriekoblet??

Da kan ikke "bare" ændre placering. hvis det er tilfældet!

Man kan ikke svare på spørgsmålet, som det er stillet. Der er simpelthen alt for få oplysninger.

Men kan give et måske hint. Har prøvet at pumper der er ophængt i lette konstruktionen, kan brumme. Det kan normalt nemt fjernes med gummi galger, eller få bæringerne sat i gulvet eller på tunge vægge. Har aldrig oplevet at slanger på varmekredse har fjernet eller elimineret pumpestøj . Slanger er bare noget, jeg har set anvendt til at lave lyninstallationer.
 
lsorensen
Hej,
Jeg tænkte jeg skulle skrive lidt kort, men det blev åbenbart for kort...
Bufferen er seriekoblet i anlægget. Opvarmningen skete før VP-montering med el-patron i tanken som så gik til shunt og derefter ud i anlægget.
(Jeg bor i Norge, så her bruger man el i stor udstrækning..Smile
Nu er der så monteret en VP ind mellom tank og shunt. Shunten har jeg åbnet helt sådan at fremløb udelukkende styres af VP.
Årsagen til at tanken fortsat er i anlægget er bl.a. at varm forbrugsvand passerer i spiral gennem denne - derefter over i den interne tank i VP og til slut over i en lille varmtvandstank som topper temperaturen.

Således står altså tanken/bufferen "sidst" på anlægget og VP står først. Skulle VP stå af kan kan jeg tænde for el-patron i tanken og justere shunten, så har jeg en backup-løsning.
Cirkulationspumpen sidder så som en del af shunten på helt "gammeldags maner" (?) - lige efter shuntventilen.

Ja, anlægget er monteret på en letvæg (heroppe bygger de kun huse af letvægge...- omtrent Smile
Jeg har godt tænkt på om det var det som var problemet, men har nu afskrevet det lidt med baggrund i at det er relativt høje frekvenser som kommer igennem. Jeg har ikke tænkt at de ville komme gennem konstruktionen. Men godt tip, hvis du mener at det er det som er galt. - jeg vil prøve at løsne skruerne og fæste det med lidt gummi imellem. - der er nok ikke alverdens med plads til gummiklodser, men lidt hjælper sikkert også.

En del af motivationen var dog også at få strømforbruget til pumpen ned. Men jeg kan jo se hvordan det går med dette først.

Mvh
Lsorensen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,245,293 Unikke besøg
XHTML CSS