HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ingen besparelse med Vølund F1245-6 ift oliefyr?
bonde
Hej,

Min svigerfar afgik ved døden i juledagene, og nu forsøger jeg at hjælpe svigermor med varmepumpen, så jeg håber nogen herinde kan bidrage med lidt sparring? Det bliver en lang smøre, men jeg håber I har tålmodighed.

Efter jul har jeg rodet lidt med VP selv eftersom der var koldt i huset. Jeg gjorde det med udgangspunkt i diverse indlæg her, og det hjalp på varmen, men jeg tror der skal mere til. Eftersom jeg selv bor langt derfra så kan jeg ikke kigge til det ret ofte. Jeg har samlet logfiler for nogle dage og logning er slået til nu og jeg skal derover igen i næste uge.

De fik installeret jordvarme i 2012 for at erstatte et gammelt oliefyr, som de brugte ca 30.000 kr/år på til olie og vedligehold. Med den nye varmepumpe bruger de istedet 30.000kr på el... (inkl husholdsel) Svigerfar var noget skuffet over at det ikke førte til nogen besparelse, men ville ikke tale om det, så jeg fik ingen svar fra ham når jeg satte spørgsmålstegn ved lønsomheden. Svigermor har ikke engageret sig i spørgsmålet. Mit udgangspunkt er naturligvis at når man bruger 100.000kr+ for et nyt anlæg så skal det gerne spare lidt på driftkontoen.

Jeg mistænker at de er blevet prakket et underdimensioneret anlæg på (eller at svigerfar har været nærig og derfor ikke ville tale om det Smile ) Efter sigende har montøren udtalt at slangerne hos svigerfar er extremt effektive eftersom grundvandsniveauet ligger meget højt på grunden, hvilket jo gør gåden endnu større.

Det mest bizarre er, at de efterfølgende har fået installeret 2 stk separate 50L METRO varmtvandsbeholdere i hhv badeværelse og køkken fordi brugsvandet fra varmepumpen ikke blev varmt før der var løbet vand igennem i ti minutter. Det er så en ting, men så vidt jeg kunne vurdere, producerede VP stadig varmt vand to år efter.

Så vidt jeg forstår har de fået 600 m jordvarme kabel koblet til en Vølund 1245-6 med en NIBE UKV-100 buffer. Danfoss Alpha2 cirkulationspumpe stod på MAX fast tryk. Huset er bygget i 1965 og har radiatorer i alle rum undtagen badeværelse og køkken, hvor der er gulvvarme. Det er ca 180 m2 og der er ikke nogen kælder og loftet er ikke beboet. Loftet blev tillægsisoleret året efter og alle vinduer blev skiftet i november sidste år. VP står i et seperat, uisoleret og uopvarmet fyrrum fem meter fra huset. Rørføringen til huset er efter sigende isoleret, men uklart hvor godt. Brændeovnen i stuen benyttes flittigt, men de har ikke nogen følere koblet til VP, så VP mærker ikke noget til det. Der er gamle Danfoss termostater på alle radiatorerne, undtagen gulvarmen. Jeg har åbnet alle termostater på fuld kraft og checket at de ikke sidder fast. Svigerfar ville have max temperatur på badeværelset, så det har været så varmt at det knapt kunne betrædes med bare fødder.

Da jeg begyndte at rode med den var gradminutterne på -1200 og jeg antager at tilskudsvarmen var en mere eller mindre konstant foreteelse, hvilket måske kan forklare elforbruget.

For at minimere brugen af tilskudsvarme til brugsvandet (som ikke bruges) har jeg ændret på driftprioriteringen af vand/varme til 0/20 og jeg har lavet en tidsplan som kun tillader tilskudsvarme på brugsvand i 15 min om dagen (for at det ikke skal fryse).

Jeg har vedhæftet en fil med logs og konfig efter mine ændringer, samt skærmdumps af diverse indstillinger før og efter.

Kommenter gerne frit, men nogle af mine spørgsmål er følgende:

* Er 6 KW ikke for lidt til så stort og gammel et hus?
* Hvis ja, kan det så udviddes eller skal det skiftes?
* Hvis den nu ikke kan overkomme at varme brugsvandet burde man så ikke koble det fra og tømme beholderen? (kan man det?)
* Er der parametre som skal ændres ?
* Kan man udlede noget af logfilerne ? Er den fornuftigt konfigureret nu?
* Hvordan ser det ud med bine parametrene, er der noget at hente der?
* Skal cirkulationspumpen stå på MAX?
* Er der noget at hente ved en firmwareopgradering?

Svigermor har nok ikke råd til at blive boende, hvis forbruget vedbliver at være så højt, så alle reducerende tips modtages med glæde.

På forhånd tak!
 
tagestavsdal
Hej

Jeg forstår din fortvivlelse:

Jeg har i efteråret 14 skiftet fra pillefyr til en Vølund pumpe med Jordvarme.
Jeg lavede en meget nøjagtigt regnskab over pilleforbrug, (nedskrev mængden og data hver gang jeg fyldte på)
Derfor kunne jeg lave en sammenligning mellem energiforbrug og graddage.

Når jeg nu sammenligner mit beregnede træpilleforbrug udfra modellen, så skulle jeg have brugt
3997kg piller fra 16.oktober og til nu, med en anslået pris 2,20kr pr kg ville udgiften være næsten 8.800kr

I samme periode har VP brugt 3583kWt, da det er el til opvarmning, så er prisen for dette ca 1,55kr/kWt - hvorfor jeg har brugt ca 5500kr til opvarmning - udfra mit elforbrug.

Da jeg brugte træpiller var det omkring 10-12 tons pr år.
Vi har et stort hus og fråser med varmen og har det godt varmt.
Så der må bestemt være noget galt med anlægget/indstillingen.

Mener du at gradminut er 1200 og ikke 120? (det kan jo være en skrive fejl.

Min varme fordeles blandt andet i slanger gravet under gårdspladsen.

Jeg synes for et par dage siden, at have læst, at E-mail adresser slettes automatisk??, hvis de skrives i et indlæg, Derfor kan jeg vist ikke skrive min.

Jeg har min pumpe på siden WWW:nibeuplink.com
Her kan man, efter invitation, se alle mine drifts parametre fra varmepumpen.
Jeg inviterer gerne dig, så du kan sammenligne, så jeg prøver:
Send en mail til tage snabela stavsdal.dk.

Da jeg skiftede fra træpiller til VP forventede jeg samme udgift til varme, men må konstatere at det er blevet ganske meget billigere.

Jeg håber at andre kan hjælpe dig mere konkret, men noget er galt med anlægget.

Har I forresten husket at registrere opvarminingen i BBR som en el opvarmet bolig, så får man jo lidt mere en 50øre i rabat pr kWt brugt til opvarmning (over 4000kwT pr år)

Hilsen Tage
 
mureren
Du bør i hvert fald til en start sikre dig at huset er registreret som el-opvarmet hos din svigermors el-leverandør, og dernæst tjekke hun får den betragtelige rabat på elforbruget over de 4.000kWh!

Og din svigermor er svineheldig at have købt en Vølund F1245....for dem ved brugeren PMP herind ALT om, og ham bør du alliere dig med hvis det overhovedet er muligt! Det lyder som en værdig sag i hvert fald!
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
bonde
Hej Tage,

Tak for dit svar. Det kommer en email separat.
Jeg mente det da jeg skrev minus 1200 gradminutter !

Det glæder mig at du har oplevet en stor besparelse ved jordvarme, det var også min opfattelse inden jeg blev involveret i det her anlæg. Du skriver at du har et stort hus, vil du sætte tal på det og på kapaciteten/effekten af din VP ?

Ift dimensioneringen så studsede jeg over produktbetegnelsen på serviceinfo siden. Der står nemlig F1245-10E, hvilken indikerer at den kan yde 10 kW, mens "max indstillelig eleffekt" er 6.0 kW (se vedlagte skærmdumps). Jeg har nok tolket sidstnævnte som at det var en 6kW, men faktisk er den på 10 kW, hvilket gør mysteriet endnu større.
 
allankj1
Der er sandsynligvis en del varmetab her. Måske mere end du ander "VP står i et seperat, uisoleret og uopvarmet fyrrum fem meter fra huset. Rørføringen til huset er efter sigende isoleret, men uklart hvor godt."
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
bonde
Tak til både Tage og mureren for tipset om BBR, det skal jeg selvfølgelig checke op på. Gælder det også landejendomme?

At der er varmetab, det kan der ikke være nogen tvivl om, men effekten af de nye vinduer er da heller ikke kendt endnu. De har også et par yderdøre, som er alt andet end tætte, og det er også en ting jeg har nævnt for dem, men svigermor er ikke meget for at skifte dem... :-(

Jeg ved ikke om det er relevant i den forbindelse, men der er stråtag på huset.

Jeg har bedt pmp kigge på min tråd i pm, så jeg krydser fingrene.
 
pmp
pm er vist ude af drift i øjeblikket - men jeg har set tråden.

Det passer meget bedre med en 10KW til 3000 l olie. De 6 kw er effekt på tilskudsvarme - altså elpatron.

Jeg kan ikke se de filer du skriver er vedhæftet ?? Men du kan sende dem til Tage, og bede ham sende videre til mig (Tage har min mail).

Lad mig lige se nogle logfiler mv, før jeg skriver for meget.
Der er jo ingen grund til skrive en masse irrelevant nu.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
bonde
hej pmp,

tak for interessen. Mail er sendt til Tage med filerne.

Jeg har prøvet at vedhæfte logs alene til dette svar, håber det virker. Jeg ser at min første fil nok var for stor til forummet.
bonde tilknyttede følgende billede:fil:
logs_og_konfig.zip [100.38kB / 946 Downloads]
 
BAT
Tilskuddet gælder elopvarmede helårsbeboelser - og således også i jeres tilfælde.
Du kan tjekke bbr via www.ois.dk - har skal ejendommen stå som elopvarmet - og så skal du ringe til elselskabet og hører hvad de skal bruge for at få det noteret. (Er ejendommen ikke korrekt i BBR, så er det kommunen, som retter dette.)
Nogle elselskaber har et skema som kommunen skal underskrive - de burde dog bare selv kunne tjekke via ois.dk. Det er jo hele formålet med at få ting digitale og offentlige.Shock
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.
 
pmp
Filen fra #8 har jeg set nu.

Der er nogle svagheder i den måde det hele er bygget op på, men jeg ser intet tegn på, at gm skulle have været -1200 på noget tidspunkt, men du har jo også ændret indstillinger siden da.

Varmetab i "fyrrum" og i jorden kan vi ikke gøre så meget ved pt, men det er klart en svaghed, at vp ikke står i huset - ikke mindst mht varmtvand. Der skal naturligvis være masser af rørisolering, men det vil altid være noget der koster. Jeg forstår godt man vil have et pillefyr langt væk, men en vp, der hverken larmer eller sviner - hvorfor skal den stå i et udhus ? Nå, der var jo også engang man havde lokum i udhuset, så der er vel håb om, at folk bliver klogere.

Når der er en ekstern pumpe må bufferen være parallel-forbundet. Der SKAL så være en temperaturføler i bufferen, BT25, men det er der ikke, eller den er ikke tilsluttet vp. Det er en helt klar fejl fra installatøren. Det bør rettes.

Varmekurven er 10, og det giver en beregnet fremløbstemperatur på 45,8 ved 0 gr. ude. Det er ca. 10 gr. mere end jeg har, i et hus af samme alder !!!!!
Det koster, men vi kan ikke sænke varmekurven så længe der mangler varme i huset.

I den periode logfilerne dækker, har vp let kunne holde denne høje fremløbstemperatur - ingen problemer med vp og brinetemperatur er meget fin.

Noget tyder på, at flow mellem buffer og forbrugssteder er alt for lavt. Et hurtigt gæt kunne være helt nede på 5 liter pr. minut, hvorimod flow mellem vp og buffer kunne være mere end 4 gange større.

Du skriver alle radiatorer er fuld åben og gulvet I badeværelse er alt for varmt. Du skal I første omgang dæmpe flow i gulvet i badeværelset.
Derefter skal der mere gang i den eksterne pumpe. Strømforbruget til pumpen skal der ikke spares på i første omgang.

Jeg vil gerne vide om radiatorerne er varme hele vejen ned, eller kun i toppen ? (alle radiatorer) Det kan din svigermor nok selv mærke. Måske kan hun endda tage nogle billeder af hele installationen i udhuset ?

Nu venter jeg på mailen før jeg skriver mere.

PS Noget siger mig, at du bor meeeget langt østpå, men hvor (ca) står varmepumpen ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Jeg har set billederne.

Vp har på 3 år kørt 10000 timer og bruge elpatron i næsten 600 timer. Det giver et forbrug på ca. 30.000 kwh - eller ca. 10.000 kwh pr. år = ca. 15.000 kr. pr. år.
Har den kørt med meget høj temperatur, kan elforbruget være højere, men jeg syntes ikke det er så galt, som du gav udtryk for.

De 2 el-vandvarmere spiser jo også strøm - og de står måske på max ??

Dine før-billeder kan jeg ikke lige gennemskue ? Billederne viser kompressoren er i drift med varmtvandsproduktion, men der trækkes ikke varme fra brinen, og der tilføres ikke energi til fremløbet ?
Er billederne tager 10 sekunder efter start ? - og er indstillingerne netop ændret ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
bonde
Hej pmp, og tak fordi du vil kigge på sagen.

Du har helt ret, jeg bor i S og VP står på Holstebro-egnen, så der er 3½ times køretur imellem os.

Mht elforbrug, så har du sikkert ret. Jeg har desværre ikke selv set nogen fakturaer eller regnskab, så mit begrænsede kendskab er baseret på hvad saglig svigerfar fortalte. Som jeg nævnte er husholds-el med i beløbet, og der trækker vvb naturligvis op. De står ikke på max, det har jeg checket, eftersom jeg selv har en mage til.

Eftersom det er en landejendom med eget vand, så står der også en vandrenser I fyrrummet og der er også en vandpumpe af ældre dato, som trækker op i regnskabet. Placeringen af VP her var sikkert fordi her stod oliefyret og det var enklest m rørføring, antager jeg, men jeg er helt med på konsekvensen. Jeg er ret sikker på at VP kører over en egen elmåler, jeg fandt nemlig et clipboard i fyrrummet hvor han nok ville holde regnskab med VP-elforbruget. Desværre var der kun én værdi på og den er jeg så begyndt at skrive videre på når jeg er der. Vedhæftede billede viser værdierne og jeg har nye værdier i næste uge..

De første billeder jeg tog var inden jeg havde fundet dette forum, så jeg beklager det manglende overblik. Jeg har vedhæftet et par yderligere af de første billeder, som måske hjælper? Der er også et (dårligt) billede af opsætningen. De er taget inden jeg ændrede på noget.De illustrerer -1200 gm, hvis jeg ellers har læst det rigtigt.

Mht varme i radiatorerne, så har jeg selv konstateret temperaturforskelle ift top og bund. De er klart køligere i bunden. Hvad er det en indikator på?

* Kan du nævne andre konkrete ændringer, som du mener bør laves? (som BT25 føleren)
* kan du udlede noget af fremløb vs returtemperatur?
* Kan du se noget af antal kompressorstart i logfilerne?
* Hvad angår flow, så er jeg helt blank. Hvad og hvor skal jeg kigge? Jeg antager at ekstern cirk.pumpe skal stå på max?
* Hvad kan jeg ellers gøre når jeg er der i næste uge, hvad vil du have billeder af o lign?
* Når nu de ikke bruger vandvarmer-delen af VP, kan man så ikke lukke den af?
* Svigerfar nævnte at montøren havde konstateret at VP var usædvanlig effektiv pga gode jordforhold. Hvordan kan man konstatere det?
* Jeg har læst om andre som har kigget efter luft i slangerne, men jeg ved ikke hvor jeg skal kigge? Kan der være noget der?
bonde tilknyttede følgende billede:billeder:
20141214_172638947_ios.jpg 20141214_172454673_ios.jpg 20141214_172444358_ios.jpg 20141221_220322635_ios.jpg 20141214_212046298_ios.jpg
 
bonde
BAT, tak for info. Har du en kilde jeg kan henvise til? Vestjyder er ikke meget for at registrere ting offentligt, de er bange for skattefar... :-)

Jeg kan slet ikke finde ejendommen i OIS.? Naboejendommene er med..?
 
allankj1
Hvis du giver mig adressen kan jeg lige prøve at søge i IOS. Man skal skrive meget præcist for at få den rigtige ejendom frem.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
15.588 kw på 2,25 år er ikke så galt endda.

Det giver 6.928 kwh pr. år. Elprisen er efter fradrag op elafgiften cirka 1,50 kr. Det giver en elregning på 10.392 kr pr år til varmepumpen modsat 30.000 kr til olie før hen.

Sikker på det ikke er gamle hvidevarer der bruger en masse strøm
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
bonde
Hej Allankj,

Systemet siger at din indbakke er fuld, så jeg kan ikke pm dig adressen..?

Jeg er som sagt ikke sikker på detaljerne, og alt er gammelt i huset, men det har det jo været mens de havde oliefyr også...?

Jeg tager derover i næste uge og beder om at se el regningerne så jeg kan få et bedre billede af situationen.
 
bonde
OK, så fandt jeg det endelig i BBR, og det er rapporteret korrekt. Tak alligevel.

Varmeinstallation Varmepumpe
Opvarmningsmiddel Elektricitet
 
lars-jacobsen
Så er næste step kun at se regningerne om det lokale elforsyningsselskab der opkrævet afgifterne også har fået besked. Ellers er der ingen "rabat". Og man kan ikke få rabat med tilbagevirkende kraft - desværre.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@bonde
Noget tyder på, at flow buffer/radiatorer er lille.
Det er lidt svært at forklare, men her er den korte version (Der ses bort fra flere detaljer).

Alt 1:
Vi antager radiatorerne er 48 gr i toppen og 20 i bunden. Gennemsnit 34 gr = 14 gr. over rumtemperatur. Fremløb fra vp er 48 gr., retur er 42 gr.
Returvandet fra radiatorerne blandes med varmt vand fra bufferen i et forhold, der giver de 42 gr. retur til vp. Kun en lille del (under 1/4) af returvandet til vp kommer faktisk fra radiatorerne.

Alt 2:
Ved samme flow i de 2 kredsløb vp/buffer og buffer/radiatorer:
Radiatorerne er 37 gr. i toppen og 31 gr. i bunden. Gennemsnit er 34 gr. = 14 gr. over rumtemperatur. Fremløb fra vp er 37 gr. retur er 31 gr. (flow er ens)

I de to alternativer afgives samme energi i lokalerne, men COP er langt bedre i alternativ 2 (37/31 - ca. varmekurve 7-8) end i alternativ 1 (48/42 - varmekurve 10).

Flere oplysninger tyder på den svigermor har alternativ 1, men kan det ændres til alternativ 2, vil økonomien blive meget bedre.

Desværre er det et problem der ofte ses ved sådan en installation med parallel-forbundet buffer. Mange installatører forstår ikke problemet, og selv her på heatpump.dk, er det svært stof at formidle.

-----------------------------------------------------------------

Rørsystemet mellem bygningerne er måske beregnet til højtemperatur-varme, og dermed alt for små rør til at øge flow tilstrækkeligt. Så er der ikke så meget at gøre her og nu.
Den eksterne pumpe må op på max, uanset tryk.

Jeg vil foreslå du holder ind hos Jula på vejen og henter et par digitale termometre (Sek 49,90 pr. stk.). Følerne taper du fast til henholdvis fremløb og retur mellem bygningerne. Så kan du se om jeg har ret.

Skulle retur fra huset være meget varmere end retur fra radiatorerne, er der nok et bypass, eller gulvvarme i toilettet der skal dæmpes.

Det manglende flow kan også skyldes, at radiatortermostaterne lukker ned p.g.a. rumtemperatur. Så åbner du de termostarter mere. Bliver der for varmt, kan varmekurven sættes ned.

Giver det mening ?

------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------

Hvis du installere software version 5539R8 - eller den, i denne uge netop frigivet, version 6629R3, mener jeg du ud over ekstern fremløb BT25 også kan anvende ekstern retur BT71. Ikke noget jeg har prøvet endnu, så jeg er ikke 100% på det.

BT50 - indeføler er også altid godt, men den findes desværre ikke trådløs, så ikke noget der lige kan etableres.

-----------------------------------------------------------------------

Brinetemperaturen er meget fin, og det giver mulighed for en god COP. Det er nok det din svigerfar har fået at vide. Desværre tabes der også COP på den høje varmekurve (10). Den skulle vi gerne have ned.

-----------------------------------------------------------------------

Tag bare rigeligt med billeder i næste uge. Især i udhuset.

-----------------------------------------------------------------------

Jeg håber jeg fik besvaret alle dine spørgsmål, men har du flere, så skriv endelig.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
allankj1
PMP Får lige en "synes godt om" for den forklaring.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,244,085 Unikke besøg
XHTML CSS