HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indregulering af gulvvarme
PB-Nibe1245
Hej Forum

Jeg har konstateret at mit gulvvarme ikke er indreguleret og er derfor på jagt efter et skema at indregulerer efter. Udfordringen i den sammenhæng er at jeg ikke helt ved hvilket mærke jeg har.
Ud fra telestaterne at dømme tror jeg det er et Megatherm manifold, men det kunne være rart hvis nogen i forum eventuelt kunne bekræfte dette og eventuelt kunne henvise til et regulereringskema.

Har forsøgt at vedhæfte et billede af manifolden.

På forhånd tak!

[img][/img]
PB-Nibe1245 tilknyttede følgende billede:billede:
manifold.jpg

Vølund 1245 8kw. Installeret August 2014, 350m slanger. 180l varmvandsbeholder, 100l buffer tank
Etplans hus fra 2001 på 146 m2 - Gulvvarme overalt
 
Chr
Er der ikke noget på den anden manifold??
Der ser ud til at sidde noget nederst i billedet.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
PB-Nibe1245
@Chr

Der sidder endnu en manifold under den der ses på billedet.
På denne sidder ventiler, hvormed indreguleringen kan finde sted.

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at det er et RBM manifold og ventiler, hvilket anvendes af Megatherm. De tabeller jeg har kunnet finde på Megatherm angiver dog for mange omgange i forhold til det jeg kan dreje på mine ventiler. Jeg overvejer derfor om VVS 'Eren har sat noget ukurant op i sin tid?

Jeg vil senere på ugen forsøge at indregulerer ved hjælp af temperatur, altså ved at måle med laser. Nogle der har erfaringer med det og en fremgangsmåde?
Vølund 1245 8kw. Installeret August 2014, 350m slanger. 180l varmvandsbeholder, 100l buffer tank
Etplans hus fra 2001 på 146 m2 - Gulvvarme overalt
 
lars-jacobsen
Laser temperatur målere er selvfølgelig dejlig bekvemme da de er "trådløse", men de giver ikke et nøjagtig nok billede af temperaturen da det ikke kun er på selve "prikken" du måler men et kegle område. Overfladens farve og reflektans har også meget at sige. Det kan du teste ved at måle på et blankt/hvid rør og så på et område hvor du putter et strimmel sort tape på.
Nå man laver termografering er der et lille trick hvor man benytter malertape, da det er tilpas neutralt i reflektans, og man dermed kan måle på glatte og blanke overflader.

Det bedste er som udgangspunkt at regulere efter manifoldfabrikantens anvisninger - oftest med længder, og så trimme efter behov. Her kan lasertemperatur være en løsning, men jeg ville nu benytte mig adfærd/rumtemperatur behov og så giver skruerne et lille ekstra den ene eller den anden vej. Unset flow/temperatur. For det drejer sig i bund og grund om at få tilfredsstillende rumtemperatur, ikke af få et givet specifikt flow og temperatur i rørene og installationen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har prøvet at bruge laser temperatur måler til at måle på pex rørene da jeg skulle fintrimme gulvkredsene. Pex rørenes overflade og den delvis tranperante farve gør det desværre umuligt at måle på med mindre man feks sætter mat sort tape på alle rørene og måler der.

Min erfaring er dog at målingerne, selv med tape på, er for upræcise og for svingende. Jeg brugte istedet laser termometeret til at måle gulvenes overfladetemperatur og med disse som udgangspunkt for den efter følgende finjustering.
Det er vigtigt at man efter hver justering giver tid nok til at tingene balancere sig, det tog mig mange mange dage at få finjusteret alle 14 gulvkredse tilfredsstillende.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,338,893 Unikke besøg
XHTML CSS