HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Standard indstilling af fremløbsmanifold!!!
tlj
Jeg havde besøg af vvs firmaet her i ugen til det lovpligtige service eftersyn, jeg fortalte ham at jeg var yderst tilfreds med min VP, men jeg var dog stadig ikke 100% tilfreds med varmen i min stue - det er dog blevet bedre.
Han viste mig på fremløbsmanifolden (danfoss FHF, uden flowmeter) at jeg på stuekredsen bare kunne åbne lidt for den unbraco skrue som sad i toppen, over fremløbet til stuen. han gav den et par omgange.

Jeg kommer så i tanke om efterfølgende at vi her på forumet har snakket meget om et gulv i balance - noget jeg har haft mistanke om at mit ikke var - på grund af den manglende varme i stuen.

Jeg har efter Danfoss hjemmeside indreguleret på alle ventilerne på returmanifolden - hvilke gav lidt bedre varme i stuen. (denne aktion er sket for lang tid siden)

Efter vvs'eren besøg, kiggede jeg lidt nærmere på fremløbsmanifolden, jeg kunne se at de pågældende unbracoskruer/ventiler som sad ved hver kreds på fremløbet, ikke havde samme "højde" / indstilling - er det normalt?

I teorien, skulle alle ventilerne på fremløbet ikke have samme indstiiling (f.eks. 4 omgange fra lukket), man vil jo så indregulere med returventilen?

Hvis alle ventiler i fremløbet er åbnet ens, så er det jo returventilens åbning der bestemmer hvor meget vand der kommer igennem kredsene.

Er jeg helt skæv på den?

På forhånd tak
Thomas
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
lars-jacobsen
Normat er der kun justerings og indregulerings muligheder på den ene manifold. På den anden sider telestaterne som ikke regulere men kun åbner/lukker - det gør de så langsomt i løbet af et minut eller 2. De regulerer altså ikke som sådan.
Om du har justerings skruene og regulering på frem og telestater på retur eller omvendt betyder i praksis ikke noget.
Men der bør ikke være justerings muligheder på både frem og retur manifolden.

Danfoss har så valgt at benytte deres normale forudindstillige ventil som både regulering og åbne/lukke ventil, og placerer den på returen. Fremløbet bør så normalt bare være en ren fordelingsmanifold uden regulering.
Men hvis man ikke har indregulere på forudindstillingsventilen returmanifolden og de alle står default, ja så kan man jo regulere og indstille på fremløbsmanifolden, hvis der er mulighed for det.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tlj
Hej Lars, som jeg læser dit indlæg, så skriver du i afsnit to egentlig det samme som jeg skriver i de linier som starter med "I teorien...."

Altså man skruer på de unbracoskruer / ventiler (flow indstilling, lukket = ingen flow og helt åben = fuld flow) dem sætter man så allesammen med samme antal omgange fra lukket, og derefter tager man programmet fra Danfoss og indstiller forindstillingsventilen hit antal slangemeter?

Burde gulvet så være i balance (indenfor en træskoWink)?

P.s: jeg kender slange længderne.
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
tlj
Rettelse, istedet for "hit" skal der selvfølgelig stå IHT antal slangemeter.
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
tlj
Jeg vil lige prøve at forklarer/spørge lidt anderledes:

Jeg har Danfoss manifold FHF
min fremløbsmanifold er uden flowmeter, men med justeringsskruer iform af en unbraco skrue. Returmanifolden er monteret med telestater, når man afmonterer telestaten så sidder der en forindstillingsventil. Forindstillingsventilen har et rødt "bånd" med værdierne 1-7, hvor 1 er mest lukket. Det røde "bånd" har også en værdi der hedder N = fuld åben.

Min teori er så at jeg på fremløbsmanifolden skruer jeg alle unbraco skruerne i bund = lukket. Så skruer jeg alle unbraco skruerne ex. 4 omgange tilbage (ca. halv åben).
Derefter stiller jeg alle forindstillingsventilerne til N på returmanifolden.
Så IHT Danfoss beregningsprogram for forindstillingsventilerne, justere jeg til den beregnede værdi 1-7 eller N.

Som jeg læser det på Danfoss hjemmeside, så burde mit gulv være i balance - når man ser bort fra visse faktorer af tab.

Hvis jeg så synes der er et rum som føles lidt koldt, så åbner jeg bare lidt mere for skruen på fremløbsmanifolden, det var ihvert tilfælde hvad VVS-manden mente! men så ryger balance vel?

Jeg håber dette er forståeligt.
Thomas
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
Chr
Hvis du linker til den side hos Danfoss som nævner, og som viser dit anlæg, så er det lettere at hjælpe.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
tlj
Hej Chr,

Min manifold er en 5+5, altså 10 kredse ialt.

Her skulle være et link: http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/FHF_VDUDO101.pdf
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2337&pid=17169#post_17169]tlj skrev:[/url]

Jeg vil lige prøve at forklarer/spørge lidt anderledes:

Jeg har Danfoss manifold FHF
min fremløbsmanifold er uden flowmeter, men med justeringsskruer iform af en unbraco skrue. Returmanifolden er monteret med telestater, når man afmonterer telestaten så sidder der en forindstillingsventil. Forindstillingsventilen har et rødt "bånd" med værdierne 1-7, hvor 1 er mest lukket. Det røde "bånd" har også en værdi der hedder N = fuld åben.

Min teori er så at jeg på fremløbsmanifolden skruer jeg alle unbraco skruerne i bund = lukket. Så skruer jeg alle unbraco skruerne ex. 4 omgange tilbage (ca. halv åben).
Derefter stiller jeg alle forindstillingsventilerne til N på returmanifolden.
Så IHT Danfoss beregningsprogram for forindstillingsventilerne, justere jeg til den beregnede værdi 1-7 eller N.

Som jeg læser det på Danfoss hjemmeside, så burde mit gulv være i balance - når man ser bort fra visse faktorer af tab.

Hvis jeg så synes der er et rum som føles lidt koldt, så åbner jeg bare lidt mere for skruen på fremløbsmanifolden, det var ihvert tilfælde hvad VVS-manden mente! men så ryger balance vel?

Jeg håber dette er forståeligt.
Thomas


Helt korrekt. Hvis du følger din opskrift i 1. Halvdel så skulle det være i ballace og korrekt indreguleret.
Hvis det så viser sig der ikke kommer varme nok i et rum ifht de andre så er de virkelige forhold nok ikke som i beregningsforudsætningerne (anden slangelængde, indbyrdes afstand, varmetab fra rum mm), og du må ty til kompensation enten i form af ny beregning med andre forudsætninger, eller give den lidt på fremløbsmanifoldens skruer.
Derved ender du med at få dit anlæg i varmebalance som jo er formålet, selvom det flowmæssigt måske kommer lidt ud af balance. Meningen er jo at fordele varmen/energien efter det faktiske behov, ikke at der skal løbe lige meget vand under samme tryk. Men igen alle beregningerne er jo under værst tænkelig forhold med alle telestater åbne og -12 gr ude. Hvis du har et eller 2 rum der ikke kalder på varme er 100% balancen afligevel røget og forudsætningerne ændret.
Så skru bare lidt på det indtil varmefordelingen er tilfredsstillende.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tlj
Tak Lars, så var min teori ikke helt ved siden af.

Jeg har indstillet mit anlæg som beskrevet iht det tidligere beskrevet, nu er det jo så bare at se hvordan varme fordeler sig i de forskellige rum.

Jeg gav skruerne på fremløbsmanifolden 4 omgange, og studerede derefter den næste kørsel, min difference lå på ca. 7,5 grader med en pumpehastighed på 100%.

Installatørhåndbogen foreskrive 5 - 10 graders difference ved varmeproduktion, 5 grader er vel bedst? Jeg kunne også godt tænke mig at få min pumpehastighed ned - er det ved at give skruerne færre eller flere omgange på fremløbsmanifolden?

På fremløbsmanifolden er der ca en vandring på 7 omgange fra bund til top. Jeg må jo heller ikke komme for langt op på alle kredsene, så er der jo ikke noget tilbage hvis jeg bliver nødt til at give stuen lidt ekstra.

Thomas
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
lars-jacobsen
Du skal normelt ikke regulere på skruerne for at sænke din varmebære diff på din varmepume.
Her skal du ind i varmepumpens indstillinger og regulere på varmebærepumpe hastigheden. Den bør normalt stå til automatisk hvis den kan. Kender dog ikke Nibe i detaljer.
Men selvfølgelig du kan ændre på anlægsbetingelser som varmepumpen arbejder mod ved at ændre lige meget på på alle skruer. Hvis ikke de kan klare det ved at regulere lidt på varmepumpens indstillinger.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tlj
Ok, jeg kan godt se jeg ikke fik det beskrevet ordenligtFrown

Jeg er helt med på hvordan jeg ændre på pumpehastigheden, jeg ved dog ikke om min pumpe kan kører på "automatisk" - jeg tror det ikke. Er det også kaldet frekvensstyret?

Jeg vil selvfølgelig ikke bruge "fremløbsmanifolden" til at regulere på min varmebærer diff, men den har selvfølge indflydelse på varmebærer differensen.

I den stilling som skruerne nu står i på fremløbsmanifolden, gør bare jeg ikke har stor mulighed for at ændre på min varmebærer differense, da min pumpe kører 100% og en mindre værdi bare vil øge min varmebærer differens. Det er derfor jeg spørger efter om det kunne værre en ide at åbne eller lukke lidt for skruerne? Men dog ikke så meget, at jeg ikke har mulighed for at give min stue lidt mere "blus".

Nu må jeg lige se tiden lidt an, for lige at se hvordan det arter sig. Men hvis jeg åbner mere for skruerne på fremløbet, så bliver det vel "varmere"?

Indtil videre skal du have en stor tak for hjælpen.
Thomas
NIBE F1245-6. 160m2 hus (BR08) 350 meter slange i ler jord.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,077 Unikke besøg
XHTML CSS