HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Her Kan du lave overslags beregning
Admin
Dansk Varme Pumpe Industri

DVI

[url]http://www.dvi-nibe.dk/beregning.htm[/url]

NRGI

Vølund

[url]http://www.nrgi.dk/sw14431.asp[/url]

KH-Nordtherm

[url]http://www.khnordtherm.dk/Page-86.aspx[/url]
Redigeret af Admin d. 21-04-2007 11:43
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
johnia
Hmm, det er lidt underligt at DVI og nrgi ikke har beregning jordvarme vs gas, og at KH-Nordtherm mener at gas er lige så dyrt som oile opvarmning.
Skal til at bygge nyt hus, og der står i lokalplanen at man skal bruge naturgas, med mindre man søger dispensation om mere energi venlig opvarmning og at huset skal være ekstra isoleret.
Jeg regner med at installere jordvarme, men først skal jeg have fastlagt om det kan betale sig i det lange løb.
Huset bliver ca 170m2 i et plan, det skal bygges i Ålbæk imellem skagen og frederikshavn. Dvs at slangerne bliver begravet i fin/mellem strandsand og grundvandet/vandspejlet er ca 80cm under jorden.
Hvor kan man finde en beregningsmodel, der beregner forskellen mellem jordvarme og gas, som giver rigtige informationer vedr. udgifter til gas?
Og er Vølund nibe fighter den bedste og mest økonomiske varmepumpe producent lige p.t. ?
 
PeterKunz
Sand er desværre ikke ret godt til jordvarme med mindre, det er konstant fuktigt.

Her, hvor jeg bor kan jeg bare sige at Naturgas er rigtig dyrt, og de mange har fortrudt de gik med på den. Andre, som undlod, glæder sig til gengæld over den frihed, de har til at vælge, og mange af dem har valgt at installere varmepumpe. Jeg kan desværre ikke sige noget eksakt om priserne.

Vølund Fighter er en rigtig god varmepumpe, ligesom de andre anerkendte varmepumper er det. IVT, KH-Nordtherm, Vaillant, Dvi-Nibe, Bosch, Danfoss og flere, producerer rigtig gode varmepumper og de er vist nogenlunde lige økonomiske i brug.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
johnia
vandspejlet ligger jo relativt højt 50-80cm, så det er jo fugtigt hvis jeg ligger det i den dybte,, desuden kan jeg bruge det overflade jord som jeg graver væk ved fundamentet til selve huset, til at dække renden med.
Men der jo åbenbart en del forskel på udtag af varme, når man tænker på typer af jord hvor slangerne skal være. Synes der er mange faktorer der spiller ind.
Er der nogen i Skagen området eller andre der har sand på grunden, der har jordvarme og har erfaring med dette?
Er der nogen der har gode råd vedr. dette projekt?

mvh
Johni Andersen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,226,529 Unikke besøg
XHTML CSS