HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
For og imod L/V monoblock VS splitanlæg
Selvbyggeren
Hej til alle på forummet.

Jeg står og skal vælge mellem en luft/ vand Split model (hvor kølemiddel går mellem ude og indedel) og en monoblock model (hvor vand går mellem udedel og inderdel)? Begge arbejder sammen med en komplet indedel.

Jeg har fået fortalt at frostsprængninger af vandet med monoblock ved driftstop kan blive et problem – men kan det eventuelt løses med en meget kraftig isolering (evt. i en kasse) og med noget frostsikringsvarmekabel på vandrørene?

Vil glycol nedsætte effektet - såfremt det påfyldes for at hindre frostskader?

Eller er der andre faktuelle ulemper ved at vælge en monoblock fremfor en splitmodel?

Effekt/ levetid/ og evt. andet?

Håber der er nogle fagfolk og brugere der kan hjælpe med deres erfaringer og råd

På forhånd tak
 
Selvbyggeren
Kan det passe at der ikke er nogen på forummet der har nogle guldkorn?
 
hamselv
Tjaaaa, de split anlæg jeg har set, har ikke kunnet placeres i en almindelig have jvf Bygningsreglementets krav til støj. Er bekendt med to typer der kan, og de er monoblock. Følger man vejledningerne for disse metodisk, kender jeg ikke til frostsprængninger og ville ikke påfylde glykol. Kender til og har udskiftet et frostsprængt anlæg. Men uisolerede rør, masser af tilsidesættelser af vejledningen, en møgbeskidt snavssamler og + 200 fejlmeldinger på et halvt år, kan man næppe laste anlægget for.

Bor man på landet ville jeg vælge split......Men hvorfor gøre det når man bor på landet??? Så er jordvarme sagen.
 
hybriden
Personligt ville jeg helst havde kølemiddel mellem indedel og udedel og ikke glycol.

Kender en som valget en monoblok fra VVS eksperten, han er nu godt tilfreds og det har virket fint til nu, det er en billig og simpel løsning men jeg vil ikke havde mit varme vand produceret udendørs
 
danskfocus

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2301&pid=16593#post_16593]hybriden skrev:[/url]

Personligt ville jeg helst havde kølemiddel mellem indedel og udedel og ikke glycol.

Kender en som valget en monoblok fra VVS eksperten, han er nu godt tilfreds og det har virket fint til nu, det er en billig og simpel løsning men jeg vil ikke havde mit varme vand produceret udendørs


I et splitanlæg bliver varmen jo også produceret udendørs ! i split er der så bare et ekstra tabsgivende led i form af 1 pumpe og en varmeveksler.

Jeg har en Samsung EHS 9 KW monoblock, og har haft den et år nu, og det kører fejlfrit. Anlægget er glykolbehandlet, og det er selvfølgeligt et minus, da det nedsætter effektiviteten, det kunne undværes, men da jeg også har pillefyr på samme anlæg, ønskede jeg at kunne frakoble varmepumpen helt, uden risiko for frostsprængning i den stillestående pumpe.

Jeg synes også det er en fordel at jeg ikke har en indedel.

Varmepumpen er frekvensstyret, og jeg kører helt uden buffertank, uden problemer.

Jeg tror mest det er en smagssag om man kan lede split eller mono.
240 m2 bolig, solceller, Samsung EHS 9 KW varmepumpe og pillefyr.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,248,393 Unikke besøg
XHTML CSS