HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring med COPMAX JORDVARMEPUMPE
MichaelGrau
Jeg står og skal lave mit varmesystem om til jordvarme og har nu endelig fået lov til at grave de 800m slange ned i naboens jord.

Jeg har kigget lidt på en COPMAX JORDVARMEPUMPE 15 KW og er noget fristet da den jo er noget billigere end de andre mærker jeg kan finde. Men som med så meget andet hænger pris og kvalitet måske sammen.

Jeg vil derfor høre om der er nogen herinde er har en varmepumpe fra COPMAX og hvad jeres erfaring er ?
 
hamselv
Du kan få et "farvet" indlæg fra mig. En kunde havde en elmåler på en sådan og forbruget var sindsygt langt fra det lovede. Et kig ind i en CM ville sige mig: Servicemsæssigt uhadada.
Måske er den nøgne varmepumpe lidt billigere, men laver du topdollar installationer og sammenligner æbler med æbler sparer du meget lidt. Sammenligner man komplette OK installationer med Copmax GDS installationer får man en enorm prisforskel.

Når man ser på den nøgne prisforskel på VP'en og på installationen som helhed ved jeg meget klart at jeg valgte en mærkevare.
 
hamselv
15 kW???? Har du brugt 4-5000 liter olie før?
 
woebbe jordvarme siden 1985
I stedet for blot at købe den Vp med den laveste Listepris er det ofte meget bedre at bede en 3-5 varmepumpe leverandører om at komme ud på din bopæl og efter besigtigelse af de faktiske forhold, afgive et tilbud på hvad de skal have i samlet pris for at levere og installere den REGTIGE varmepumpe med alt incl.

Vær ærlig fra starten og oplys om at du indhenter flere tilbud fra deres konkulegaer og at du til sidst vil vælge den løsning du finder bedst til prisen. Sig også et du kigger meget nøje på kvaliteten i montagen og på Varmepumpen og at det gælder om at " spidse blyanten " og komme med en god pris hvis man vil vinde tilbudsrunden.
Samtidig kan man jo lokke lidt med at installatøren vil få lov til fremover at lave det årlige eftersyn. ( en aftale man jo så bør holde)

På den måde får man oftes de laveste priser også på de bedste ting. Hvis man på forhånd ved at man har brug for noget Extra udstyr kan man jo vente med at nævne det indtil man har fundet den man mener har det bedste tilbud og så forsøge at få det med u/b eller til en særlig lav pris.

Vær opmærksom på at jeg skriver det bedste tilbud hvilket ikke nødvendigvis er det til laveste pris. Feks er der forskel på om installationen er lavet i pex rør der er smidt ind med en skovl eller om installationen er udført i pænt opsatte rør med krympe samlinger og lavet så service efterfølgende er til at udføre nemt og ligetil.

Ligeledes er der også forskel på hvordan betjeningspanelet på varmepumpern er lavet hvilket har betydning for let der er som bruger at finindstille anlægget.

Naturligvis skal der også vurderes hvor mange kWh din varmepumpe skal være og være opmærksom på at det skal være nogenlunde samme kWh ydelse når tilbudene sammenlignes.

Det er også vigtigt at have professionelle på til at betegne størrelsen af Varmepumpen, da En forkert dementionering af Varmepumpen eller jordslanger kan have fatale følger for driftøkonmien.

Brug gerne dette forum når der er spørgsmål til kvaliteten af de forskellige tilbud.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
->woebbe......................NEMLIG!

Problemet er jo man dårlig kan udtale sig om produktet, når man selv kommer fra branchen. Men der er jo lidt indikationer om alternativ vejledning, når folk er på vej til at installere f. eks 15 kW varmepumper i huse på måske 150 m², hvor man før har brugt 2000 liter olie. Nu kender vi så intet til denne her opgave, men vi har set nogle ret mærkelige vejledninger ind imellem.
 
lars-jacobsen
Tror det skyldes generel uvidenhed, og "folk" blot kikker på det de har/havde; nemlig et olie/gasfyr på X kW og så skal de i hvert tilfælde have et der er ligeså stor, og gerne større, bare lige for at være på den sikre side.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv ....du er med dine gode indlæg helt sikkert en god hjælp for mange der skal investere i en varmepumpe, at du kommer fra branchen og med mange års erfaring viser blot at du har noget at ha dine meninger i. Super godt at du så rigeligt deler ud af din erfaring.

Der sker desværre af og til det at en køber får diverse tilbud og ender op med at vælge det til den laveste pris i den tro at laveste pris er = bedste tilbud. Oftes er det ikke sådan at laveste pris er bedst, derfor er min pointe at både pris og kvalitet skal vurderes samlet, på den måde sikre man også at det er de bedste og mest seriøse leverandører der får opgaverne.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Tusind tak for de pæne ord Woebbe.....

Men må så indrømme at det at rode rundt i den branche, har for mig betydet at "brillerne kan være farvede". Sådan er det at være fagtosse. Man tror kun det er en selv der kan.

PS Lurede lidt på den nye COPMAX, og den ser sgu fornuftig vellavet ud. Men om styresystemet er ordentligt og overskueligt ved jeg ikke.

Og generelt set, er jeg af den holdning, at uanset valget af varmepumpe, er man utrolig godt kørende, hvis man bruger en fagmand til montage og dimensionering. Desværre kan de være svære at finde - altså dem der oprigtigt brænder for opgaven. Har gennem tiden set grufuldt meget skrammel udført af dem, en så smukt kaldte cowboyfirmaerne. Det trælse - synes jeg - er at fejlene gentages, og ikke sjældent er et udtryk at man i den hellige besparelses navne, laver kompromis på kompromis. Lidt ærgeligt for branchen. Ville gerne have fortsat dedikeret med varmepumper, men indtjeningen er simpelthen for ringe, da det altid er pris pris pris. Har så stadig en del service i kurven og et ordentlig anlæg i ny og næ.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Selv tak
Et af problemerne er at mange mennesker ikke har den fornødne indsigt til at bedømme hvad der er et godt tilbud til en ok pris og hvad der er et dårligt tilbud til en meget lav pris.

Især på varmepumper kan et forkert valg være ret så kostbart.

Omvendt kan man da godt undre sig over den prisforskel der er på feks vølund/nibes priser i Danmark i forhold til sverrige feks hos bynor. Det forklares ikke kun med fragt og anderledes moms. Men sådan er det jo med så meget andet i Danmark koster de fleste ting bare mere end i andre lande men vores marked er jo også mindre.......
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
En af årsagerne er den samme som andre web-shops. De behøver kun tjene ganske ganske lidt - de har ingen omkostninger. De kører rent på leverandørlagre og kundernes betaling kontant forud. De leverer heller ingen rådgivning og viden og behøver derfor ingen uddannelse.

Spurgte bynor om de kunne levere en Optima 1400 (de reklamerede med de havde den på lager). De svarede aldrig. En danske internet-shop ligeså, som dog meldte 'tilbage at de ikke lige havde den på lager (selvom det stod på deres hjemmeside). De kunne så levere en A+10 som var meget bedre (og dyrere). Hvad sælger ikke lige anede var at A+10 var baseret på Rego 1000 styring og man havde Rego800 styring, hvilket ikke under nogen omstændigheder ville kunne kommunikere. Altså videnniveau på minus niveau på hvad man foretager sag. Har oplevet noget lignende når de samme klovner leger ventilationssælgere. De ved lidt mindre end minus. Og det er så klart med den forretningsstruktur, med kontant forud kan man holde fortjenstmarginen på nogle få % og så køre rent på volumen. Kommen man så til DK, sidder der en importør og skummer lidt fløde - ikke mindst for også at kunne få råd til lidt support og en dansk montagevejledning. Dertil kommer så en forhandler/montage firma, der også gerne skulle have en mand på kursus i ny og næ + helst lave sig lidt profit. Så topper vi til sidst op med en kedelig dansk moms, og verdens højeste afgifter på kølemiddel.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Tja det lyder som en ganske god forklaring og særligt ved køb af varmepumper er korrekt rådgivning afsindig vigtig. I øvrigt er det ved en evt. Garantisag noget nemmere at kontakte den danske montør/leverandør for udbedring.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Tjaaaa, der er ikke noget at sige til man vil spare. Sommetider er det bare dyrt. Havde en i dag med en LL vp der stammede fra LMG i Sverige. Trist at 4 vejs ventilen var gået. Nu kostede de så et par timer til en af knægtene med at fejlfinde og så ryger der vel en 3 kg oveni for udbedrring (skidtet er monteret træls). Havde han dengang givet et par kg ekstra, havde det været garanti.

Vi havde også glæde af en anden der hentede anlæg sydpå. Han formåede ikke at lave de seriefejl man liige havde en byge af, way back then. Det der var gratis for andre kostede de mennesker 5-6000 + moms. Og selv om man har ondt af dem, hjælper det jo ikke. Nogen skal jo betale. Og hverken officiel importør eller en sagesløs forhandler af dem med garantien, kan jo hæfte for noget der er købt andetsteds. Dette heller ikke selvom navnet er det samme! Det svarer jo til at jeg klager i Brugsen over den sure mælk købt ved købmanden - for begge forhandler jo Arla!!!!
 
heine
Man kan også godt købe kendte mærker billig købte vaillant 10 kw med en vaillant 300 liter buffer og en vaillant 300 liter varmevands tank for ialt 46100 kr . 4x200 ø40 og 1x100 slange manifold men flow måler for i alt 12000 kr og 8000kr for at få gravet dem ned og ca 20000 kr i alt mulig andet (5000kr af de 20000 var lir og kunne spares) anlægget køre super godt synes jeg selv har en cop på 3,67 fra den 19 dec til nu, og det er en hus fra 1940 uden gulvvarme men det komme der nok engang. Jeg viste ikke noget om jordvarme før jeg starte med det, og vil sige man kan lave det selv hvis man bruge lidt tid på det.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
hamselv
Selvfølgelig......Og jeg kan købe terrassefliser for 59,95 pr m². Jeg kan få dem lagt "orange" for 100/m², eller gøre det selv hvis jeg har masser af fritid. Eller købe det fix og færdig for 300/m². Så er det selvfølgelig vildt relavant at jeg sammenligner den første og den sidste pris, ikke guy's?? Og på samme måde som med det vi taler om her, vil Ole lave det ordentlig og rigtigt i første forsøg, hvorimod jeg vil klumre rundt og bruge 3-4 gange så lang tid + få ondt i ryggen + spilde et par weekender. Og så bliver resultatet nok ikke engang så flot, som havde jeg bedt Ole lavet det - (og betalt for det). Men i DK er vi skræmt fra vid og sans, hvis nogen tjener 25 øre på en ydelse. Samtidig står vi selv inde ved vores mester og skriger på mere i løn.

Det drejer som om at kunne/evne/ville og så bør man undlade at sammenligne æbler og pærer.

->Og rent ud sagt Heine. Havde du ikke haft dette site, tør jeg slet ikke gætte på hvad du havde fået skruet sammen.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja naturligvis vil de fleste gerne spare og ikke betale "formeget" for noget. Det er bare på nogle ydelser og produkter svært at vurdere hvad der er ok pris og hvad der er for meget.

Iøvrigt skal man huske på at man jo IKKE som sådan har sparet noget ved at lave det selv, man har istedet flyttet udgiften over på sig selv iform af forbrugt tid.

Jeg indrømmer gerne at jeg meget ofte gør det selv, men det er for at sikre at tingene bliver gjort ordentlig og som jeg selv vil ha det. Jeg ved også godt at jeg ikke er den sjoveste at udføre arbejde for, da jeg er kompromisløs perfektionist.

Omvendt var og er jeg meget glad for at jeg lod Michael fra SYD VVS på Sjælland/ Lolland Falster installere min nuværende vølund fighter. Det er et super godt stykke arbejde de har lavet opbygget i rør med krympesamlinger, lavet overskueligt og service venligt.
Kunne jeg så ha sparet noget ved at gøre det selv?? Tja det kunne jeg nok, men kun i form af et enormt merforbrug i tid og jeg ville ikke i det her tilfælde kunne ha lavet det på samme måde som SYD VVS.

Min egen erfaring er : nogen ting kan med fordel lave selv (afhængig af viden og kunnen) og andre ting er det bedre at få dygtige fagfolk til.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Kender det Woebbe. Min er installeret af Jørgen Bak fra Brædstrup VVS. Han ved ikke rigtig noget om teknikken, men er en gudsbenådet håndværker og laver tingene som jeg beder om. Tror Jørgen har lavet flere hundrede VP'er for/eller sammen med mig.

Skal jeg bygge i morgen, er der to VVS montører der må lave min installation!
 
woebbe jordvarme siden 1985
Dejligt at høre at der er nogen der har samme opfattelse som mig. Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
heine
Ja site her er go hjælp for folk der ikke arbejde men vp vær dag, nogen er go til at hjælpe og andre synes selv de er Gud og deres ord er lov, men sådan er det jo.
Det jeg synes var svær det var hvor stor pumpen skulle være, min 10 kw skulle måske kun haft været en 8 kw men det ved jeg først når loftet er færdig og får lidt mere varme i kælderen.
Alt hvad men skal bruge til at lave et anlæg er på nettet, men erfaring komme ikke lige sådan, men lidt logik går det nok.
Men jeg skulle nok bruge 100 k mere hvis jeg skulle ha andre til at lave min anlæg noget er en dyr løsning jeg har brugt.
Men varmepumpe er ikke raket videnskab, selv om nogen her inde vil gerne gør det til det.
Men men der er også dem her inde det har været til go hjælp og ikke skrivet indlæg som om de er Gud.
Og til dem 1000 tak Smile
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
hamselv
Næh sådam er det jo. Alt hvad man kan er nemt. Og når det nu er så nemt, hvorfor gentages de samme fejl så i en uendelighed, Heine??? Og det er vel kun her på sitet, der er fokus på de små tweaks der lige bringer installationen på et godt niveau, i stedet for et nogenlunde niveau. Tag nu bare dit eget anlæg. Der har vi jo læst korrektion på installationen flere gange. Og hjulpet dig på vej med fyldning og udlufttningen, selvom du bravt nægtede det var der dine problemer lå begravet. Altså klassiske fejl, som ham der er øvet ser på et sekund, men ham der ikke har prøvet før, plumber i. Sådan er det. Der er jo ikke nogen der er gud, bare fordi de er øvede i det de beskæftiger sig med. Og tro mig. Kan opremse alle de sædvanlige fælder på rygraden. Sværere er det ikke. Men det afholder ikke smede og GDS'er for at hoppe på hovedet i fælden igen og igen. Man lærer hver dag, hvis man vil. Andre vælger at gøre som de plejer og undlade at lytte og læse vejledninger, og ikke mindst undlader at erfare.
 
hamselv
Læs f.eks http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2168&highlight=heine&pid=15322#post_15322

Nej ingen raketvidenskab, bare øvelse!!!!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,232,061 Unikke besøg
XHTML CSS