HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Buffertank diagram
jess_andresen
Så har jeg fået installeret L/V varmepumpe og den har kørt et par uger nu.
Der er selvfølgelig (og som frygtet) en masse teknisk man nu skal forstå - det er nok ikke min skarpeste side, men har en fin dialog med installatøren :-)

Jeg har valgte en installation med 14 kW Baxi Hybrid (De Detrich), hvor varmepumpe og VV-beholder er delt. 200L VV og 100L buffer.
Gulvvarme i 150 m2 og radiatorer i 30 m2 kælder.

Mit spørgsmål er om nogen kan hjælpe med et simpelt diagram for anlæg med buffer-tank. Der er ikke andet tilsluttet, solvarme etc. Jeg har googlet en del, men finder kun de mere komplekse diagrammer (som jeg ikke forstår)

Grunden er at jeg ikke helt er enig i den måde det er blevet udført på, men igen kan det være pga. min manglende VVS-viden.

På forhånd tak.
 
hamselv
Det lyder da som en gevaldigt stor varmepumpe til så lille et hus. Hvad hulen har dit førforbrug været?

Jeg ville anvende en større buffer, og køre den parallelt på varmepumpen. Så ville jeg bruge noget intelligent pumpestyring pg regulere på disse (med mindre skidtet er med kondensatoren bag klimaskærmen - altså ingen vand i udedel). 14 kW på 100 liter buffer giver nærmest ingen drift eller stoptid, med mindre man har inddraget gulvet ret kraftigt - altså kan trimme nærmest uden at bruge telestater.

Er PT færdig med at bygge en 15 kW'er der skal aflevere til radiatorer i en kontorbygning. Altså vi har ret lille vandmængde i varmekredsen og uforudseeligt flow. Der bruger vi 500 liter for at sikre start og stop tid.
 
jess_andresen
Jeg er ret sikker på at pumpestørrelsen er ok. Den er frekvensstyret og kører blot på lave omdrejninger. I anden tråd her, fik jeg det bekræftet.
Til gengæld har jeg fuld dækning til vinter og skal ikke bruge el-partronen.

Mig bekendt er der ikke vand i udedelen, men hvad ved jeg. Der er kølemiddel i kobberrørene.

Men spørgsmålet er stadig om nogen kan hjælpe med et diagram (link el. lign).

På forhånd tak.
 
jess_andresen
Okay.... jeg prøver at forklare mig i tekst.
Min 100L buffertank er tilsluttet således at returvandet fra gulvvarme løber herigennem.

Når varmtvandsbeholderen varmes op overføres lidt rest-varme over i buffertanken (såvidt jeg forstår og kan mærke på rørene), men buffertanken varmes ikke op til 50gr., som VV-beholderen.

Og det forstår jeg simpelthen ikke. Troede netop meningen med buffertanken var at få et større volume.

Gulvvarmen i huset er med blandeshunt, og den har installatøren ikke pillet ved. Kører som da jeg havde oliefyr.

Giver ovenstående mening? Og kan nogen hjælp med råd og vejledning.
 
jess_andresen
Jeg prøver også lige med diagram af hvorledes det er tilsluttet. (vedhæftet foto).
jess_andresen tilknyttede følgende billede:billede:
foto_1.jpg
 
hamselv
Næh, tror ikke du har forstået hvordan sådan noget skal fungere. Lyder som om den sidder som en simpel volumenforøger. Man har vil givet dig et diagram og en forklaring???? Det er da kotyme, da jeg lavede den slags.
 
hamselv
Det får jeg hverken hoved eller hale i. Forstår du er bekymret.
 
hamselv
Men sælger/installatør har vel en god forklaring på hvordan det skal virke???
 
hamselv
Almindeligvis køres varmepumper udekompenseret, dvs ikke specielt varm på varmebærersiden (undtaget når der produceres varmt brugsvand). Dette en af de klare årsager til der kan opnås virkelig spændende årseffektfaktorer. Sådan noget gjorde vi da meget ud af at forklare kunderne, sådan de forstod hvorfor radiatorerne ikke var brandvarme, men kun lige lunkne nok til at temperaturen i rummene passede.
 
jess_andresen
Hej igen.
Så har jeg haft besøg af installatør og leverandør.... de forstod vist heller ikke selv hvad der var udført :-)
Jeg har i mellemtiden fundet baxi´s eget diagram for tilslutning af anlæg med selvstændige VV og buffer (godt nok for jordvarme, men det er vist et fedt). Mit anlæg bliver tilsluttet som vist på vedhæftet.

Derudover fjernes pumpe på begge mine gulvvarme shunts, for at sikre bedre gennemstrømning.

Hvordan ser det ud med jeres øjne - nogen der vil kommenterer, gode råd, andet?
jess_andresen tilknyttede følgende billede:fil:
varmepumpe_diagram.pdf [266.89kB / 1185 Downloads]
 
jess_andresen
En lille rettelse til diagrammet:
Retur fra varmekreds er (naturligvis) tilsluttet i top af buffer-tanken.
 
hamselv
Der skal være en AVDO i omløbet. Strengregulering kan jeg ikke se du skal bruge til noget. Er anlægget lovligt er der en lavenergipumpe på som du kan indregulere trinløst. Er det en gammel type med tre trin er det regulært ulovligt, fik jeg lige læst op af en pumpemand den anden dag.
 
jess_andresen
Det er også en AVDO.

Jeg går stærkt ud fra at alt er lovligt. Det er da udført af aut. håndværker. (Som du nok kan læse af ovenstående indlæg så er forstanden lille og absolut ingen gør-det-selv-VVS-mand i mig) :-)

Kan du uddybe dine kommentarer omkring pumpen. Jeg går ud fra du mener pumpen på shunt-anlægget. Hvad er det der er ulovligt?
 
hamselv
Det er salg og installation af ikke-lavenergipumper.

Du shunter ingen steder som du beskriver det og iflg diagrammet, men skal have pumpen i VP'en kørende på fuld knald altid. Det skal du så lige sikre dig er tilfældet og at denne ikke nedregulerer ved stop. Det kan give problemer på gulvene. Og selve vandpumpen (i VP'en) skal være lavenergi.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,548 Unikke besøg
XHTML CSS