HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvordan omsættes Kwh fra solfanger til L/V Pumpe.
Walther12
Mine 8 m² solfanger har produceret 6200 kWh i 2013, kan det passe? Smile
De ligger på 25 graders hældning tag næsten stik syd.

Hvis jeg har ændret flowet på den manuelle flowmåler har jeg også ændret det i solstyrings boks.
Så er spørgsmålet så, kan en af disse vise så meget fejl at jeg ikke har produceret disse 6200 kWh i 2013, kan man kalibre den manuelle flowmåler, jeg kan ikke se hvad for et mærke det er, den var med i sættet ved indkøb af det hele.

Hvordan omsættes de produceret kWh fra solfangeren til ellers forbrug til luft/vandpumpe, altså hvor meget ville jeg have brugt mere på min luft/vandpumpe hvis jeg ikke havde haft solfanger.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
lars-jacobsen
Det lyder af meget.
De beregningsværktøjer jeg kan finde siger normalt ca. det halve 2.800-3.500kWh /år for ca. 8 m2 placeret i DK/kbh.
De mest optimistiske kan jeg få op på 4-4.500kWh.
Men nu har 2013 jo været meget solrigt så muligvis.
Men en kalibrering af din måler ville ok være en god idé.
Alternativt at installere en ny energimåler alá Kamstrup multical eller den fra vvs-eksperten.dk.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Walther12
Hej Lars

Kan man kalibrere en manuel flowmåler?

Når når jeg har instillet den manuelle flowmåler som den skal stå, retter jeg den til i computen, så de er indstillet ens.


/Walther
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
lars-jacobsen
Tjaa både og. Med kalibrering mener jeg naturligvis måling/indstilling/justering ifht et kendt flow.
Det gør ikke noget en sensor ikke er helt linær, bare man kender kurven.
Så må resten korigeres i software som du er inde på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Walther12
Jeg har kun den ene mulighed at justere den manuelle flowmåler med en unbrakonøgle så den har det ønskede flow, jeg kan ikke se at der skulle være nogen anden måde at justere den på.
Nå det ønskede flow er indstillet, plotter/indstiller jeg det flow inde i computeren, som herefter kommer med den produktion af Kwh den har lavet.

Jeg kan næsten ikke se hvordan den skulle kunne give forkert produktion af af Kwh, så længe de 2 flow stemmer overens?

Eller hvad? Frown
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
lars-jacobsen
Kan du ligge lidt billeder op af din flowmåler ? Hvordan indikeres hvad flowet rent faktisk er ?
Er flowmåleren monteret korrekt, så der ikke er turbulent strømning der kan genere. Mange målere skal have x cm lige rør før og efter.
Her er det jeg mener en kalibrering så man får kontrolmålt med en kontrollerbar eller kendt værdi.
Der er nok ingen tvivl om at computeren regner rigtigt, hvis bare data passer. Hvad heder udstyret/programmet ?
Ligeså med dine temperatur følere på frem og retur. Måler de 100% korrekt ? 0,5-.1,0 grad forkert betyder meget på et helt år.

Du kan sagtens benytte dine målingerne til intern sammenligning, justering og kontrol. For her er det lige meget om du måler i træskolængder, bananer, kopper, spande, gallons/fortnight eller en SI enhed. Også uden den store forkromede kalibrering. For så er du jo kun ude efter forskellen år for år, md for md, eller hvor tit du nu aflæser/registrerer. Og der kan dine målinger være valide nok og kan godt benyttes. Problemet er når du begynder at sammenligne "ud af huset" med andres tal/systemer. Så er det man skal være sikker på man sammenligner under samme betingelser/forhold og her er (kalibreret udstyr) og SI enheder jo dejlige.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Walther12
Hej Lars

Jeg prøver at vedhæfte dem her, håber de kan ses.

Der er også et billed af computeren, det er den Metro, Vølund, Nibe bruger.
Walther12 tilknyttede følgende billede:billeder:
flowmler1.jpg flowmler.jpg

Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
lars-jacobsen
OK
Ud fra den manual til styringen som jeg kan Google mig til, skal du blot indtaste flowet. Altså det som du stiller/ser på flowmeteret (1 l/min ?)
Du har så også mulighed for at kalibrere temperatur følerne, og det bør du gøre. Af med dem og i den samme spand vand.
Så burde styringen kunne regne ud hvor mange kWh der produceres eller bliver overført til tanken.
Nu ved jeg ikke hvilken firmware version der kan hvad i styringen, og hvad den kan vise/beregne. Er du sikker på de 6.200kWh er for 2013 ? Eller blot en tæller der indikere kWh i alt siden idriftsættelse.

Svaret på dit andet spørgsmål:
Ved en SCOP på din VP på 3,5 skulle den have brugt 1.771kWh el ekstra for at producer 6.200kWh varme.
Hvad din VP´s SCOP i virkeligheden er tjaaaa.... bumbum
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Det er vist kun solfanger-sælgere der vil bruge SCOP i den forbindelse.

Så skal solfangerens ydelse hele året, 24/7, være samme andel af energibehovet - og sådan en solfanger findes ikke.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Ja det er svært at udtrykke sig korrekt, - uden at blive kaldt "solfanger-sælger" Grin
Det jeg prøvede at sige var; hvis en varmepumpe skulle producere de 6.200kWh som solfangeren antageligt har leveret, så skulle den (altså varmepumpen, hvis den var installeret og driftet således at dens SCOP var 3,5) forbruge de 1.771kWh.
Dette regnestykke holder nok ikke hvis de producerede kWh fra VP skulle leveres efter samme produktionskurve som solvarmen. Men beregnet gennemsnitligt over et år, så kunne det være en metode, og et muligt svar på spørgsmålet. (Der er naturligvis flere resultater/svar). Wink
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Jeg forstod godt dit regnestykke, men mener bare ikke man kan sådan.
Besparelsen ved solfanger skal i alle tilfælde regnes med mere end 3,5.

Hvis SCOP er 3,5 (- og det ved jeg intet om på en luft vand), så er COP vel fra 1,5 en kold vinternat og til 6 når varmebehovet er minimalt og solfangeren yder max.

Et godt gæt kunne være COP 5 man har sparet, så er det altså 30 % mindre end de 3,5.

Man skal naturligvis se på, om den energien solfangeren yder om dagen kan gemmes til natten (og hvor meget) - samt en masse andet.
Men 3,5 bliver det aldrig.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Walther12
Tak for jeres svar.

Jeg kan oplyse at min L/V pumpe sidste år brugte 6767 Kwh, så det i mener er at min L/V forbrug skulle have været 1771 Kwh højre hvis jeg ikke havde haft solfanger?

Det er alle følerne der går ind i tanken der skal kalibreres, men kan det virkelig giver et så forkert billede i forhold til det produceret?
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
lars-jacobsen
Som pmp skriver så kommer det helt an på hvad og hvordan der er man sammenligner.
Reelt set kunne man også sige at hvis du skulle have produceret for 6.200kwh 60-65 gr varmt vand om sommeren på en luft/vand varmepumpe ja så er COP nok noget lavere end det jeg regnede med -og derved ville dit elforbrug blive mere end de 1.771kwh i mit første eksempel.
Og ja det er alle følere/sensorer tilkoblet styringen der bør kalibreres. Du kan selvfølgelig nøjes med ind og ud på flowet, og ikke dem i selve beholder. Hvis du er uheldig og unøjagtigheden er + 0,5 gr på en føler og -0,5 gr på en anden, så er det jo 1 gr forkert. Gange med flowet => ja det kan godt give noget af en afvigelse på årsbasis.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 11

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,341,569 Unikke besøg
XHTML CSS