HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft til vand pumpe/ værdier
Joffer
Hej Alle.
På mit varmeanlæg kan jeg bla. aflæse følgende værdier:
1.Trykgastemperatur
2. Sugegastemperatur.
Er der nogen der kan forklare mig om disse værdier har en indflydelse på min varmepumpes effekt samt drift., trykgastemperaturen i mit anlæg ligger ofte på et imellem 90-105°
Mit anlæg er et vølund fighter 2025 6w inderdel vvm300
På forhånd tak
 
hamselv
De kan fortælle lidt om hvordan anlægget kører. Duer din termoventil ikke får du oftest sære trykggastemperaturer. Enten ekstremt høje hvis den ikke rigtig lukke kølemiddel igennem eller lave (lig vekslerens afgang) hvis den bare pisser igennem. Ved en højtemperaturvarmepumpe er trykgastemperaturer rundt omkring de 100° ofte sete og lyder meget normalt. Om så den er knebet lidt på termoventilen skal jeg lade være usagt.

Sugegastemperaturen kan fortælle lidt om hvor du fordamper kølemidlet. Ligger denne langt nede i forhold til udetemp kan det betyde kølemiddelmangel eller bøvl med termoventil. Denne kan i øvrigt med fordel anvendes til at generere afrimning, idet hvis man detekterer på denne og kigger i forhold til udetemp. ved man ret nøje hvornår man begynder at bygge is, idet sugegastemperaturen begynder at dykke ved opbygning af is, pga isens isolans.
 
Joffer
Hej Hamselv,
Tak for det værdigfulde svar, lækkert at man kan få bedre forståelse for hvordan en anlæg kører/fungerer.
Grunden til at jeg spekulerede over disse værdier skyldes at min varmepumpe ved disse milde temperaturer bruger ca 25 kwh i døgnet ( Har bimåler) anlægge står stillet som det altid har gjort i 4 år eller rettere sagt som vølund stiller det ved service, ingen af vores forbrugs vaner er ændret.
Jeg har igennem de sidste 3 uger holdt noget statistik, for at se om det kan forklare noget.
Min varmepumpe kører ca. 12 timer i døgnet, men til min undren kan jeg se at ud af de 12 timer bruges de 9 timer til brugsvand resterende 3 timer til opvarmning, dette mønster har igennem de sidste 3 uger været stort set ens hvert døgn, er det ikke mystisk. 3. vejs ventil ser ud til at virke korrekt.. Jeg har mistanke til at varmepumpen ikke yder nok, måske derfor høj trykgastemperatur .
Mit hus er på 130 m3 lavenergihus A opført i 2010 vi er 2 voksne 2 skolebørn
 
allankj1
Ja det lyder noget højt i forbrug. Min brine er mellem 0,5 og 2 grader pt. Din udeluft er noget varmere. Dertil skal det siges at mit hus er 167 m2 bygger efter BR06. Vores forbrug pt. er 15-16 kwh og vi har 23-23,50 grader indenfor.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Av den kunne godt lyde skævt og ganske uautoriseret kunne mit gæt gpdt pege lidt på at termoventilen kunne være ringe. Lyder kompressoren rask? Har du bobler i skueglasset? Temperaturer på ud og ind i varmeveksler, lyder de som de plejer at ligge, eller er de pludselig faldet i forskel? Du har ikke et rørbrud - altså vandmåleren skal stå stille, når der intet vand bruges.

Meeen med 25 kWh/døgn og 12 drifttimer er det jo formentlig ikke kompressoren der æder strømmen (jo passer måske hvis det er rørbrud) . Så lugter det også af elpatron. Et besøg af en kapabel kølemontør lyder som en overordentlig sund ide + lidt kiggeri i krogene selv først.
 
hamselv
Grovvælter der kondensvand ud af udedelen?
 
Joffer
Min vandmåler står helt stille, men om kompressoren lyder rask, er mig et svært skøn da jeg ikke rigtig har den nødvendige tekniske kendskab , jeg har lyttet til min nabos (samme pumpe), og i forhold til naboens lyder min mere metallisk, men om det har nogen betydning er mig ukendt 
Termoventilen sidder den i udedelen eller inde, og kan man selv kontrollere den?

Noget andet er v ed VVP kommer trykgastemperaturen helt op på 95-100° (udendørstemp 2-3 °) men når jeg mærker på røret som kommer fra udedelen går der rigtig langt tid før at røret bliver varmt, til tider 1-2 timer , jeg føler at der går langt tid før at pumpen begynder at lave varme, men det er bare en teori.

Mht. til De 25 kwh, er det udelukkende kompressoren, for jeg kan aflæse at elpatronen ikke har slået ind i de 3 uger jeg har aflæst.

Ja til tider vælter det ud med kondensvand men det er især når det bliver rigtig koldt 2-1° og nedefter.
Spørgsmålet er om jeg ikke lige skal nævne det for vølund når de kommer til service næste gang.
 
hamselv
Hvis bilen trækker vildt dårligt og pludselig kun kører halv så langt på literen venter du så også til næste service med at nævne det for mekanikeren??
 
Joffer
:-) Vølund selvfølgelig tilkald kommer på tirsdag :-)

Det sidste døgn har den kørt i 10 timer, 9 timer til brugsvand 1 time til opvarmning ialt brugt 25,07 kwh.. Meget mystisk driftsmønster ikke ?

Jeg og mine naboer har ellers dårlig erfaring med vølund, de udelukker stort set altid fejl på deres produkter..
 
hamselv
1 time til opvarmning???!?!? Under alle omstændigheder lyder 3 vejs ventilen til at være syg. Bruger Vølund ikke samme skrækkelig ESBE ventil som vi var plaget så frygtelig af?
 
hamselv
Hvad fejlede dyret så??
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,246,903 Unikke besøg
XHTML CSS